اپل

چرا آیفون ۱۳ مینی، آخرین مدل مینی آیفون‌های اپل خواهد بود؟

اپل این روزها در تدارک رونمایی از مدل‌های جدید آیفون ۱۳ خود از جمله آیفون ۱۳ مینی است. اما به نظر می‌رسد که بعد از این گوشی حداقل تا چند سال دیگر، خبری از عرضه مدل مینی آیفون نخواهد بود.

این یعنی، کاربرانی که همچنان به استفاده از مدل‌های کوچک و جمع‌وجور آیفون علاقه‌مندند، می‌بایست تا مدت‌ها با همین آیفون ۱۳ مینی که قرار است ۲۳ شهریور ماه (۱۴ سپتامبر) رونمایی شود، سَر کنند. دلیل این امر نیز به عملکرد ناموفق آیفون ۱۲ مینی در بازار و کاهش فروش این محصول برمی‌گردد.

اگرچه آیفون ۱۲ مینی به لطف طراحی کامپکت، دوربین پیشرفته و پشتیبانی از فناوری ۵G، یک نمونه کامل و تمام‌عیار از یک مدل مینی به حساب می‌آید اما با قیمت ۷۲۹ دلار عرضه می‌شود که ن‌می‌توان آن را در شمار مدل‌های ارزان‌قیمت بازار جای داد.

از طرفی دیگر، اپل مدل‌های دیگری همچون آیفون SE و آیفون ۱۱ را نیز با قیمت‌های مناسب‌تری عرضه می‌کند که بسیاری از کاربران از خرید آیفون ۱۲ مینی منصرف می‌کند. در همین رابطه، چندی پیش وب‌سایت معتبر Nikkei ژاپن نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که اپل تصمی‌می‌برای عرضه مدل آیفون ۱۴ مینی در سال آینده ندارد.

افزون بر این، مینگ-چی کو، تحلیلگر سرشناس دنیای فناوری نیز در ماه آوریل اعلام کرد که در میان مدل‌های ۲۰۲۲ آیفون، خبری از نسخه مینی نخواهد بود. بدین ترتیب، حذف آیفون مینی از گوشی‌های جدید اپل منطقی و محتمل به نظر می‌رسد.

با نگاهی به آمار و ارقام حاصل از فروش گوشی‌های آیفون در ماه‌های اخیر می‌توان پی برد که کاربران تمایل چندانی به خرید آیفون ۱۲ مینی نداشتند. این مسئله باعث شد تا اپل، تولید این گوشی را در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ کاهش دهد.

گزارش مرکز تحقیقاتی Counterpoint نیز با تایید این موضوع، نشان می‌دهد که آیفون ۱۲ مینی تنها ۵ درصد از مجموع فروش گوشی‌های آیفون در آمریکا را طی نیمه نخست ژانویه به خود اختصاص داد. حال سوال ایجاست که اگر این گوشی، نتوانسته فروش مورد انتظار را برآورده کند، چرا اپل آیفون ۱۳ مینی را از خط تولید خود خارج نکرد؟

در پاسخ باید به گفته‌های بن استانتون، تحلیلگر مرکز تحقیقاتی Canalys اشاره کرد که می‌گوید پروسه طراحی و توسعه گوشی‌ها، بیش از یک سال قبل از عرضه آغاز می‌شود و داده‌های حاصل از فروش آیفون ۱۲ مینی دیرتر از آنچه می‌بایست، به دست این شرکت رسیده و در نتیجه، امکان لغو برنامه توسعه این گوشی وجود نداشت.

از طرفی دیگر، روند تغییرات در محصولات اپل به سختی انجام می‌شود. برای نمونه، حدود پنج سال طول کشید که اپل قید کیبورد پروانه‌ای را در لپ‌تاپ‌های مک بوک بزند و آن را با کیبورد جدید جادویی جایگزین کند؛ در حالی که طی این چند سال، انتقادهای زیادی به دلیل تداوم استفاده از این کیبورد، متوجه اپل بود. مثال بارز دیگر، ویژگی تاچ بار مک بوک پرو است که همچنان در محصولات این شرکت مشاهده می‌شود.

و اما در خصوص مدل آیفون ۱۲ مینی باید گفت که این گوشی با دو مشکل بزرگ مواجه است. نخست؛ رقبای این گوشی از خود شرکت اپل هستند که فروش آن را تحت الشعاع قرار می‌دهند.

برای مثال، آیفون ۱۱ را در نظر بگیرید که حدود ۱۰۰ دلار کمتر از آیفون ۱۲ مینی عرضه می‌شود. اگرچه حدود دو سال از عمر این گوشی می‌گذرد، اما همچنان یکی از بهترین و باارزش‌ترین گوشی‌ها با قیمت ۶۰۰ دلار به حساب می‌آید.

این گوشی از نمایشگر ۶.۱ اینچی، باتری با طول عمر بالا، دوربین پیشرفته و پردازنده قوی بهره می‌برد که به لطف چیپست A۱۳ می‌تواند عملکردی سریع را ارائه دهد. البته در این گوشی خبری از فناوری ۵G، پشتیبانی از مگ‌سیف و پوشش سرامیک شیلد نیست اما بسیاری از نقاط قوت آیفون ۱۲ را در خود جای داده که این کمبودها را جبران می‌کنند.

آیفون 11
آیفون 11

رقیب دیگر آیفون ۱۲ مینی، آیفون SE اپل است که با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه می‌شود. اسمارت‌فونی با طراحی کامپکت و شبیه به آیفون ۸، که اگرچه فیس آیدی و ظاهر مدرن بدون حاشیه را در خود ندارد، اما در حال حاضر تنها آیفون جدیدی است که از تاچ آیدی بهره می‌برد و به لطف پردازنده A۱۳، از توان و قدرت پردازشی بالایی برخوردار است.

به عبارتی دیگر، با این گوشی‌ها دیگر جایی برای عرضه آیفون ۱۲ مینی یا آیفون ۱۳ مینی نخواهد بود. حتی از لحاظ قیمتی نیز به مانند آیفون SE و آیفون ۱۱ در شمار مدل‌های ارزان‌قیمت جای ن‌می‌گیرند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که مانع از موفقیت آیفون ۱۲ مینی شده، تمایل کاربران امروزی به خرید و استفاده از گوشی‌هایی با نمایشگرهای بزرگ است. گزارش مرکز تحقیقاتی Flurry و Consumer Intelligence Research Partners نشان داد که آیفون ۱۲ پرو مکس، محبوب‌ترین مدل آیفون سال ۲۰۲۰ اپل بود.

در واقع، نمایشگر کوچک آیفون ۱۲ مینی، انجام کارهایی همچون ارسال پیام، مطالعه اسناد و کتاب‌ها و دیگر قابلیت‌های کاربردی روزانه را برای کاربران دشوار می‌کند. از طرفی دیگر، هرچه اندازه گوشی کوچک‌تر باشد، به همان میزان ظرفیت باتری و مدت زمان نگهداری شارژ نیز کمتر می‌شود که این مساله برای خریداران خوشایند نخواهد بود.

افزون بر این، طراحی کامپکت آیفون ۱۲ مینی در این ایام که اغلب افراد به دلیل همه‌گیری کرونا مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند، چندان کاربردی نخواهد بود. همچنین، گوشی‌هایی طول عمر باتری بالا و نمایشگرهایی بزرگ برای برقراری ارتباط‌های ویدیویی بسیار کاربردی‌تر خواهند بود.

با این تفاسیر، اپل احتمالا تمرکز خود برای عرضه مدل‌های کامپکت و مقرون به‌صرفه را معطوف مدل‌های آیفون SE خواهد کرد. طبق گزارش وب‌سایت Nikkei، انتظار می‌رود که آیفون SE ۳ با پشتیبانی از فناوری ۵G، مجهز به پردازنده به کاررفته در آیفون ۱۳ و نمایشگر ال‌سی‌دی ۴.۷ اینچی در نیمه نخست سال آینده میلادی وارد بازار شود.

با این حال، وب‌سایت مذکور و مینگ-چی کو، معتقدند که اپل برای سال ۲۰۲۲ همچنان عرضه چهار مدل آیفون را در دستور کار خواهد داشت. به زعم این دو منبع موثق، یک آیفون ۶.۷ اینچی جای مدل مینی را در سال ۲۰۲۲ خواهد گرفت و احتمالا دو نسخه از آیفون ۱۴ پرو مکس معرفی خواهد شد.

برای مدل‌های ۲۰۲۱ آیفون نیز به مانند سال قبل، از همان ابعاد ۵.۴ و ۶.۱ اینچی برای نسخه‌های استاندارد استفاده خواهد شد. گفته می‌شود که آیفون ۱۳ از لحاظ طراحی، نزدیک به آیفون ۱۲ خواهد بود اما اندازه ناچ آن باریک‌تر طراحی خواهد شد و به قابلیت‌های جدیدی همچون ارتباط ماهواره‌ای و امکانات جدید عکاسی و فیلمبرداری مجهز خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا