تکنولوژی

بامپر گوشی چیست و چه تفاوتی با قاب دارد؟

هر چقدر از گوشی خود مراقبت کنید، باز هم موقعیتی پیش می‌آید که موبایل از دستتان لیز می‌خورد و به زمین می‌افتد. دستتان عرق کرده و خیس است، گوشی روی میز است و ناگهان دستتان به آن می‌خورد و اینکه فرزند خردسالتان، موبایل را به سمتی پرتاب می‌کند، از دیگر مواردی هستند که احتمال آسیب به بدنه گوشی وجود دارد. صحنه افتادن گوشی و ضربه خوردن به آن، بسیار ترسناک و اضطراب‌آور است؛ اما نه وقتی که از بامپر گوشی استفاده کرده باشید.

بامپر گوشی چیست؟ بسیاری بامپر موبایل را با قاب اشتباه می‌گیرند. با اینکه هدف هر دو محافظت از بدنه موبایل در برابر ضربه است؛ اما با هم تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت‌ها در ظاهر و همچنین چگونگی استفاده از آن‌ها است. اگر شما هم هنوز نمی‌دانید که بامپر گوشی چیست و چه مزایایی دارد، پس حتماً ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

بامپر گوشی چیست؟

بامپر گوشی یا Bumper Case نوعی قاب گوشی‌های همراه است که کناره‌های موبایل پوشش می­دهد و از این قسمت در برابر ضربه محافظت می‌کند. در واقع، بامپر فقط از کناره و به ویژه لبه های چهار طرف محافظت می‌کند و برعکس قاب، تمامی فضا (پشت و نمایشگر) را پوشش نمی‌دهد. بامپرهای فعلی بیشتر از جنس ژله و پلاستیک‌ سخت هستند؛ البته مدل‌هایی که برای آیفون استفاده می‌شوند، جنس آلومینیومی دارند.

مزایای بامپر گوشی چیست؟

برخی اصلاً عادت به استفاده از حتی قاب گوشی ندارند؛ چه برسد به بامپر. از دید آن‌ها، استفاده از لوازم جانبی موبایل بیشتر از همه هدررفت پول است. این دید تا زمانی که گوشی موبایل از دستشان نیفتاده و آسیب ندیده ، تغییر نخواهد کرد. عده‌ای هم بین بامپر و قاب و گلس تفاوتی نمی‌بینند و از دیدشان استفاده از یک قاب ساده، محافظت بدنه گوشی را تضمین خواهد کرد؛ اما بین بامپر و قاب و گلس، تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

  • بهترین و جدیدترین گوشی‌های موبایل در برابر ضربه مقاومت بالایی ندارند؛ به ویژه اینکه اگر از فاصله زیادی روی زمین بیفتند. نکته اصلی اینجاست که در صورت آسیب به بدنه گوشی‌های جدید، باید هزینه بیشتری هم برای خرید قطعه یدکی و تعمیر پرداخت کرد. حالا اگر گوشی شما خیلی به روز باشد و بهترین و به روزترین اپلیکیشن ها را هم داشته باشد؛ وقتی ایمنی بدنه آن رعایت نشده باشد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. بامپر در اینجا به شما کمک می‌کند تا جلوی ورود ضربه به بدنه گرفته شود.
  • با اینکه استفاده از بامپر گوشی باعث افزایش ضخامت می‌شود؛ اما به شما کمک می­کند تا گوشی را بهتر و محکم‌تر در دست خود بگیرید. همچنین اینکه در صورت عرق کردن یا خیس شدن دستتان، مانع از لیز خوردن می‌شود.
  • بامپرها در شکل­های مختلفی وجود دارد؛ از نمونه‌های بسیار ساده گرفته تا فانتزی و حرفه‌ای که نمونه‌های حرفه‌ای آن بیشتر در گوشی‌های آیفون استفاده می‌شوند. داشتن شکل‌های مختلف علاوه بر اینکه دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد، در زیباتر شدن بدنه گوشی هم تأثیر زیادی خواهد گذاشت.
  • بامپر موبایل نه تنها از بدنه، بلکه از صفحه نمایشگر هم تا حدی محافظت می‌کند. وقتی گوشی از بالا به سمت پایین پرتاب می‌شود، ضربه به سمت دیگر قسمت‌ها به ویژه صفحه نمایش هم وارد می‌شود. این ضربه باعث می‌شود تا صفحه یا دوربین هم آسیب ببیند.

آیا معایبی هم دارد؟

بامپرهای موبایل با همه مزایای خود، معایبی هم دارند:

  • باعث سنگین‌تر شدن وزن گوشی می‌شوند؛ البته اگر از نمونه‌های فلزی استفاده کنید، وزن گوشی بیشتر هم خواهد شد.
  • پیدا کردن نمونه متناسب با پورت‌های هر گوشی سخت است؛ به ویژه اینکه اگر مدل گوشی شما جدید یا قدیمی باشد. حتی گاهی باید از بامپرهای دیگر گوشی‌ها استفاده کرد. این مسئله باعث می‌شود تا بعضی پورت‌ها به خوبی پوشش داده نشوند و زیر پلاستیک بامپر بروند.
  • اگر جنس بامپر گوشی بی‌کیفیت باشد، نه تنها نقشی در محافظت ندارد، بلکه حتی می‌تواند میزان آسیب را بیشتر کند. بامپرهای با جنس‌های نامناسب در برابر عرق دست و لیز خوردن مقاومتی ندارند.

بامپر موبایل از چه جنسی است؟

جنس بامپرها به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • جنس ژله‌ای که بیشتر حالت فانتزی و دخترانه دارد. همچنین جنس ژله‌ای استحکام کافی ندارد.
  • جنس پلاستیکی که بیشترین میزان استفاده و فروش را دارد. البته پلاستیک درجه کیفیت متفاوتی دارد. از پلاستیک بسیار نرم که مقاومتشان صفر است تا پلاستیک‌های بسیار فشرده که مقاومتشان بالا است؛ اما جنس سختی دارند و برای افرادی که زیاد گوشی را در دست می‌گیرند، ممکن است که احساس ناخوشایندی را ایجاد کند.
  • جنس آلومینیوم که بیشتر برای گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود. در واقع باید گفت که بامپرها از ابتدا برای گوشی‌های آیفون تولید شده‌اند. بیشتر مدل‌هایی هم که شما در بازار پیدا می‌کنید، متناسب با انواع موبایل برند اپل طراحی و ساخته شده است.

تفاوت بین بامپر و قاب موبایل چیست؟

با اینکه هدف استفاده از بامپر و قاب در حفاظت از گوشی است؛ اما هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. بامپر فقط می‌تواند از کناره و لبه­ های گوشی موبایل محافظت کند؛ اما قاب علاوه بر کناره­ها، بیشتر از پشت بدنه در برابر ضربه محافظت می‌کند. البته بعضی قاب‌ها دارای پوشش درب برای محافظت از نمایشگر هم هستند.

چند نوع لوازم جانبی برای محافظت از گوشی موبایل وجود دارند که شامل موارد زیر است:

  • بامپر گوشی که برای محافظت از لبه و کناره‌های موبایل استفاده می‌شود.
  • صفحه گلس که برای محافظت از نمایشگر به جلوگیری از خط افتادن روی آن به کار می‌رود.
  • قاب که برای محافظت از بدنه استفاده می‌شود.
  • قاب‌هایی با کاور درب که برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به صفحه شیشه‌ای استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

بامپر گوشی از لوازم جانبی موبایل است که فقط از کناره­ها محافظت می‌کند. اگر به امید حفاظت از پشت دستگاه و نمایشگر می‌خواهید بامپر خریداری کنید، باید گفت که این وسیله هیچ وقت چنین چیزی را تضمین نمی‌کند. البته به دلیل ضربه‌گیر بودن آن، احتمال آسیب به نمایشگر را کاهش می‌دهد؛ اما اینکه واقعاً از آن محافظت کند، باید گفت که چنین چیزی درست نیست. از طرفی بامپر موبایل، وسیله جانبی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت؛ به ویژه برای آن‌هایی گوشی زیاد از دستشان می‌افتد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا