آی بی امعلمی

ام‌آی‌تی از هوش مصنوعی برای تشخیص پیشرفت بیماری پارکینسون استفاده می‌کند

در گذشته، پزشکان از نرم‌افزارهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص تومورهای مغزی، بیماری‌های کلیوی و انواع مختلف سرطان کمک ‌می‌گرفتند.

اما اکنون محققان شرکت IBM با همکاری بنیاد مایکل جی. فاکس (MJJF) موفق به طراحی برنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که ‌می‌تواند نحوه پیشرفت علائم فرد مبتلا به بیماری پارکینسون را از لحاظ زمان و شدت پش‌بینی کند.

یافته‌های این پژوهش که در نشریه عل‌می‌Lancet Digital Health منتشر شده، نشان ‌می‌دهد که این نرم‌افزار قادر است با ارائه اطلاعاتی در خصوص نحوه پیشرفت بیماری، به پزشکان و بیماران کمک کند تا در مدیریت بهتر علائم این بیماری گام‌های موثرتری بردارند.

شرکت IBM در این رابطه ‌می‌گوید: هدف ما استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت بهتر بیماری و طراحی آزمایش‌های بالینی است. این اهداف بسیار مهم هستند چراکه علی‌رغم شایع بودن بیماری پارکینسون، علائم در بیماران یکسان نیست و هر یک، تجربه منحصر به‌فردی دارند.

در نیل به این دستاورد مهم، از اطلاعات برنامه تحقیقاتی در زمینه این بیماری که تحت عنوان Parkinson’s Progression Markers شناخته و توسط بنیاد مایکل جی.فاکس حمایت ‌می‌شود، استفاده شد.

به گفته IBM، پایگاه داده این طرح شامل اطلاعات بیش از 1400 فرد مبتلا به بیماری پارکینسون ‌می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه اطلاعاتی مرتبط با افراد مبتلا به این بیماری محسوب ‌می‌شود. این اطلاعات به هوش مصنوعی IBM کمک کرد تا الگوهای پیچیده و مرتبط با پیشرفت بیماری پارکینسون را پیاده کند.

طبق آخرین برآوردها، بیماری پارکینسون حدود شش میلیون نفر در سراسر جهان را به خود درگیر کرده و هنوز راه مشخصی برای درمان آن پیدا نشده است. مرکز تحقیقاتی IBM به همراه بنیاد مایکل ج. فاکس قصد دارند تا به همکاری‌های خود برای توسعه بیشتری این مدل مبتنی بر هوش مصنوعی ادامه دهند.

انتظار ‌می‌رود که این دستاورد بتواند با ارائه اطلاعات دقیق‌تری از مراحل مختلف این بیماری، به پزشکان و بیماران در کنترل و مدیریت بهتر آن کمک شایانی کند.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا