تکنولوژی

راهنمای انتخاب بهترین دسته بازی موبایل

چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی دسته بازی موبایل هم جزو لوازم جانبی پرفروش و پرطرفدار تبدیل شود. البته اینقدر سرعت پیشرفت تکنولوژی زیاد شده است که هر لحظه باید منتظر یک وسیله جدیدی باشیم.

دسته بازی موبایل برای آن‌هایی که از گوشی و تبلت برای بازی‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند، وسیله عجیب و غریبی نیست. بیشتر آن‌ها حداقل یک نمونه ساده دارند؛ اما برای آن‌هایی که می‌خواهند تازه یک نمونه دسته برای گوشی موبایل یا تبلت خود خریداری کنند، این سؤال وجود دارد که چه مدلی را خریداری کنند. دسته بازی‌های جدید مثل دسته بازی سگا، آتاری و میکرو نیست که ظاهر یکسانی داشته باشند و باید از اول تا آخر فقط آن­ها را استفاده کرد. دسته‌های جدید دارای شکل و قابلیت‌های متفاوتی هستند که همین مسئله انتخاب را برای عاشقان بازی با موبایل سخت کرده است.

در ادامه این مطلب، نکات مهم و راهنمای انتخاب بهترین دسته بازی موبایل را برای شما نوشته‌ایم. البته باید قبل از آن نوع آرگونومی گوشی را هم در نظر گرفت. نکته دیگر اینکه بیشتر دسته‌های بازی برای اندرویدهای 4.0 به بالا قابل استفاده هستند. مسلماً هرچه نسخه اندروید بالاتر باشد، کاربری و اتصال دسته به موبایل هم سریع‌تر و بهتر خواهد بود.

 

 

راهنمای انتخاب دسته بازی موبایل

راهنمای خرید دسته بازی موبایل

پشتیبانی کردن از نسخه اندروید

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، سازگاری دستگاه با نسخه اندروید گوشی‌تان است. به عبارتی دیگر، قبل از خرید مطمئن شوید که آیا دسته بازی موبایل از نسخه اندروید یا iOS گوشی تان پشتیبانی می‌کند یا خیر. وقتی سازگاری بین این دو وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی نخواهد بود. البته این بررسی سازگاری دو طرفه باید باشد؛ یعنی اینکه آیا بازی‌هایی که در گوشی‌تان نصب کرده‌اید، با ساختار و ویژگی‌های فنی دسته بازی هماهنگی دارند یا خیر. گاهی همه چیز مناسب و عالی است؛ اما بازی که شما انتخاب کرده‌اید، نیاز به ساختار دکمه‌ای دارد که در دسته بازی‌تان موجود نیست.

داشتن طراحی استاندارد و مناسب

همین الآن در بازار شما می‌توانید انواع دسته‌های مختلف بازی برای گوشی را مشاهده کنید. از طرفی هر سال هم نمونه‌های جدیدتری معرفی می‌شوند. البته این مسئله ممکن است که در ابتدا شما را تا حدی سردرگم کند. باید گفت که حق هم دارید؛ هرچه مدل‌ها بیشتر شود، انتخاب سخت‌تر خواهد شد.

در طراحی باید چند مورد را در نظر بگیرید:

  • زیبایی طرح دسته
  • تناسب دسته با حالت آرگونومی دست‌های شما (آتاری را یادتان است؟ هیچ آرگونومی استانداردی نداشت؛ اما حالا مدل‌های جدید، به صورتی ساخته می‌شوند که دست­ها با اندازه‌های مختلف به راحتی بتوانند آن‌ها را بگیرند.)
  • داشتن قالبی برای قرار دادن گوشی (دسته‌های بازی مدل‌های مختلفی دارند. در بعضی از مدل‌ها می‌توان گوشی را بین دکمه‌های اصلی قرار داد و بعد با بلوتوث، ارتباط را بین گوشی و موبایل را برقرار کرد.)
  • قابلیت دسترسی راحت به دکمه‌ها و دیگر المان‌ها

بررسی بودجه

شما قرار نیست که یک دسته بازی معمولی را خریداری کنید، شما باید یک دسته بازی موبایل حرفه‌ای را تهیه کنید. دسته‌ای که علاوه بر داشتن امکانات بالا و به روز، از نظر کیفیت به صورتی باشد که تا چند سال بتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. نمونه‌های ارزان چینی در بازار وجود دارند؛ اما این‌ها چند ماه مهمان شما هستند. از همه بدتر اینکه می‌توانند به ساختار گوشی شما هم آسیب برسانند.

بودجه مسئله خیلی مهم است. شما هرچقدر هم که نیازهای اولیه خود را مشخص و انواع دسته بازی موبایل را هم بررسی کنید، اگر بودجه کافی نداشته باشید، چه فایده‌ای خواهد داشت. بهتر است که تا زمان جمع نشدن پول کافی، خریدی انجام ندهید.

چگونگی اتصال دسته بازی موبایل به گوشی هوشمند یا تبلت

بسیاری از این دسته‌های بازی قابلیت اتصال به تبلت را هم دارند؛ برای همین است که نام این دو وسیله را با هم می‌آوریم. دسته بازی به گوشی به دو روش بلوتوثی و سیمی وصل می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم.

اتصال با استفاده از USB یا بلوتوث

کنترلرها یا همان دسته‌های بازی به چند روش از طریق یو اس بی یا بلوتوث با گوشی و سیستم عامل آن ارتباط برقرار خواهند کرد:

  • دسته‌هایی با USB عمومی
  • دسته‌هایی با بلوتوث عمومی
  • دسته‌ایکس باکس وان
  • دسته PS4
  • دسته PS5
  • نینتندو سوئیچ Jay-Con

قبل از اینکه بخواهیم موارد بالا را بیشتر توضیح دهیم، باید گفت که هرچه نسخه دسته و اندروید جدیدتر می‌شود، احتمال پشتیبانی آن‌ها از نمونه‌های قدیمی کمتر خواهد شد. پس در هنگام خرید به سازگار بودن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اتصال با استفاده از کابل USB

برای بازی استفاده از کنترلرهای USB به کابل USB OTG نیاز دارید. با استفاده از این کابل می‌توان به راحتی بین گوشی و دسته بازی ارتباط و سازگاری ایجاد کرد. البته کاربرد OTG فراتر از این کار است. با استفاده از OTG می‌توانید انواع دستگاه‌های USB و درایورها را به اندروید وصل کنید. فقط حواستان باشد که سری کابل از نوع C یا میکرو باشد تا به هر دو دستگاه بتوان وصل کرد.

اتصال با بلوتوث

کارکرد اتصال با بلوتوث همانند کابل است؛ اما فقط نوع اتصالشان متفاوت خواهد بود. بلوتوث گوشی و دکمه مربوط روی دسته بازی را روشن کنید. بعد وارد تنظیمات بلوتوث گوشی شوید تا دسته را پیدا کند. بعد روی آن ضربه بزنید تا اتصال برقرار شود. البته روی بعضی از دسته‌ها ممکن است که دکمه‌ای برای بلوتوث وجود نداشته باشد. در این وضعیت حتماً دفترچه راهنما را مطالعه کنید. البته مطمئن شوید که دسته بازی موبایل شما از اتصال بلوتوثی پشتیبانی می‌کند.

 

 

دسته بازی موبایل بلوتوثی

 

اتصال به Xbox

برای اتصال با Xbox به هیچ وسیله سخت افزار اضافه‌ای نیاز ندارید. با استفاده از بلوتوث به راحتی می‌توانید ارتباط بین موبایل و دسته را برقرار کنید. فقط باید چند نکته را در نظر بگیرید؛ اول از همه اینکه Xbox One نباید به برق وصل بوده و همچنین شارژ کامل داشته باشد. همچنین اینکه Xbox box از مدل‌های جدید باشد که از بلوتوث برای اتصال پشتیبانی می‌کند. اگر اتصال از طریق بی‌سیم برقرار نشد، می‌توانید از کابل USB OTG استفاده کنید.

 

دسته بازی موبایل xbox

 

اتصال به کنترلرهای PS4 و PS5

سونی خیلی سال است که از بلوتوث برای کنترلرهای خود استفاده می‌کند. از این رو، آن‌هایی که از PS4 و PS5 استفاده می‌کنند، کاملاً با این فناوری آشنا هستند. برای اتصال بعد از روشن کردن بلوتوث اندروید، دکمه‌های PlayStation و Share را با هم فشار دهید تا مدل دستگاه در گوشی نمایش داده شود. بعد تائید را زده تا ارتباط بین این ایجاد شود.

 

راهنمای انتخاب دسته بازی موبایل ps4 و PS5

 

اتصال با نینتندو Jay-Con

برای اتصال شما فقط نیاز به یک آداپتور بی‌سیم و آداپتور USB OTG دارید. این مورد استفاده کمتری دارد و برای کاربری‌های خاصی طراحی شده است.

چند نکته مهم

  • استفاده از دسته بازی موبایل ممکن است که باعث شود تا حساب شما در بازی‌های خاص و چند نفره مسدود شود. پس حتماً قبل از استفاده، قوانین مربوط به بازی‌های آنلاین و چند نفره را که باید اکانت در آن بسازید، مطالعه کنید.
  • بعضی دسته‌های بازی با استفاده از وای فای به گوشی موبایل وصل می‌شوند؛ اما بهتر است که از اتصال بلوتوثی استفاده کنید. کنترلرهای بلوتوثی دارای مزایایی از جمله تأخیر کمتر در اجرا، مصرف کمتر باتری و قابلیت اطمینان بالا هستند.
  • بعضی از بازی‌ها را نمی‌توان با دسته‌ها انجام داد. در اطلاعات تکمیلی بازی یا فهرست دسته، می‌توانید نوع سازگاری را بررسی کنید.

اینکه کدام یک را خریداری کنید، واقعاً به نیاز شما، نوع بازی، نوع دسته و سازگاری بستگی دارد. مسلماً اگر با گوشی یا تبلت بازی می‌کنید، به چنین دسته‌هایی نیاز خواهید داشت؛ اما این نیاز و هدفتان است که مدل انتخابی را تعیین می‌کند. در حالت کلی، توصیه می‌کنیم که حتماً اطلاعات تکمیلی بازی و دسته‌ها را قبل از خرید برای سازگاری کامل مطالعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بازتاب: bonanza178
  2. بازتاب: lsm99

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا