متا

معافیت 5.8 میلیون سیاستمدار و سلبریتی از تبعیت از قوانین فیسبوک

سیستمی‌ تحت عنوان کراس چک (Xcheck) در پلتفرم فیسبوک وجود دارد که سیاستمداران و چهره‌های سرشناس را از تبعیت از قوانین این شبکه اجتماعی معاف می‌کند.

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی نوشت که طبق این سیستم، حدود 5.8 میلیون کاربر فیسبوک که جزو شخصیت‌های سیاسی و سرشناس محسوب می‌شوند، از قوانین و سیاست‌های این شبکه اجتماعی که برای دیگر کاربران سخت‌گیرانه اعمال می‌شود، در امان خواهند بود.

یکی از کارمندان سابق فیسبوک طی یادداشتی که در اختیار وال استریت ژورنال قرار داد، عنوان کرد که این شبکه اجتماعی «به طور مرتب، معافیت‌هایی را از قوانین خود برای چهره‌های قدرتمند در نظر می‌گیرد.»

چهره‌های سرشناسی همچون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا؛ نیمار داسیلوا سانتوس جونیوز، ستاره فوتبال برزیل؛ سناتور الیزابت وارن و حتی سگ Doug the pug، تحت لوای این سیستم که به صورت مخفی در این شرکت اداره می‌شود، قرار می‌گیرند.

اگرچه این سیستم در واکنش به ضعف‌هایی که در فرآیندهای پردازشی هوش مصنوعی این شرکت و پیاده‌سازی رویه‌ای عادلانه در قبال کاربران راه‌اندازی شد، اما طبق گزارش وال استریت ژورنال، مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.

طبق این گزارش، اگر شخصی به این سیستم اضافه شود، اپراتورهای فیسبوک دیگر نمی‌توانند به این راحتی‌ها در برابر پست‌ها و مطالب منتشرشده توسط وی اقدام کنند. مثال بارز آن، اقدام نیمار در انتشار تصاویری از مکالمات واتس‌اپی خود با خانمی‌بود که ادعا می‌کرد نیمار به وی تجاوز کرده است. اسکرین‌شات‌های مکالمات میان این دو، توسط نیمار در فیسبوک و اینستاگرام منتشر شد که خلاف قوانین و سیاست‌های این پلتفرم‌ها بود.

اما از آنجایی که نیمار در شمار افراد کراس چک فیسبوک قرار داشت، اپراتورهای این شبکه اجتماعی اجازه حذف این محتواها را که در آن زمان، بیش از 56 میلیون کاربر آنها را دیده بودند، نداشتند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، کمتر از 10 درصد محتوایی که توسط سیستم کراس چک، برای بررسی‌های بیشتر برچسب‌گذاری می‌شود، توسط فیسبوک مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. البته سخنگوی فیسبوک در واکنش به این گزارش اعلام کرد که این میزان در سال 2020 افزایش یافته اما هیچ آمار و ارقامی‌در این خصوص ارائه نداد.

گفته می‌شود که اغلب کارکنان فیسبوک این امکان را دارند تا افراد را به سیستم کراس چک یا «لیست سفید» که دیگر نیازی به رعایت قوانین این پلتفرم ندارند، اضافه کنند. با این حال، کارکنان فیسبوک معتقدند که اتخاذ رویکردی متفاوت و معاف کردن این افراد از قوانین و سیاست‌ها، در تعارض با ارزش‌های فیسبوک است.

البته فیسبوک پیشتر ضعف‌های سیستم کراس چک را تایید و به وال استریت ژونال گفت که به دنبال پایان دادن به این رویه و قرار دادن افراد در لیست سفید است. اسناد برآمده از این شرکت نیز نشان می‌دهد که یاران زاکربرگ به دنبال حذف این سیستم هستند.

 

منبع
Businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا