اپلموبایل

همه چیز درباره نسخه آزمایشی iOS 15 / آی او اس ۱۵

نسخه‌ بتا اما کامل

نسخه آزمایشی آی او اس ۱۵ امروز به صورت عمومی عرضه شد. عرضه عمومی این نسخه از سیستم عامل آی‌اواس یعنی کاربران قادر خواهند بود به قابلیت‌هایی دسترسی داشته باشند که قرار است اواخر سال جاری میلادی به روی آیفون‌های جدید عرضه شود. این نسخه با وجود آزمایشی بودن، به صورت عجیبی کامل است. برخی از به روز رسانی‌ها در iOS 15 عبارت‌اند از حالت جدید Focus modes و ابزارهای به روز رسانی FaceTime. تغییراتی نیز در قسمت پیغام‌ها، نقشه‌ها، اپلیکیشن آب و هوا، مرورگر سافاری و غیره اعمال شده است.

نسخه آزمایشی این سیستم عامل تا به امروز، بسیار با ثبات دیده شده اما استفاده از نسخه‌های بتا یا آزمایشی همیشه ریسک‌های مخصوص خود را دارد که کاربر در قبال دسترسی زودهنگام به قابلیت‌های جدید، آن ریسک‌ها را تقبل می‌کند. در این مقاله تعدادی از قابلیت‌های جدید سیسستم عامل آینده اپل-  iOS ۱۵ را بررسی می‌کنیم. این نسخه، پاییز امسال به صورت رسمی عرضه خواهد شد.

فیس تایم: SharePlay، به اشتراک گذاری صفحه و سیستم صوتی فضایی

با توجه به پاندمی کرونا و شرایط خاص مردم دنیا، خیلی بهتر می‌شد اگر اپل این قابلیت‌های جذاب را زودتر عرضه می‌کرد. مثلا قابلیت  SharePlayکه مخصوص فیس تایم است در این شرایط بسیار کارامد می‌بود. در این قابلیت، کاربر می‌تواند همزمان با پخش ویدیو، تماس فیس تایم خود را حفظ کند و بعد از آن، ویدیوی در حال پخش را با افراد حاضر در تماس فیس تایم، به اشتراک بگذارد. در واقع کاربر می‌تواند با دوست یا دوستان خود، هم زمان به صورت مجازی فیلم تماشا کند. البته برای استفاده از قابلیت SharePlay، هم کاربر و هم دوستانش باید اشتراک برنامه پخش فیلم مدنظر را داشته باشند. برای سرویس‌های اپل  مانند TV+ و موزیک هم، هر دو کاربر باید اشتراک داشته باشند.

دستگاه‌های سازگار با آی او اس 15، آیپد او اس 15، مک او اس مانتری و واچ او اس 8

قابلیت Screen sharing نیز کارکرد مشابهی دارد. یعنی کاربر می‌تواند صفحه گوشی خود را با دوست خود به اشتراک بگذارد مثلا صفحه‌ای از اینستاگرام را باهم چک کنند.

دو قابلیت دیگر فیس تایم، در این نسخه بتا اضافه شده: لینک برای اضافه شدن کاربران گوشی‌های غیر اپل و سیستم صوتی فضایی. در سیستم صوتی جدید، کاربر صدای افراد حاضر در تماس تصویری فیس تایم را بر اساس نحوه قرار گیری عکس آنها روی صفحه گوشی می‌شنود. البته برای اجرای این قابلیت، تمامی افراد حاضر در تماس فیس تایم باید نسخه بتا را روی گوشی‌های خود نصب داشته باشند.

افرادی که تا به امروز از این نسخه بتا استفاده کرده‌اند شاهد ایرادها و باگ‌هایی در این قابلیت‌ها بوده‌اند اما در کل، قابلیت‌های کاربردی و جذابی اضافه شده است.

همه چیز درباره نسخه آزمایشی iOS 15 / آی او اس ۱۵

حالت‌های Focus modes در iOS 15

جدای از فضای فیس تایم، قابلیت جدید دیگر سیستم عامل آی او اس ۱۵ ، حالت‌های فوکوس نام دارد. از طریق این قابلیت، کاربر این امکان را دارد که نوتیفیکیشن‌های برنامه‌ها یا مربوط به اعضای لیست مخاطبین خود را به صورت دل‌بخواه مدیریت کند.

همه چیز درباره نسخه آزمایشی iOS 15 / آی او اس ۱۵

 

سه حالت مختلف فوکوس مد: حالت کار، حالت زمان خواب و حالت خصوصی هستند. هر کدام از حالت‌ها را که بخواهید می‌توانید برای اپلیکیشن‌ها یا افراد لیست مخاطبین خود تعریف کنید. حالت Focus Status هم وجود دارد که در این حالت، افراد نمی‌توانند با شما تماسی از طریق برنامه‌های پیغام‌رسان برقرار کنند و گزینه  در دسترس نیستم (away) را مشاهده خواهند کرد.  برای  اجرای این قابلیت در پیغام رسان‌های مختلف، برنامه نویسان آن اپلیکیشن‌ها باید API اپل را به روی برنامه خود فعال کنند. گفته شده استاتوس کاربر در تلگرام یا فیس بوک نیز به حالت away تغییر می‌کند. اگر کاربری در زمان فوکوس مد برای شما پیغام ارسال کند، عبارت – delivered quietly- برای آنها نمایش داده می‌شود به این معنی که پیغامشان به صورت بی‌صدا و بدون جلب توجه کاربر ارسال شده است. همچنین گزینه دیگری نیز وجود دارد که در آن، شخص می‌خواهد پیغامش سریع دیوار صوتی کاربر بیچاره را شکسته و پیغامش را به او ارسال کند. این عمل با انتخاب عبارت – notify anyway- انجام می‌شود.

در حال حاضر فعلا فقط در برنامه پیغام رسان اختصاصی Messages اپل امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد.

در فوکوس مد همچنین می‌توانید یک صفحه هوم انتخاب کنید و در آن اپلیکیشن‌های کاربردی و مهم خود را قرار دهید. برای این کار ابتدا باید باید علاوه بر صفحه اصلی گوشی، چند صفحه جداگانه دیگر ایجاد دکنید و برنامه‌های مدنظر خود را تفکیک کنید. مثلا برنامه‌های مربوط به کار، در یک صفحه و برنامه‌های شخصی یا برنامه‌های پیغام رسان در صفحه‌ای دیگر. بعد فعال سازی  مثلا «حالت کار»، تنها به صفحه‌ای دسترسی خواهید داشت که اپلیکیشن‌های کاری به روی آن قرار دارد و دیگر صفحه‌های گوشی اصلا دیده نمی‌شود. البته باید صبر کنیم تعداد بیشتری کاربر از این قابلیت استفاده کنند تا میزان کاربردی بودن آن مشخص شود، اما امکان دسته بندی نوتیفیکیشن‌ها بر اساس مدیریت شخص کاربر، قابلیت مفیدی به نظر می‌رسد. کاربر همچنین می‌تواند فعال سازی اتوماتیک این قابلیت را بر اساس زمان مشخصی از روز، بر اساس مکان و یا میزان استفاده از اپلیکیشن‌ها، تنظیم کند.

متن زنده (همراه با نسخه اپل از گوگل لنز)

به روز رسانی‌های دیگر  iOS 15 را در محصولات رقبای اپل زیاد دیده‌ایم که یکی از آنها  Live Text یا متن زنده است. این ابزارعکس‌های روی گوشی شما  را اسکن کرده و دنبال کلمه‌ها یا عبارات نوشتاری در عکس‌ها می‌گردد و بعد آنها را به صورت متن قابل استفاده در می‌آورد.   مثلا اگر کسی از روی عکس بخواهد دنبال شماره تلفن بگردد، شماره از روی عکس پیدا شده و به لیست مخاطبان فرد اضافه می‌شود. امکان ترجمه کلمات خارجی نیز وجود دارد. این قابلیت در حقیقت جواب اپل به گوگل لنز است. البته گوگل لنز سال‌هاست که عرضه شده است.

مشابه Lens، در نسخه اپل نماد کوچکی در قسمت راست پایینی صفحه وجود دارد که عکس‌های متن دار را نشان می‌دهد. مثلا عکسی از یک بطری نرم کننده مو را می‌بینید که چگونه تمام متون و اعداد روی آن کپی پیست شده است. حتی می‌توانید بدون  گرفتن عکس، تنها با گرفتن دوربین سمت شی مورد نظر، کلمات و حروف را به همین ترتیب  دریافت کنید.

Live Text  همانطور که از نامش پیداست تنها به روی عکس‌هایی کار می‌کند که کلمات زیادی داخل آن است.

گوگل لنز اما حتی می‌توانست ساختمان‌ها، حیوانات، وسایل خانه و لباس‌ها را نیز در تصویر تشخیص داده و حتی وجود یک حرف روی آنها را تشخیص دهد.

نقشه‌ها، عکس‌ها و دیگر قابلیت‌ها در آی او اس ۱۵

در قسمت‌های دیگر iOS 15، می‌توان به به روزرسانی نقشه‌ها، آب و هوا و گالری عکس‌ها اشاره کرد. در برخی از شهرها، نقشه اپل جزئیات دقیق‌تری ارائه می‌دهد که قبلا خبری از آنها نبود. قسمت خاطره‌ها یا Memories  در گالری عکس‌ها نیز به روز رسانی شده و حالا کاربر کنترل بیشتری دارد که چه عکس‌هایی انتخاب شود یا چه موسیقی پخش شود. حالا می‌توان توضیخ بلندی به هر عکس اضافه کرد مثلا نام اشخاص. اپلیکیشن آب و هوا، نقشه‌های جدیدی دارد  که هرکدام قابلیت‌های مختلفی دارند.

آپدیت دیگر  iOS ۱۵: در قسمت Spotlight  گوشی از این به بعد قسمت عکس‌ها را نیز به لیست جستجو اضافه شده است. این قابلیت از سیستم اختصاصی یادگیری ماشینی اپل بهره برده  است.

به روز رسانی دیگر، Share With You نام دارد. در این قابلیت وقتی شخصی چندین عکس برای شما ارسال می‌کند، سیستم  به صورت اتوماتیک  تصاویر را بیرون کشیده  و داخل اپلیکیشن عکس‌ها ذخیره می‌کند.

قطعا زمانیکه نسخه اصلی iOS 15 عرضه شود، قابلیت‌های بیشتر این سیستم عامل معرفی خواهد شد.

تا کنون، به روزرسانی جدید سیستم عامل اپل بسیار جذاب به نظر می‌رسد و ظاهرا کاربران اپل به زودی با نسخه جدید آی او اس ۱۵ حسابی سرگرم خواهند شد.

منبع: engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا