تکنولوژیشبکه‌های اجتماعی

مدیر اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی را به خودرو تشبیه کرد

آدام موسری، مدیر اینستاگرام در جریان مصاحبه‌ای به دفاع از تاثیرات منفی احتمالی اینستاگرام بر کاربران پرداخت و شبکه‌ها‌ی اجتماعی را به خودرو تشبیه کرد.

موسری در این گفت‌وگو با پیتر کافکا، مجری پادکست Recode Media که در پی انتشار مجموعه مقالات وال استریت ژورنال در خصوص نشت اسناد داخلی فیسبوک صورت گرفت، اعلام کرد که اگرچه انسان‌ها‌ی زیادی در جریان تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، اما ارزشی که خودروها در جهان ایجاد می‌کنند، بیشتر از تخریب و ضرر آنهاست و من فکر می‌کنم که شبکه‌ها‌ی اجتماعی نیز این چنین هستند.

چندی پیش وال استریت ژورنال با توجه به اسناد داخلی به دست آمده، مدعی شد که فیسبوک، شرکت مادر اینستاگرام، به این موضوع واقف است که اینستاگرام تاثیرات سوئی را بر برخی کاربران این پلتفرم می‌گذارد. در یکی از این اسلایدها که مربوط به سال 2019 است، عنوان شده «نوجوانان، اینستاگرام را مسئول افزایش میزان عصبانیت و افسردگی می‌دانند.»

پیتر کافکا، مجری برنامه نیز در واکنش به صحبت‌ها‌ی موسری به درستی به این موضوع اشاره کرد که برای خودروها، قوانین و مقررات ایمنی سفت‌وسختی در سطح فدرال اعمال می‌شود. موسری نیز در واکنش به این صحبت‌ها‌، مدعی شد که اینستاگرام نیز از این قوانین استقبال می‌کند اما ممکن است این مقررات به خودی خود، دردسرساز شوند.

وی در این خصوص گفت: «ما فکر می‌کنیم که باید مراقب باشیم چراکه مقررات می‌توانند مشکلات بیشتری را به وجود بیاورند.» صحبت‌ها‌ی موسری، تناقض آشکاری را نشان داد که این مسئله با موجی از واکنش‌ها‌ی کاربران در شبکه‌ها‌ی اجتماعی همراه بود.

البته قیاس مضرات شبکه‌ها‌ی اجتماعی و مقایسه آن با تصادفات خودروها، چندان هم دور از واقعیت نیست. طبق گزارش وال استریت ژورنال و با استناد به اسناد داخلی فیسبوک، از میان نوجوانانی که دارای افکار خودکشی بودند، 13 درصد از کاربران انگلیسی و 6 درصد از کاربران آمریکا تمایل داشتند تا خودکشی خود را در اینستاگرام نشان دهند.

اگرچه شاید استنباط موسری از شبکه‌ها‌ی اجتماعی به عنوان یک مزیت و امتیاز اجتماعی که می توند دارای تاثیرات منفی هم باشد، برای بسیاری از شنوندگان پادکست Recode Media عجیب و شوکه‌کننده بود، اما نباید فراموش کرد که این طرز فکر، توسط اغلب مدیران فیسبوک برای توجیه عملکردشان دنبال می‌شود و نباید زیاد از آن تعجب کرد.

در سال 2018، وب‌سایت Buzzfeed News یادداشتی را به قلم اندرو باسورث، نائب رئیس وقت فیسبوک منتشر کرد که در آن به وضوح مشخص بود که مدیران فیسبوک هیچ تمایلی به پذیرش تبعات منفی خدمات و سرویس‌ها‌ی خود به کاربران را ندارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا