تکنولوژی

تاندربولت ۵ تا سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند

اگرچه هنوز فناوری تاندربولت ۴ نوپاست و زمان زیادی از عرضه آن نمی‌گذرد، اما این مسئله نمی‌تواند مانع از تلاش‌های مهندسان اینتل برای توسعه نسل جدید این استاندارد ارتباطی یعنی تاندربولت ۵ شود.

در همین رابطه، اخیرا گرگوری برایان، مدیر اینتل با انتشار توییتی که البته به سرعت پاک شد، اطلاعات جدیدی را در خصوص این فناوری جدید منتشر کرد. طبق اطلاعات این توییت، تاندربولت ۵ می‌تواند سرعتی تا دو برابر تاندربولت ۴ را از طریق درگاه USB-C ارائه دهد.

بر این اساس، تاندربولت ۵ از سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. این در حالی است که حداکثر سرعت قابل ارائه توسط تاندربولت ۴ برابر با ۴۰ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین این فناوری همچنان با درگاه USB-C سازگار خواهد بود که می‌تواند خبر خوبی برای آن دسته از تولیدکنندگانی باشد که روی این درگاه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با این حال، پس از عرضه تاندربولت ۵ یا هر نامی‌که اینتل برای نسل جدید این فناوری در نظر می‌گیرد، کابل‌ها، هاب‌ها و انواع دستگاها می‌بایست به قابلیت پشتیبانی از این فناوری مجهز شوند تا بتوان از آن استفاده کرد.

نکته حائز اهمیت در خصوص نسل جدید تاندربولت ۵ در این است که از فناوری ماژول PAM-3 بهره می‌برد. این فناوری مبتنی بر روش جدیدی برای انتقال بیت‌ها درون کابل‌هاست که اجازه استفاده از پهنای باند بیشتری را در مقایسه با روش‌های کنونی فراهم می‌کند.

اگرچه تاندربولت ۵ می‌تواند زمینه‌ساز تحولی عظیم در زمینه انتقال اطلاعات باشد،  دست کم چندین ماه یا شاید هم چند سال تا عرضه آن به بازار فاصله داریم. همانطور که می‌دانید تقریبا یک سال از عرضه تاندربولت ۴ می‌گذرد و هنوز این فناوری جای زیادی برای کار کردن و استفاده در انواع دستگاه‌ها دارد.

تاندربولت 5

منبع
Theverge

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا