ارز دیجیتالتکنولوژی

بزرگ‌ترین کلاهبرداری رمزارز در تاریخ چگونه رقم خورد؟

ناپدید شدن دو برادر آفریقایی با بیت کوین‌هایی به ارزش ۳.۶ میلیارد دلار، باعث شد تا بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ در حوزه رمزارز رقم بخورد.

بلومبرگ با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت امیرکجی به همراه برادرش رییس کجی مدیریت یک شرکت سرمایه‌گذاری رمزارز به نام افریکریپت (Africrypt) را بر عهده داشتند. شرکتی که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و در این مدت، توانستند سود و بازدهی قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورند.

اما در آوریل امسال، یعنی زمانی که ارزش بیت کوین به بیشترین حد خود رسید، امیر کجی که به عنوان مدیر ارشد عملیاتی این شرکت فعالیت داشت، به مشتریان این شرکت اعلام کرد که افریکریپت هک شده است.

او از سرمایه‌گذاران خواست تا موضوع را با نهادهای قانونی مطرح نکنند چرا که در این صورت، فرآیند رفع هک و احیای دوباره شرکت طولانی خواهد شد. اینجا بود که اولین سوءظن و نگرانی در خصوص فعالیت این دو برادر شکل گرفت.

ماجرا زمانی عجیب‌تر شد که تقریبا یک هفته قبل از اعلام وقوع این هک، کارمندان افریکریپت دسترسی خود به پلتفرم‌های این شرکت را از دست دادند. طولی نکشید که سرمایه‌گذاران موضوع را با کارشناسان شرکت حقوقی Hanekom Attorneys که مقر آن در آفریقای جنوبی است، مطرح کردند تا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنند.

پس از بررسی‌های اولیه، مشخص شد که تمامی‌سرمایه این شرکت از اکانت‌های آفریقایی جنوبی و کیف پول‌های مشتریان به کیف پول‌های بیت کوین و تامبلر یا دیگر سرویس‌ها که غیرقابل ردیابی‌اند، منتقل کردند.

این شرکت حقوقی هنوز نتوانسته موقعیت مکانی این دو برادر را شناسایی کند. گفته می‌شود که آن‌ها یک روز قبل از اعلام هک، از کشور متواری شدند. شرح این ماجرا در اختیارهاوکس، نیروی ویژه پلیس آفریقا که در زمینه مقابله با جرائم سازمان سایافته فعالیت دارد، گذاشته شده است.

کلاهبرداری‌های بزرگ حوزه رمزارز تازگی ندارد و در سال گذشته نیز شرکت Mirror Trading International در یک کلاهبرداری ۱.۲ میلیارد دلاری، ۲۳ هزار بیت کوین را از سرمایه‌گذاران خود به سرقت برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا