استارتاپایرانتکنولوژیدیجی‌کالا

دیجی‌کالا در سال ۹۹ : آمارهای صعودی تجارت الکترونیکی ایران

فروش خالص پلتفرم اول فروش آنلاین ایران هر ساله ۱۰۷ درصد رشد داشته است

دیجی کالا به رسم هر ساله گزارش مفصلی درباره عملکرد این شرکت در سال ۱۳۹۹ ارایه داده که با توجه به سهم اصلی آن از بازار تجارت الکترونیکی ایران عملا این گزارش را می‌توان گزارش سالانه تجارت الکترونیک ایران هم به حساب آورد.

گزارش امسال دیجی‌کالا روی وضعیت تجارت الکترونیکی ایران و جایگاه دیجی‌کالا درآن، الگوی رفتاری کاربران ایرانی در سال ۹۹، نوع استقبال کاربران از برندهای ایرانی در سال ۹۹، عملکرد بخشهای خرده فروشی و مارکت پلیس و همچنین رفتار حمایتی از مشترین و چالش ها دوره کرونا متمرکز است.

دیجی‌کالا را حالا می‌توان یک هلدینگ بزرگ به شمار آورد که در شش گروه لجستیک، محتوا، تجارت الکترونیکی، فین‌تک، Martech و نوآوری تقسیم شده‌اند. در بخش خرده فروشی و مارکت پلیس دیجی‌کالا یکی از بزرگترین مراکز پردازش سفارش‌ها در ایران را در اختیار دارد که بیش از ۵۰ هزارمتر مربع با ظرفیت انبارش ۵ میلیون قلم کالا و ظرفیت پردازش ۷۵۰ هزار کالا در روز است.

بر اساس این گزارش هم اکنون بازدید کننده یکتای سایت دیجی کالا بیش از ۳۰ میلیون است ، ۱۵۰ هزار کسب و کار فعال ایرانی در آن حضور دارند و بیش از ۸ هزارو ۲۰۰ نفر به طور مستقیم در آن مشغول به کارند.

تنها در یک روز بیش از ۱۷ میلیون بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا انجام می‌شود و متوسط زمان بازدید از این سایت ۸ دقیقه و ۳۶ ثانیه است

بر اساس گزارش دیجی‌کالا هم اکنون ۴۹ هزارو ۸۴۶ فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران وجود دارد و در کنار این نیز هزاران کسب و کار در تلگرام و اینستاگرام مشغول به فعالیت در این بخش هستند.

سهم خرده فروشی آفلاین ( فروش اقلام توسط فروشگاه‌های فیزیکی و …) از کل بازار خرده فروشی ایران ۹۶.۸ درصد است و تمام فروشگاه های اینترنتی و صفحه های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی سهم ۳.۲ درصدی از این بازار در اختیار دارند. با این حال سهم خرده فروشی آنلاین به سرعت در حال رشد است چنانچه سال گذشته این سهم ۲ درصد بود  در سال ۹۹ رشد ۶۰ درصدی را در این بخش شاهد بودیم و به ۳.۲ درصد رسید.

بر اساس گزارش دیجی‌کالا تعداد مشترکان اینترنت ایران هم در سال ۹۹ با رشد قابل توجه به ۹۴.۴ میلیون رسیده است.

همچنین ارزش خالص کالاهای فروخته شده دیجی‌کالا در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۱۵۱ درصدی ۲.۵ برابر افزایش داشته است. فروش خالص ریالی دیجی‌کالا هم در ۸ سال گذشته به طور متوسط هر سال ۱۰۷ درصد رشد داشته است.

 

ارزش خالص کالاهای فروخته شده در دیجی‌کالا تا پایان سال ۹۹

زیرساخت‌های دیجی‌کالا در سراسر کشور

دیجی‌کالا در سال گذشته برای افزایش سرعت پردازش سفارش‌هایش انبارها و مراکز جدیدی را در استان‌های مختلف راه‌‌اندازی کرد و تا پایان سال ۹۹ دارا ۵۵ مرکز برای توزیع کالا، خدمات پس از فروش و ۳۲ محل جمع آوری کالای فروشندگان سراسر کشور دارد.

پراکندگی مراکز زیرساختی دیجی‌کالا در تهران
پراکندگی مراکز زیرساختی دیجی‌کالا در تهران. کالاهای متوسط و کوچک، سوپرمارکتی، کالاهای بزرگ ، مراکز توزیع ، انبارهای سیار و مراکز حضوری تحویل سفارش و مرجوعی بخشی از زیرساخت‌های این شرکت به شمار می‌روند

تنها در تهران سه مرکز پردازش اصلی دیجی‌کالا وجود دارد که مرکز دانش با مساحت ۵۰ هزارمتر مربع یکی از بزرگترین مراکز پردازش در ایران و منطقه است. کالاهای سوپرمارکتی دیجی‌کالا در مرکز شادآباد با مساحت ۳۵ هزارمتر مربع پردازش می‌شوند و مرکز بادامک با مساحت ۱۰ هزارمتر مربع به پردازش کالاهای بزرگ مقیاس اختصاص یافته است.

در دیجی‌کالا بیش از ۴۸۰ نوع شغل وجود دارد و بیش از ۸هزارو ۲۰۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که نسبت به سال گذشته دوبرابر شده‌اند. . محل فعالیت ۸۰ درصد آن‌ها در تهران است بعد از تهران استان های البرز، گیلان، آذربایجان شرقی همدان و لرستان بیشترین کارکنان دیجی کالا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمارهای دیجی‌کالا در پاییز و در آذرماه همزمان با جشنواره یلدا مشتریان بیشترین تعداد سفارش را داشته‌اند

 

بر اساس آمارهای دیجی‌کالا در پاییز و در آذرماه همزمان با جشنواره یلدا مشتریان بیشترین تعداد سفارش را داشته‌اند. همچنین ساعات بین ۱۱ تا ۱۵ ساعات پربازدید سایت بوده است.

گوشی موبایل پربازدیدترین محصول دیجی‌کالا در سال ۹۹ بوده و کفش، ماسک تنفسی، تلویزیون،‌لپ‌تاپ، هدفن ، مودم و تبلت به ترتیب محصولات پربازدید بعدی را اختصاص می‌ٔهند. در این میان با توجه به گستردگی پاندمی کرونا در سال ۹۹ حضور ماسک در بین سه کالای پر جست و  جوی سایت قابل توجه است.

بیشترین کاربران دیجی‌کالا را کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌ٔهند و تعداد سفارش‌ها بیشتر از طرف آقایان( ۶۸.۱ درصد ) است و خانم‌ها ۳۱.۹ درصد سفارش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مشتریان دیجی‌کالا عمدتا از طریق اپلیکیشن این پلتفرم اقدام به خرید می‌کنند و خرید از طریق موبایل وب و بعد وب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش همچنین نشان دهنده این است که پرخرید ترین مشتریدیجی‌کالا در سال ۹۹ بالغ بر ۲۲ هزار و ۳۷۹ کالا به ارزش ۱۸۹۰ میلیون ریال خرید کرده است ارزش ریالی کالاهای این خریدار ۱۸۶ میلیارد ریال است .

پرداخت آنلاین مرسوم‌ترین مدل پرداخت هزینه‌های سفارش در دیجی‌کالاست و در سال ۹۹ رشد قابل توجهی در این زمینه شده و میزان پرداخت آنلاین سفارش‌ها به ۷۹.۶ درصد رسیده است. ۱۸.۴ درصد پرداخت در محل از طریق کارتخوان و ۱.۹۴ درصد از طریق کارت هدیه و ۶ صدم درصد هم از طریق پول نقد سفارش خود را خریداری کرده‌اند.

دیجی پلاس

دیجی‌پلاس سرویس جدید دیجی‌کالا در سال ۹۹ راه‌آندازی شد و در واقع امکانات بهتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد امکاناتی مثل دریافت سریع‌تر کالاهای خریداری شده و زمان بیشتر برای بررسی و مرجوعی کالاهای سفارش داده شده و همچنین مطلع شدن از تخفیف‌های شگفت انگیز دیجی‌کالا زودتر از کاربران عادی.

در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها به موقع به مشتریان تحویل داده شده و ۸۱ درصد سفارش‌‌ها هم به شیوه اکسپرس ارسال شد
در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها به موقع به مشتریان تحویل داده شده و ۸۱ درصد سفارش‌‌ها هم به شیوه اکسپرس ارسال شد

نقد و بررسی محصولات و مشارکت کاربران

نقد و بررسی محصولات حالا به یک شاخص مهم برای انتخاب کالا تبدیل شده است و کاربران با دیدن نظرات دیگر خریداران از اطلاعات کافی برای آگاهی از ضعف و قوت‌های کالا برخوردارند. دیجی‌کالا بیش از ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار نظر کاربران را در سال گذشته منتشر کرد که به گفته این شرکت ۷۵ درصد نظرات با قدرت «یادگیری ماشین»  و استفاده از هوش مصنوعی تایید یا رد می‌شوند.

محبوب‌ترین کالاهای دیجی‌کالا

همچنان که موبایل پرجست وجوترین کالای دیجی‌کالا بوده تعجبی ندارد که موبایل محبوب‌ترین آنها هم باشد. دو برند سامسونگ و شیاپومی محبوب‌ترین پنج کالای محبوب دیجی‌کالا در سال ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اد.

در دیجی‌کالا به طور متوسط روزانه به ۲۲ هزار تماس تلفنی پاسخ داده می‌شود و زمان انتظار به طور متوسط ۲۵ ثانیه بوده است. همچنین روزانه به ۹۶۰ چت آنلاین و ۴۲۰۰ ایمیل و تیکت پاسخ داده می‌شود. تعداد تماس‌های تلفنی کاربران دیجی‌پلاس در سال ۹۹ به ۲۵۵ هزاررسید.

دیجی‌:الا همچنین در سال ۹۹ نیز پاسخگوترین برند ایرانی در توییتر بود. تیم ارتباطات و تعاملات اجتماعی این شرکت بیش از ۱۵ هزاربار در توییتر، اینستاگرام و لینکدین به پرسش‌های کاربران پاسخ داده است.

بازارگاه و رشد کسب و کارهای فعال

در سال ۹۹ تعداد کسب وکارهای فعال در مارکت پلیس با رشد ۱۵۰ درصدی همراه بود و به بیش از ۱۵۲ هزار فروشنده رسید. هر فروشنده فعال مارکت پلیس در این سال به طور متوسط ماهانه ۵۱ میلیون تومان فروش داشته و تنها در مهرماه سال ۹۹ یکی از فروشندگان مارکت پلیس موفق شد ۵۸ میلیارد تومان کالا بفروشد که این عدد رکورد فروشندگان مارکت پلیس در یک ماه است.

از مهرماه سال ۹۹ شیوه جدید ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده به پنل بعضی از فروشندگان دیجی‌کالا اضافه شد با استفاده از این قابلیت فروشندگان می‌توانند در صورت تمایل بعضی از کالاهای خود را به طورمستقیم برای مشتری ارسال کرده و نیازی به مراجعه و تحویل کالا به انبارهای دیجی کالا ندارند.

تعدادی از رانندگان خانم ناوگان لجستیکی دیجی‌کالا
تعدادی از رانندگان خانم ناوگان لجستیکی دیجی‌کالا

تعداد فروشندگان فعال در طرح ارسال توسط فروشنده ۱۳ هزارو ۷۳۶ بوده و که ۹۴ میلیارد ریال در هزینه‌های عملیات صرفه‌جویی به همراه داشته است.

تفکیک کالاهای اصل از غیر اصل

دیجی‌کالا از سال ۹۷ تمرکز زیادی روی تعهد به مشخص کردن کالاهای اصل روی سایت خودش داشته و در عین حال برای  برخی از کاربران که تمایل به خرید کالاهای غیر اصل با قیمت ارزان‌تر هم هستند این فرصت را فراهم کرده که کالای اصل از غیر اصل تفکیک شوند.

در این میان اما برخی از کالاهای غیر اصل که عنوان کالای اصل از سوی برخی از فروشندگان عرضه می‌شوند به عنوان کالای تقلبی شنسایی می‌شود که اساسا دیجی‌کالا انها را روی سایت قرار نمی‌دهد و با فروشنده‌های آن کالاها هم قطع همکاری می‌شود. میزان کالاهای تقلبی گزارش داده شده در سال ۹۹ ۱ کالا از ۱۰۰ هزارکالا یعنی یک هزارم درصد بوده است.

دیجی‌کالا همچنین ابزارهای نظارتی متعددی روی عملکرد فروشندگان خودش ایجاد کرده تا تجربه خوشایند خرید و فروش در این پلتفرم را تضمین کند.

پرفروش‌ترین کالای دیجی‌کالا از نظر تعدادی در سال ۹۹
پرفروش‌ترین کالای دیجی‌کالا از نظر تعدادی در سال ۹۹
پرفروش‌ترین کالای دیجی‌کالا در سال ۹۹ از نظر ریالی
پرفروش‌ترین کالای دیجی‌کالا  از نظر ریالی در سال ۹۹

پر جست و جوترین برندهای ایرانی و خارجی

هر سال در گزارش سالانه پرجست وجوترین کالاهای ایرانی و خارجی هم معرفی می‌شونند. امسال پر جست و جو ترین برند ایرانی باربیکن است و سامسونگ هم پرجست و جوترین برند خارجی را به خود اختصاص داده است.

پرجست و جوترین برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا
پرجست و جوترین برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا

ایکس‌ویژن هم پرفروش ترین برند ایرانی را به خود اختصاص داد و پارس‌خزر و پاکشوما در رده‌های بعدی قرار دارند.

متن کامل گزارش دیجی‌کالا از طریق این لینک در دسترس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا