ایران

روایت وزیر ارتباطات از منتفی شدن حضور موتور جستجوی «یاندکس» در ایران

وزیر ارتباطات در پستی در کانال تلگرام خود، در خصوص ماجرای همکاری ایران و روسیه برای فعالیت موتور جستجوی یاندکس، بزرگترین موتور جست‌وجویی روسیه و دلایل حضور نیافتن آن در ایران توضیحاتی ارائه کرد.

جهرمی روز گذشته نوشت: «حدود ۶ سال قبل قرار شد با همکاری ایران و روسیه، موتور جستجوی «یاندکس» در ایران فعالیت تجاری خود را آغاز کند اما این مسئله به سرعت از سوی روسیه تکذیب شد.  آبان ۱۳۹۴ نیکلای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات وقت روسیه، به ایران سفر کرد و ملاقات‌هایی با محمود واعظی وزیر ارتباطات وقت ایران داشت.»

وزیر ارتباطات افزود: پس از پایان ملاقات‌ها، دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند و محمود واعظی، از موافقت ایران و روسیه برای ایجاد دفتر موتور جستجوی یاندکس در ایران و گسترش فعالیت تجاری ایران با یاندکس در جهت رفع انحصار شرکت‌ها آمریکایی گفت.

جهرمی با بیان این‌که آنچه واعظی گفت، دقیقا محور مذاکرات و توافقات جلسه بوده است، افزود: «یک روز پس از انتشار این خبر، علیرغم حضور وزیر روس در ایران، شرکت یاندکس روسیه در بیانیه‌ای هرگونه عزم خود برای افتتاح دفتر خود در ایران را تکذیب کرد. به نظر می‌رسید که بخشی از سرمایه‌گذاری یاندکس روس هم مثل تن‌سنت چین، توسط بازار سرمایه آمریکا تامین می‌شود.»

یاندکس بزرگترین موتور جستجوی روسی و هشتمین موتور جستجوی پرطرفدار دنیا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا