آمازونتجارتصنعت هوایی

ایجاد هاب‌هوایی ۱.۵ میلیارد دلاری برای تسریع تحویل بسته‌ها

آمازون ساخت مرکز تبادل مرسولات واقع در فرودگاه بین‌المللی کنتاکی را به پایان رساند

استفاده از خطوط هوایی برای تسریع ارسال سفارشات مشتریان، ایده ای است که اخیرا توسط آمازون پیاده سازی شده است. بزرگترین خرده فروشی آنلاین جهان به تازگی ساخت یک هاب هوایی در فرودگاه بین المللی کنتاکی را به پایان رسانده و حالا بهره برداری از آن را آغاز کرده است. ساخت این مجموعه 75هزار مترمربعی در سال 2019 آغاز شد و اکنون به تجهیزات پیشرفته ای اعم از چندین ربات و چندین مایل تسمه نقاله خودکار برای انتقال بسته ها مجهز شده است.

بزرگترین مزیت ایجاد این مرکز پردازش بسته ها، تسریع فرآیند ارسال و تحویل سفارشات است. کما اینکه شرکت UPS هاب (مرکز تبادل) مشابهی در لوییس ویل کنتاکی دارد و یا FedEx روزانه چندین و چند بسته را از ممفیس منتقل می کند. شرکت  DHLنیز هابی به مانند آمازون دارای یک هاب فرودگاهی است. پایگاه خبری آمازون اخیرا اعلام کرده است که این هاب قرار است ارسال بسته های مشتریان به سراسر آمریکا را سرعت ببخشد.

از سال 2016 که آمازون برای اولین بار از هواپیمای اختصاصی حمل بار خود برای تحویل بسته ها استفاده کرد، این شرکت در تلاش برای استفاده حداکثری از پتانسیل های موجود در این بخش است. این شرکت حتی در اوایل سال جاری یازده هواپیمای اختصاصی خریداری کرده است. گفته می شود در آوریل 2021 مجموع هواپیماهای آمازون که از آنها به عنوان بخشی از شبکه حمل و نقل و لجستیک خود استفاده می کند به بیش از 70 فروند رسید.

این شرکت پیش بینی می کند به محض بهره برداری کامل از این مرکز، هفته ای میلیون ها بسته در این هاب هوایی پردازش شده و در نوع خود به یکی از باظرفیت ترین شبکه های انتقال مرسولات تبدیل شود؛ شبکه ای که آمازون در تمامی مراحل سیر بسته ها، راسا بر کل فرآیند نظارت و کنترل دارد. از سال 2019، خرده فروشی آنلاین آمازون به همکاری زمینی و هوایی خود با شرکت FedEx (یکی از بزرگترین شرکت های لجستیکی جهان) برای ارسال بسته ها پایان داده است. در مدت اخیر آمازون سرمایه گذاری های عظیمی بر ایجاد بسترهای جایگزین انجام داده است و قصد دارد کنترل مطلق رنجیره حمل و نقل و لجستیک مجموعه خود را در درست بگیرد.

مرکز پردازش بسته های آمازون در فرودگاه بین المللی کنتاکی
مرکز پردازش بسته های آمازون در فرودگاه بین المللی کنتاکی

برخی کارشناسان معتقدند آمازون قرار نیست قدرت ایجاد شده در حوزه لجستیک را به تحویل بسته های مجموعه خود محدود کند و احتمالا برای ارائه خدمات لجستیکی به شرکت های دیگر نیز وارد عمل خواهد شد. با وجود آنکه اکنون دغدغه اصلی آمازون چگونگی تاثیر این هاب هوایی جدیدالتاسیس بر مشتریان و حوزه شمالی کنتاکی است، شنیده می شود که بر چند شرکت شخصی حمل و نقل کالا مانند Zoox و Rivian نیز سرمایه گذاری هایی کرده است.

منبع
verge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا