تکنولوژیفضا

انفجار موشک «آلفا» شرکت Firefly در پرتاب آزمایشی + ویدیو

موشک آلفا (Aloha) متعلق به شرکت Firefly Aerospace پس از پرتاب از ساحل کالیفرنیا به سمت آقیانوس آرام و رسیدن به سرعت مافوق صوت، ناگهان شروع به چرخش غیرعادی کرد و منفجر شد.

آلفا یک موشک دومرحله‌ای به طول 29 متر بود که برای انتقال ماهواره‌های کوچک و محموله‌هایی به وزن 1000 کیلوگرم به مدار طراحی شد. همچنین این موشک می‌تواند تا 630 کیلوگرم را نیز به خورشیدآهنگ منتقل کند.

شرکت Firefly قصد دارد تا از طریق موشک‌های آلفا، دو پرتاب را در هر ماه انجام دهد که هزینه هر پرتاب تقریبا 15 میلیون دلار خواهد بود. اما پرتاب اخیر این شرکت که به صورت آزمایشی و در پایگاه نیروی فضایی واندربرگ در کالیفرنیا صورت گرفت، با شکست مواجه شد.

اگرچه به همراه این موشک، چند ماهواره نیز از بین رفتند اما به گفته Firefly، این ماهواره‌ها صرفا برای اهداف آزمایشی در نظر گرفته شدند. با این حال، تصاویر نشان می‌دهد که تنها دو دقیقه پس از پرتاب، سر موشک به سمت پایین متمایل شد و پس از چند بار چرخش و فشاری که روی بدنه آن وارد شد، منفجر شد.

در گزارش مربوط به این اتفاق آمده که این انفجار، از راه دور و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خسارت‌های احتمالی صورت گرفته است چرا که ممکن بود کنترل این موشک به طور کامل از دست متخصصان این شرکت خارج شود و در مناطق مسکونی فرود آید. گفته می‌شود که بقایای این موشک پس از انفجار به درون اقیانوس سقوط کرد و هیچ آسیب به کسی وارد نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا