ایران

آیا نقشه بلد در تغییر اطلاعات OSM نقشی دارد + بروزرسانی

اتهام زنی یک کاربر علیه نقشه بلد و پاسخ این شرکت به آن

یکی از کاربران اوپن استریت مپ ایران ( نقشه متن باز که کاربران در آن داوطلبانه به توسعه نقشه یک محدوده جغرافیایی می‌پردازند ) نقشه بلد را به دستکاری در نقشه‌های این سرویس و برخی موارد دیگر متهم کرده در مقابل بلد هم با انتشار اطلاعیه‌ای به این اتهامات پاسخ داده است.

سوشا نام کاربری است که موضوع دست بردن عمدی داده‌ها در OpenStreetMap  را در این مطلب ویرگول منتشر کرده است. در این مطلب به مواردی از جمله ایجاد عمدی تغییر در نقشه OSM و تاثیر آن در مسیریابی در جاده هراز و همچنین تغییر خلیج عربی به خلیج فارس ( در نقشه‌های خارج از ایران ) شده.

این کاربر می‌نویسد:

برای اولین بار متوجه رد پای شرکت «بلد» در اقدامات خرابکارانه نقشه عربستان شدیم. تلاش شد به سرعت تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کنیم.به دلیل سابقه «بلد» در خرابکاری‌های داخلی، ابتدا سعی شد لیستی از تمامی ویرایشگران این شرکت بر روی نقشه OSM ایجاد کنیم.

سوشا در ادامه مطلب می‌نویسد که بعد از بررسی متوجه شده :‌

کاربری به اسم «arezu» اقدام به تغییر تگ «name:ar=الخلیج العربي» به «name:ar=الخلیج‌ الپارسی» می‌کند.

کاربر «arezu» با شماره یوزر 10610287 بالاترین میزان خرابکاری داخلی و خارجی را داشت. به همین علت سعی شد حساب‌های اجتماعی این شخص را پیدا کنیم و ببینیم آیا واقعا ارتباطی با «بلد» دارد یا خیر که حسابی در لینکدین شرکت «بلد» با مشخصات ایشان پیدا کردیم.

ایشان شخصی بودند که در اول متن در مورد بسته شدن جاده هراز و آزادراه غدیر به اشتباه تصور میشد که به صورت غیرعمدی آن کار‌ها را انجام داده باشند؛ ولی با اقدام خرابکارانه ایشان در نقشه عربستان مطمئن شدیم که غیرعمدی در کار نبوده و کاملا آگاهانه آن معابر را بسته‌اند.

در ادامه این مطلب مجموعه دیگری از اقدامات بلد لیست شده از جمله :

بالا بردن بیلبوردشان در آبان ۹۸

بستن قرداد انحصاری با سازمان‌های عمومی کشور

همچنین عدم رعایت کپی‌رایت OpenStreetMap

او در پایان نتیجه گرفته که می‌توان به این احتمال رسید که این شرکت برای حذف رقبا اقدام به خرابکاری سیستماتیک در نقشه می‌کند.

واکنش بلد به اتهامات

مسیریاب بلد در واکنش به مطلب منتشر شده روز گذشته، اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرده و در آن با وجود تایید ارتباط کاربر مذکور به این شرکت، اقدامات او را بدون ارتباط سازمانی به این شرکت عنوان کرده است.

متن کامل بیانیه رسمی بلد در ادامه آمده است.

نقشه OSM به‌عنوان یک منبع آزاد اطلاعاتی، نقشه‌ پایه مورد استفاده بلد بوده و صحت اطلاعات آن همواره در راستای منافع بلد بوده است. در مقاله اخیر منتشرشده توسط یکی از ادیتورهای OSM، ادعاهایی طرح شده که بلد درجهت ایجاد شفافیت و رد این ادعاها توضیحات ذیل را ارائه می‌دهد:

خلیج فارس: پس از تغییر نام «خلیج فارس» به «خلیج عربی» در OSM و درپی شکل‌گرفتن جنگ ویرایشی و اصلاح چندباره نام «خلیج عربی» به «خلیج فارس» توسط ادیتور OSM شاغل در بلد، و اقدام متقابل توسط ادیتورهای سایر کشورها در نقشه OSM، مجموعه ویرایش‌هایی توسط یکی از ادیتورهای بلد، در اطلاعات خارج از ایران ایجاد شده که متناقض با قوانین OSM بوده است. ضمن درک احساسات این همکار و عده‌ای از هموطنان در مناقشات مشابه، هرگونه ارتباط سازمانی این موضوع به بلد را تکذیب می‌کنیم و معتقدیم که تغییرات این چنینی باید برمبنای اصول و قواعد اصلی در OSM انجام پذیرد. شایان ذکر است ازآنجایی که بلد درحال حاضر هیچ کاربری در خارج از کشور ندارد، صحت یا عدم صحت اطلاعات نقشه در خارج از ایران هیچگونه منفعت یا ضرری برای بلد ندارد.

تغییرات جاده هراز و آزادراه غدیر: هم‌زمان با بارش سنگین برف در تاریخ ۱۰ بهمن (https://plink.ir/K4B3K) مسدودی موقتی در جاده هزار رخ می‌دهد که به همین دلیل پیشنهاد مسدودی از طرف ادیتور OSM شاغل در بلد در نقشه OSM ثبت شده است.

آزادراه غدیر در ابتدای اسفندماه سال ۹۹ آماده استفاده شده، اما تاریخ شروع بهره‌برداری در روز ۷ استفاد و هم‌زمان با تاریخ افتتاح این آزادراه بوده است (http://plink.ir/bdOD7). به‌همین جهت در تاریخ ۵ اسفند پیشنهاد محدودیت برای این مسیر توسط یکی از ادیتورهای OSM شاغل در بلد روی نقشه osm ثبت شده است.

قراردادهای انحصاری: بلد ازابتدای تأسیس تابه‌حال از هیچ‌گونه قرارداد انحصاری درارتباط با سازمان‌های دولتی استفاده نکرده است و نویسنده مقاله درصورتی که نتواند مدرکی دراین‌رابطه ارائه کند، از منظر قانونی باید پاسخگوی این اتهام واهی باشد. گزارش‌های سامانه‌های شفافیت نهادها و سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها گواه این است که اتفاقا بلد هیچ‌گونه قرارداد پیمانکاری یا همکاری انحصاری با «سازمان‌های عمومی کشور» ندارد.

نقشه‌های آنلاین ایرانی و جهانی نقشه‌های پویایی هستند که با کمک صدهاهزار کاربر و ادیتور، روزبه‌روز درحال دقیق‌تر شدن هستند. برخی از این تغییرات به‌دلایل سهوی یا عمدی توسط کاربران به‌صورت اشتباه ثبت می‌شوند و با تلاش‌های ادیتورهای اصلی و مدیران، این موارد بررسی و اصلاح می‌شوند. درنهایت ضمن ابراز ناراحتی ازاینکه انتشار مطالب دروغ درجهت تخریب درحال تبدیل شدن به یک رویه مرسوم است، حق شکایت قضایی از انتشار دهندگان این مطالب غیرواقعی را برای خود محفوظ می‌دانیم.

بیانیه انجمن OSM Iran

انجمن OSM Iran دقایقی پیش با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول اظهارات شرکت بلد در خصوص اتفاقات اخیر، اعلام کرده که پس از گفت‌وگوی مستقیم با شرکت بلد به این نتیجه رسیده که کاربر نام برده در گزارش اولیه این انجمن، با کاربر شرکت بلد تنها یک تشابه اسمی داشته است.

متن کامل بیانیه اپن استریت مپ ایران در ادامه آمده است.

«۱. انجمن OSM Iran توضیحات فنی شرکت مسیریاب «بلد» مبنی بر غیرسیستماتیک بودن ادیت اشتباه روی نقشه را پذیرفته است. همچنین شرکت «بلد» اعلام کرد در مورد معرفی اعضای ادیتور‌های خود بطور شفاف در ویکی بنیاد OpenStreetMap توضیح داده و یک خط ارتباطی با کاربران برای رفع مشکلات ایجاد کند. شرکت مسیریاب «بلد» ضمن قطع همکاری با ادیتور خاطی اعلام آمادگی کرد که کانال ارتباطی مستقیمی با گروه OSM Iran ایجاد کند تا از رخ داد مجدد حوادث مشابه جلوگیری به عمل آید.

۲. پس از بررسی دقیق‌تر به این نتیجه رسیدیم که ادیتور معرفی شده در گزارش قبلی هیچ نقشی در این مورد نداشته. انجمن OpenStreetMap Iran خود را ملزم میداند که مراتب عذرخواهی خود را بابت مزاحمت‌های ایجاد شده به ایشان اعلام کند. ادیتور خاطی فرد دیگری بوده که تشابه اسمی باعث این اشتباه شده است.

۳. انجمن OSM Iran در راستای بهبود نقشه و ایجاد گفتمان مثبت، مایل به همکاری دو طرفه با شرکت مسیریاب «بلد» می‌باشد. از این رو انجمن OSM Iran سعی میکند در ویرایش نقشه به ویرایشگران شرکت مسیریاب «بلد» در صورت لزوم کمک‌های لازم را مبذول کند.»

 

بروزرسانی: این مطلب در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ با اضافه شدن بیانیه انجمن OSM Iran بروزرسانی شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا