کتابگوناگون

راهنمای خرید حرفه‌ای کتاب

خرید کتاب نیز مانند هر خرید خوب دیگر، فاکتورهایی دارد که باید مد‌نظر داشته باشید تا خریدتان رضایت‌بخش باشد. پس در ادامه با این نوشته همراه باشید تا با نحوه‌‌‌ی سفارش و خرید کتاب توسط خوره های آن آشنا شوید.

هرچند ممکن است این فاکتورها از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشند اما، تمام خریداران حرفه‌ای کتاب چه به‌صورت حضوری خرید کنند و چه به‌صورت اینترنتی، چند فاکتور مشترک را همیشه در نظر می‌گیرند. در این مطلب مواردی که به شما کمک می‌کند تا خریدی حرفه‌ای داشته باشید عنوان شده است.

بررسی نیاز به خرید کتاب

یک خرید حرفه‌ای کتاب، پاسخی درست به نیازی مشخص است. به‌این معنی که قبل از هرچیز نیازتان را برای خرید کتاب بررسی  کنید تا بتوانید یک خرید حرفه‌ای داشته باشید.

بدون شک تا ندانید خرید کتاب پاسخ به چه نیازی است و می‌خواهید در چه زمینه‌ای کتابی برای مطالعه تهیه کنید، نمی‌توانید خریدی حرفه‌ای داشته باشید و احتمال آنکه کتاب خریداری شده به صف پرتعداد کتاب‌های خوانده نشده در کتاب‌خانه‌تان بپیوندد، زیاد است.

موضوع کتاب

دومین گام در خرید هدفمند و حرفه‌ای کتاب، مشخص کردن موضوعات مورد علاقه‌تان است. هر خواننده‌ای متناسب با سلیقه‌ی شخصی خود موضوعاتی را برای مطالعه ترجیح می‌دهد به همین دلیل، قبل از هر چیز به موضوعات مورد علاقه‌ی خود برای مطالعه توجه و آنها را لیست کنید تا بتوانید کتاب‌هایی متناسب با سلیقه‌ی خود بخرید.

تهیه‌ی لیست خرید

از آن‌جایی‌که ممکن است اسامی کتاب‌هایی که می‌خواهید بخرید را فراموش کنید، بهتر است لیستی از کتاب‌هایی که می‌خواهید داشته باشید تهیه کنید تا هر زمان که خواستید کتاب‌های مورد نیاز یا علاقه‌تان را بخرید، سردرگم نشوید و یا کتابی را از قلم نیندازید.

نویسنده، ناشر، مترجم

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در خرید حرفه‌ای کتاب، توجه به نام نویسنده، ناشر و مترجم (در صورتی‌که کتاب به فارسی ترجمه شده باشد) کتاب است. می‌توانید اسامی نویسندگانی که در حوزه‌های مورد علاقه‌ی شما آثاری دارند را لیست کنید و هربار یکی از آثار وی را تهیه و مطالعه کنید.

علاوه بر این، توجه به نام ناشر یا مترجم هم بسیار ضروری است زیرا توجه به این نکات کمک می‌کند تا شما نسخه‌ای جدید، معتبر، شیوا و روان (به‌ویژه در آثار ترجمه شده) از کتاب مورد نظرتان را خریداری کرده و از خواندن آن لذت ببرید.

مشخصات ظاهری کتاب

توجه به مشخصات ظاهری کتاب از این جهت حائز اهمیت است که کمک می‌کند تا یک کتاب سبک و محکم در اندازه‌ی مناسب و با قابلیت حمل آسان بخرید. برای این کار لازم است به چند نکته توجه کنید:

۱)جلد کتاب

جلد کتاب انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کتاب از آن استفاده می‌کنند.

  • جلد گالینگور: ساختار سخت و وزن زیادی دارد که به‌طور معمول برای قرآن، دیوان اشعار و کتاب‌های نفیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جلد شومیز: از جنس مقوای نازک و سبک است که برای جلد اکثر کتاب‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جلد پانچ و فنر: این نوع از جلد برای کتاب‌هایی که به طور مکرر استفاده می‌شوند بسیار مناسب است.

۲) قطع کتاب

بزرگی یا کوچکی کتاب به قطع آن بستگی دارد و هرچه قطع یک کتاب کوچک‌تر باشد، حمل آن آسان‌تر است.

انواع قطع کتاب شامل موارد زیر است:

  • قطع جیبی: ۱۰*۱۴ سانتی متر
  • قطع پالتویی: ۲۱.۱۰. ۵ سانتی متر
  • قطع وزیری: ۱۷.۲۴ سانتی متر
  • قطع رحلی: ۳۳.۲۴ سانتی متر
  • قطع خشتی: ۲۲.۲۱. ۵ سانتی متر
  • قطع رقعی: ۱۴.۲۱ سانتی متر

۳) کاغذ کتاب

نوع کاغذ کتاب نیز تاثیر زیادی در میزان وزن آن دارد و هرچه قطع و وزن کتاب کوچک‌تر و کمتر باشد، حمل آن آسان‌تر است.

از انواع مختلف کاغذ که شامل کاغذ تحریر، گلاسه، بالکی و کاهی می‌شوند، بهترین گزینه نوع بالکی است زیرا کاغذی بسیار سبک اما ضخیم و دارای تخلخل (سوراخ‌های ریز) است.

این نوع کاغذ به دلیل رنگ خاص خود، در هنگام مطالعه چشم را نمی‌آزارد و برای چاپ رمان‌ها و کتاب‌های قطور از کاغذ بالکی استفاده می‌شود.

رده‌ی سنی کتاب

برای یک خرید حرفه‌ای کتاب به‌ویژه اگر برای کودک یا نوجوان خرید می‌کنید، توجه به رده‌ی سنی آن بسیار مهم است.

هرچند برای نخستین بار رده‌بندی سنی کتاب توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد اما، این روزها بسیاری از ناشران به آن توجه می‌کنند.

رده‌های سنی کتاب به شرح زیر است:

  • گروه الف: سال‌های قبل از دبستان
  • گروه ب: سال‌های آغاز دبستان (اول، دوم و سوم)
  • گروه ج: سال‌های پایان دبستان (چهارم، پنجم و ششم)
  • گروه د: دوره‌ی اول متوسطه (هفتم، هشتم و نهم)
  • گروه ه: دوره‌ی دوم متوسطه (دهم، یازدهم و دوازدهم)

نوبت چاپ

نوبت چاپ کتاب در عین حال که می‌تواند مقیاسی برای میزان به‌روز بودن یک کتاب باشد، تعدد نوبت چاپ نیز نشان از میزان استقبال خوانندگان از آن کتاب دارد.

برای مثال کتابی که طی یک سال، به چاپ دوم رسیده، کتابی است که مورد استقبال چشمگیر خوانندگان قرار گرفته و احتمال جذاب بودن آن بسیار بالا است.

قیمت کتاب

هرچند یک کتاب خوب ارزش این را دارد که هر قیمتی برای آن پرداخت اما اگر خریدار حرفه‌ای کتاب باشید، تخفیف‌هایی که بسیاری از کتاب‌فروشی‌های آنلاین برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند به شما کمک می‌کند تا کتاب مورد نظرتان را با هزینه‌ای کمتر خریداری کنید.

ارسال رایگان

این گزینه در خرید اینترنتی کتاب، فاکتور بسیار مهمی است زیرا گاهی اوقات هزینه‌ای که برای ارسال کتاب پرداخت می‌کنید، از هزینه‌ی خرید کتاب بیشتر می‌شود. به‌همین دلیل توجه داشته باشید که در صورت خرید اینترنتی کتاب، فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید، محصول را به‌صورت رایگان برایتان ارسال کند.

مطالعه بخش‌هایی از کتاب

چه به‌صورت اینترنتی کتاب می‌خرید چه به صورت حضوری، خواندن بخش‌هایی از کتاب که معمولا به‌شکل توضیح پشت کتاب و یا چکیده‌ای از کتاب در اختیار خریدار قرار می‌گیرد، می‌تواند به شما برای خرید حرفه‌ای کتاب کمک کند.

نوشته های مشابه

‫41 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا