تکنولوژیصنعت هوایی

ناسا تست تاکسی پرنده الکتریکی Joby Aviation را آغاز کرد

ناسا به تازگی تست یک هواپیمای الکتریکی عمودپرواز را که تحت عنوان «تاکسی پرنده» نیز شناخته ‌می‌شود، آغاز کرده است.

این تاکسی پرنده توسط شرکت آمریکایی Joby Aviation طراحی شده و هدف ناسا از این تست، بررسی عملکرد این دستاورد در شرایط پروازی مختلف به منظور تعیین و تایید امنیت آن برای جابجایی مسافران در آینده نزدیک عنوان شده است.

شرکت Joby Aviation که در سال 2009 تاسیس شده، اولین شرکتی است که به کمپین ملی ناسا در زمینه ارائه راهکارهایی پیشرفته برای جابجایی‌های هوایی انسان‌ها پیوسته است. به گفته ناسا، این تست‌ها از 30 آگوست در ایالت کالیفرنیا آغاز شده و تا 10 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

ناسا اعلام کرد که در طی این پروازهای آزمایشی، مهندسان این سازمان فضایی، اطلاعاتی را در خصوص عملکرد و ویژگی‌های آکوستیک این تاکسی پرنده شش روتوره Joby Aviation گردآوری و از آن در مدل‌سازی و شبیه‌سازی مدل‌های مفهو‌می‌حوزه هوافضا که قرار است در آینده تولید شوند، استفاده خواهد کرد.

به عبارتی دیگر، عملکرد صوتی این تاکسی پرنده زیر ذره‌بین قرار ‌می‌گیرد و با هلیکوپترها و دیگر دیگر محصولاتی که از بنزین برای تامین انرژی آنها استفاده ‌می‌شود، مقایسه خواهد شد. یکی از مزیت‌های این هواپیماهای عمودپرواز، صدای تولیدی بسیار کم آنها در مقایسه با هلیکوپترهاست که ‌می‌توانند برای پرواز در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت بسیار مناسب باشند.

ناسا اعلام کرد که در خلال این پروازهای آزمایشی، اطلاعاتی در خصوص «نحوه حرکت، سروصدای ایجاد شده و نحوه ارتباط با کنترلرها» مورد بررسی قرار خواهد گرفت. گفته ‌می‌شود که این تست‌ها در آینده برای نمونه‌های تولیدی سایر شرکت‌ها نیز پیاده خواهد شد.

ناسا همچنین به اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) توصیه کرد تا قوانین جدیدی را برای تاکسی‌های پرنده الکتریکی همانند محصول شرکت Joby Aviation تنظیم و تصویب کند. اگرچه تلاش برای توسعه فناوری‌های پیشرفته حوزه هوانوردی جزو وظایف ناسا محسوب ‌می‌شود، اما تنظیم قوانین و مقررات برای استفاده و به‌کارگیری خودروهای پرنده بر عهده اداره هوانوردی فدرال آمریکاست.

شرکت‌های فعال در این حوزه امیدوارند که بتوانند مجوز پرواز خودروهای پرنده خود را از FAA اخذ کنند. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این آرزو به این زودی‌ها محقق نخواهد شد و چیزی حدود پنج سال طول خواهد کشید تا چنین مجوزی برای آنها صادر شود. در این بین، شرکت Joby Aviation پیشتر از تصمیم خود برای ارائه سرویس تاکسی هوایی در سال 2024 خبر داد.

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا