ایراناینترنت

عبور مشترکان اینترنت سیار از مرز ۸۴ میلیون نفر در سال ۹۹

طبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، در سال ۹۹ تعداد مشترکان اینترنت سیار از مرز ۸۴ میلیون نفر عبور کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اسفند ۹۸ با اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از فعالیت‌های شهروندان مانند آموزش، کسب و کار، سرگرمی و مسائل اداری به سمت بستر فضای مجازی حرکت کرد و زیرساختی که در حوزه فضای مجازی توسعه داده شده بود، باعث شد شبکه ارتباطی کشور جهش بیش از ۱۵ میلیونی از نظر تعداد کاربر را تجربه کند. آخرین آماری که مربوط به سال ۹۹ است نشان می‌دهد اینترنت پهن‌باند سیار در کشور به ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک رسیده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، مدتی است با طراحی سامانه‌ای، گزارش‌های آماری در حوزه فناوری اطلاعات را منتشر می‌کند، اطلاعاتی که به شکل برخط در اختیار عموم قرار می‌گیرد.  یکی از آمارهای مهم در این سامانه، میزان دسترسی و ضریب نفوذ اینترنت است. بر اساس آخرین آمار سال ۹۸ تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار در کشور ۶۹ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۱۱۵ بود که یک سال بعد با افزایش بیش از ۱۵ میلیونی از مرز ۸۴ میلیون مشترک گذشته است.

این آمار البته در تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت آن‌قدر چشمگیر نیست اما با توجه به بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگانی که از سوی وزارت ارتباطات در روزهای ابتدایی شیوع کرونا برای مردم ایران در نظر گرفته شد و دسترسی به آن بر روی اینترنت ثابت میسر بود، تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت نیز نزدیک به یک میلیون نفر افزایش یافت. بر اساس آخرین آمار سال ۹۹، تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک رسیده است.

دورکاری، آموزش مجازی، خرید و فروش، حمل و نقل و اطلاع‌رسانی همگی به مدد زیرساخت فناوری اطلاعات در زمان شیوع کرونا در اختیار مردم قرار گرفت. در حالی که اگر هشت سال قبل کرونا می‌آمد، هیچ‌کدام از این‌ها شدنی نبود.

توسعه اینترنت و بالا رفتن ضریب نفود آن در کشور طی هشت سال گذشته باعث شد تا مصائب مربوط به کرونا را تاب بیاوریم. سال ۹۲ فقط چهار میلیون نفر از جمعیت ایران به اینترنت دسترسی داشتند که ۸۰ هزار نفر از آن‌ها کاربر فعال اینترنت تلفن همراه بودند، بنابراین اگر در آن سال کرونا شیوع پیدا می‌کرد، ‌ شرایط به مراتب سخت‌تر می‌شد.

در واقع اگر در روزهایی که کرونا در زندگی ما می‌تازد، اینترنت، شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت دولت هوشمند، سلامت الکترونیک نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ همین هفت سال قبل، تعداد مشترکان ADSL در کل کشور چیزی حدود چهار میلیون نفر و ظرفیت سرویسی که برای اینترنت موبایل ایجاد شد، در مجموع ۳۰۰ هزار نفر را پوشش می‌داد که از این ظرفیت فقط ۸۰ هزار نفر کاربر فعال به حساب می‌آمدند؛ آن‌هم فقط نسل سوم اینترنت همراه.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است «در توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند به‌گونه‌ای که امکان ارائه دست‌کم چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر شود.»

با تلاش‌های انجام شده برای تحقق اهداف تعیین ‌شده، هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سراسر کشور از ۷.۶۳ درصد در سال ۹۲ به ۱۱.۲۸ درصد در سال جاری و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار هم از صفر درصد در سال ۹۲ به ۹۱.۰۷ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

تعداد اشتراک‌ پهن باند ثابت از ۵۸ هزار و ۳۱۰ اشتراک در سال ۹۲ به ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۳۷ اشتراک در سال جاری و در حوزه اینترنت پهن باند سیار هم از اشتراک صفر در سال ۹۲ به ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۶ اشتراک در سال ۹۹ رسیده است.

در حوزه توسعه ارتباطات روستایی نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد آن‌ها ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا است را به شبکه ارتباطی متصل کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته تا پایان سال ۹۹ همه روستاهای کشور به اینترنت پهن باند ۳G یا ۴G متصل خواهند شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا