تکنولوژیویروس کرونا

تاثیر مثبت دورکاری بر افزایش‌ بهره‌وری کارکنان

نتایج پژوهش شرکت omdia بر خلاف مطالعات مایکروسافت، دورکاری را عامل افزایش بهره‌وری می‌داند

همه‌گیری کرونا، اولویت‌ها را در بسیاری از شرکت‌های فناوری تغییر داده و اکنون امنیت سایبری و شرایط کار هیبریدی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اولویت‌ها در سازمان‌ها تبدیل شده است.

اگرچه این روزها حرف‌وحدیث پیرامون کیفیت کار کارکنان در شرایط دورکاری زیاد شده، اما نتایج پژوهشی که اخیرا توسط شرکت Omdia و با نظرخواهی از ۳۰۰ مدیر شرکت‌های بزرگ صورت گرفته، نشان می‌دهد که ۶۸ درصد از این شرکت‌ها معتقدند که دورکاری منجر به افزایش بهره‌وری و کیفیت کار کارکنان آنها شده است.

بسیاری از مدیرانی که در پژوهش Future of Work مشارکت داشتند، معتقد بودند که دورکاری در حال تبدیل شدن به یک رویه همیشگی در شرکت‌هاست. از میان آنها، ۵۸ درصد اعلام کردند که برای آینده، یا به طور کامل کارها را به صورت دورکاری به کارکنان خود محول خواهند کرد یا روش هیبریدی را در پیش خواهند گرفت.

نتایج این تحقیق با یافته‌های محققان دانشگاه استنفورد که بر افزایش بهره‌وری کارکنان در شرایط دورکاری تاکید داشت، همخوانی دارد. در پژوهش دانشگاه استنفورد، عملکرد ۱۶ هزار کارمند در یک بازه زمانی ۹ ماهه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که در ایام دورکاری، میزان کارایی و اثربخشی کارکنان به میزان ۱۳ درصد رشد داشت.

طبق نتایج این تحقیق، میزان فرسودگی کارکنان در شرایط دورکاری به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت و بسیاری از شرکت‌کنندگان در این پژوهش نیز از محیط کار آرام و بی‌دغدغه به عنوان مزیت‌های اصلی دورکاری یاد کردند.

با این حال، همه مدیران با دورکاری و تاثیر مثبت آن بر عملکرد کارکنان خود موافق نیستند. نتایج پژوهش شرکت Upwork نشان می‌دهد که ۲۲.۵ درصد از مدیران شرکت‌ها بر این باورند که با آغاز دورکاری از سال ۲۰۲۰ میلادی، میزان بهره‌وری و اثربخشی کارکنانشان کاهش یافته است.

در همین راستا، یافته‌های محققان Chivago Booth و دانشگاه Essex نیز نشان داد که بهره‌وری در شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات آی‌تی در ایام دورکاری، با کاهشی ۲۰ درصدی همراه بوده است.

افزون بر این، دورکاری و یا کار هیبریدی علاوه بر کاهش بهره‎‌وری، می‌تواند منجر به بروز مشکلات امنیتی پیش‌بینی نشده‌ای شود. نتایج تحقیقی که توسط مرکز HP Wolf Security صورت گرفته، حاکی از آن بود که ۸۳ درصد از گروه‌های آی‌تی اعلام کردند عدم حضور فیزیکی کارکنان در محل کار و دورکاری، پیامدهای سوئی بر امنیت اطلاعات و شبکه یک شرکت دارد.

چندی پیش نیز یافته‌های پژوهشی از سوی مایکروسافت که با مشارکت ۶۱ هزار کارمند صورت گرفت، حاکی از آن بود که دورکاری بر نوآوری و بهره‌وری کارکنان تاثیر منفی دارد. به گفته مایکروسافت، میزان مشارکت و همکاری کارکنان در دوران همه‌گیری به نسبت قبل از شیوع این ویروس و اتخاذ رویکرد دورکاری، به میزان ۲۵ درصد کاهش یافت.

علی‌رغم موافقت‌ها و مخالفت‌ها در این عرصه، شرکت‌ها برای تبدیل کردن محل کار خود به یک محل کار دیجیتال، می‌بایست افزون بر بهره‌گیری از توان و دانش افراد مختصص در حوزه آی‌تی برای ایجاد یک بستر امن برای دورکار شدن کارکنان، به درک درستی از تاثیر دیجیتالی شدن بر کسب‌وکار خود برسند و در راستای استرتژی‌های تجاری و دیجیتال گام بردارند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا