آمازون

جف بزوس رسما از مدیرعاملی آمازون کنار رفت

جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان که از ۲۷ سال پیش و پس از تاسیس آمازون، هدایت این شرکت را برعهده داشت، رسما از سمت مدیرعاملی این غول دنیای فناوری کنار رفت.

بزوس ۷۵ ساله، در حالی سکان هدایت آمازون را به اندی جسی، مدیرعامل جدید این شرکت واگذار کرد که طبق آخرین برآوردها، مجموع دارایی‌های وی به چیزی حدود ۲۰۳ میلیارد دلار می‌رسد. حال با این تغییرات جدید، جف بزوس از این پس، به عنوان رئیس هیات مدیره در این شرکت ایفای نقش خواهد داشت.

زمانی که بزوس از تصمیم خود برای برکناری از سمت مدیرعامل آمازون خبر داد، اعلام کرد که قصد دارد وقت خود را بیش از پیش به سایر برنامه‌ها و اهداف جدید مدنظر خود اختصاص دهد. از جمله مجموعه‌های تحت هدایت بزوس می‌توان به Bezos Earth Fund، روزنامه واشنگتن پست، Amazon Day ۱ Fund و شرکت هوافضای بلو اوریجین اشاره کرد.

بزوس در حالی بازنشستگی خود را اعلام کرد که سرمایه وی حدود ۷۶۲ هزار برابر سرمایه یک آمریکایی بازنشسته در سن ۶۵ سالگی است. طبق گزارش بیزینس اینسایدر، متوسط دارایی خالص افراد عادی در زمان بازنشستگی برابر با ۲۶۶ هزار و ۴۰۰ دلار است.

همانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، آمازون نیز در دوران همه‌گیری کرونا رشد محسوسی را تجربه کرد و ارزش این شرکت در کنار دارایی‌های بزوس، افزایش چشمگیری داشت. در حال حاضر، ارزش بازار آمازون به ۱.۷ تریلیون دلار می‌رسد و درآمد سالیانه ۳۸۶ میلیارد دلاری برای آن عنوان شده است.

اما این سرمایه هنگفت، نتوانسته محبوبیت چندانی را برای جف بزوس به ارمغان آورد. او اخیرا اعلام کرد که قصد دارد در تاریخ ۲۰ ژوئیه یعنی کمتر از دو هفته دیگر به همراه برادر خود، مارک بزوس و چند سرنشین دیگر، به فضا سفر خواهند کرد.

در پی اعلام این خبر، ده‌ها هزار نفر از کاربران و یا بهتر بگوییم منتقدان بزوس، با تنظیم دادخواستی که تاکنون امضای بیش از ۱۵۰ هزار نفر پای آن ثبت شده، خواستار آن شده‌اند که پس از پرتاب موشک New Shepard بلو اوریجین به فضا، دیگر اجازه بازگشت بزوس به زمین را ندهند.

یکی از دلایلی که انتقادها علیه جف بزوس را دوچندان کرده، اظهارات اخیر مقامات آمریکایی علیه بزوس بوده که او را به فرار مالیاتی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ و عدم پرداخت مالیات عادلانه توسط شرکت آمازون متهم کرده‌اند. ناگفته نماند که جدایی بزوس از همسرش مکنزی نیز بر تضعیف وجهه وی نزد افکار عمومی‌بی‌تاثیر نبوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا