تکنولوژی

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

«نوآوری» حلقه مفقوده اینشورتک در ایران

پانزدهمین رویداد فین‌تکی فیناپ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ با موضوع «اینشورتک» و با حضور صاحب‌نظران و متخصصان فناوری‌های نوین بیمه در مرکز نوآفرینی پلنت از ساعت ۱۳ تا ۱۸ به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این رویداد «تیم لطیف»، رئیس هیات مدیره بیمیتو و ازکی گفت: ما در راستای نوآوری‌های صنعت بیمه برای ارزیابی خسارت و بیمه شخص ثالث ارزیابی آنلاین را به وجود آوردیم و هوش مصنوعی را در این ارزیابی‌ها وارد کردیم. همچنین ما در گردآوری داده‌ها در حال رشد فزاینده‌ای هستیم، به گونه‌ای که دیتای خیلی خوبی در دسترس داریم و می‌توانیم منبع بسیار خوبی از دیتا را به مشتریان ارائه دهیم.»

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

وی با بیان اینکه در بحث احراز هویت آنلاین به کوتاه کردن فرآیندها منجر شدیم افزود: «اولویت برای ما یافتن دغدغه‌ها است و براساس این دغدغه‌ها پیش خواهیم رفت. همچنین در بحث شفاف‌سازی گام‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، به گونه‌ای که هم‌اکنون خرید بیمه از ۹۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است و اولویت‌مان این است که مردم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خدمات بیمه‌ای ما دست یابند.»

نگاه از بیرون به درون، رکن اصلی در حوزه اینشورتک

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

در ادامه حامد شیداییان، بنیانگذار و رییس هیات مدیره ذهن چابک گفت: «در سال‌های اخیر حوزه‌های مختلف در فضای API وارد شده‌اند و در حال ارائه خدمات در این حوزه هستند. از لحاظ فنی API واسط میانی سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده است و یکی از پایه‌ای‌ترین اصول تحول دیجیتال در سازمان‌ها محسوب می‌شود. همچنین، API یکی از بازوها و ستون‌های اساسی تحول دیجیتال در هر سازمان است. Open API برای اولین بار در حوزه فین‌تک شکل گرفت و شرکتی مانند فرابوم با ایجاد سرویس‌هایی در این زمینه خدماتی را به شرکت‌های بانکی ارائه داد.»

وی در ادامه به مفهوم بیمه‌گری باز اشاره کرد و گفت: «به کارگیری خدمات API در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای را اوپن اینشورنس می‌نامیم و مفهوم بیمه‌گری باز این است که شرکت‌های بیمه‌ای بتوانند خدمات بیمه‌ای خود را به صورت یک دستاورد جدید در اختیار مشتریان قرار دهند. و اولین قدم‌ها در قالب ارائه یک بیمه‌گری آنلاین در ایران در قالب ملت تک اتفاق افتاد.»

شیداییان در ادامه سرویس‌های ارزیابی ریسک، ارزیابی خسارت و پایش آنلاین را از جمله سرویس‌هایی دانست که در قالب Open API می‌توانند در اختیار صنعت بیمه قرار گیرند. او همچنین، ستون‌ تفکر محصول محور و رکن اصلی در حوزه اینشورتک را نگاه از بیرون به درون در سازمان خواند.

ضرورت تغییر ساختار شرکت‌ها از سازمان محور به کسب‌وکار محور

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

حسین حسینی، قائم مقام مدیرعامل بیمه دانا در ادامه پانزدهمین رویداد فیناپ توضیحاتی درخصوص تغییرات روزافزون در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت بیمه داد و گفت: «ما سه کار عمده در شرکت خود انجام می‌دهیم؛ اینکه میدانیم چه چیزی بفروشیم، کی بفروشیم و کجا بفروشیم. وظیفه همه ما در بیمه این است که فرهنگ بیمه را بین مردم خود جا بیندازیم فارغ از اینکه مشتریان بیمه نامه خود را از کدام شرکت و شبکه فروش دریافت کرده‌اند.»

حسینی افزود: «کسب‌وکارهایی موفق هستند که تغییر را پذیرفته‌اند و وقتی کسی تغییر را بپذیرد در کسب وکار خود موفق خواهد شد. همچنین، باید ساختار شرکت‌ها از سازمان محور به کسب‌وکار محور تغییر پیدا کند و باید بپذیریم که تغییر کسب‌وکار امری لازم و ضروری است.»

او ادامه داد: «روش سنتی در زمینه بیمه‌گری بسیار مختل کننده بوده و باعث کندی در روند انجام امور بیمه می‌شود. همچنین کنترل و نظارت هوشمند بر روی اسناد فیزیکی امکان‌پذیر نبوده بنابراین باید به سراغ روش‌های نوین در صنعت بیمه رفت. بیمه‌ها حتما باید در بستر سنتی مسیر را کوتاه کنند و هر چه زودتر در جهت روش‌های نوین گام بردارند.»

تعریف فرآیندهای بیمه‌ای در اینشورتک

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

مهدی صارمی، بنیانگذار استارتاپ‌ لیتیوم دیگر سخنران پانزدهمین رویداد فیناپ بود که به تعریف فرآیندهای بیمه‌ای در اینشورتک پرداخت. صارمی گفت: «ما نیازمند یک بازنگری اساسی در فرآیندهای بیمه‌ای هستیم و در بحث پتانسیل نوآوری‌های بیمه‌ای در صنعت بیمه ایران می‌توان به فرآیندها اشاره کرد. در بحث فرآیندها حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت شرکت‌های بیمه در لایه سازمان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می‌توان فرآیندهای تکراری را به حالت اتوماتیک تبدیل کرد.»

لزوم تسریع در روند دیجیتالی‌سازی صنعت بیمه

یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون نیز درخصوص سرمایه‌گذاری‌ در اینشورتک توضیحاتی ارائه داد. او گفت: «با پیدایش تکنولوژی‌های جدید در حوزه‌های گوناگون شرکت‌های بیمه‌ای نیز خود را در جهت این تکنولوژی‌ها همگام سازی کردند.»

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

وی با اشاره به اینکه دیجیتال‌سازی صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع کندتر بوده است، گفت: «اینشورتک از نظر میزان و حجم سرمایه‌گذاری هم از بقیه فین‌تک‌ها عقب‌تر بوده و به میزان قابل توجهی کمتر است اما هرچه جلوتر می‌رویم این سرمایه‌گذاری افزایش را نشان می‌دهد.»

مظلومی تاکید کرد: «شرکت‌ها در این حوزه از کانال‌های مختلفی استفاده می‌کنند و برخی از این شرکت‌ها در کنار اینکه دفاتر سنتی فروش خود را دارند، برای ارائه خدمات بهتر از روش‌های مبتنی بر تکنولوژی نیز استفاده می‌کنند.»

مظلومی در پایان افزود: «استفاده از واژه «اینشورتک» در سال‌های آتی از جمله متداول‌ترین کلمات خواهد بود.»

تاکید بر رایانش شناختی در اینشورتک

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، به عنوان سخنران بعدی به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه اینشورتک پرداخت.

هاشمی گفت: «بر اساس آمارها رضایتمندی درخصوص خدمات آنلاین بیمه‌ای به میزان اندکی است. همچنین پارادایم سنتی در حال تغییر به سمت پارادایم نوین بوده که ما با استفاده از نگاه نوآورانه می‌توانیم به این سمت و سو گام برداریم.»

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

هاشمی افزود: «بسیاری معتقدند که اینشورتک در سه تا پنج سال آینده جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا خواهد کرد و نقش بیمه در توسعه فناوری به گونه‌ایست که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین، باید از ظرفیت هوش مصنوعی در صنعت اینشورتک بهره جست.»

وی به شناخت مشتری در بحث صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: «یکی از رویکردهای اینشورتک رایانش شناختی است به این معنی که داده‌ها را بر مبنای شناخت مشتری پالایش می‌کنند. در اینشورتک شناخت مشتری اهمیت بسزایی دارد و باور ما این است که در این صنعت باید به نگاه شناختی به بیمه توجه ویژه‌ای شود.»

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات تاکید کرد: «حجم سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه با نگاه‌های مختلفی در سطح دنیا در حال رشد بوده و بسیاری معتقدند که Insurance در فین‌تک به زودی نقش بسیار کلیدی را صنعت بیمه ایفا خواهد کرد.»

کاهش هزینه‌های جذب مشتری در پلتفرم‌های جدید بیمه‌ای

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

مهدی مومنی، مدیرعامل شرکت افرا سرمایه دیجیتال به عنوان سخنران دیگر پانزدهمین رویداد فیناپ گفت: «در شرکت افرا سرمایه دیجیتال پلتفرم بیمه را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که هزینه‌های جذب مشتری را به شدت کاهش دهد.»

مومنی افزود: «تسویه حساب نقدی، افزایش تعداد مشتریان و استفاده از خدمات مارکتینگی از جمله دلایلی هستند که فروشندگان را مایل به همکاری با مجموعه ما می‌کند. همچنین ما می‌توانیم به واسطه زیرساخت مناسب برای کسی که می‌خواهد برای کارمندان مجموعه خود وام بگیرد این امکان را ایجاد کنیم و این توانایی را داریم که برای خرید بیمه در ۶ ساعت و برای سایر خدمات در ۲۴ ساعت تسهیلات ویژه‌ای را ایجاد کنیم.»

مومنی در پایان گفت: «از ابتدای تیرماه مشتریان بیمیتو و از کی می توانند به واسطه سرویس‌های نوین افرا سرمایه دیجیتال سرویس بیمه‌ای خود را به‌صورت اقساط تهیه کنند.»

بررسی تحول دیجیتال در صنعت بیمه

آخرین بخش فیناپ پانزدهم پنل تخصصی با موضوع «تحول دیجیتال در صنعت بیمه، ضرورت یا مد روز؟» بود که با حضور صاحب‌نظران این حوزه از جمله محمود کریمی مدیرعامل مرکز نوآفرینی پلنت، حامد ولی پور مدیرعامل بیمیتو و ازکی، مهدی ایمانی مهر قائم مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره, حامد عابدینی معاون نوآوری و برنامه‌ریزی بیمه البرز و رسول قربانی سردبیر پایگاه خبری راه پرداخت با محوریت بررسی علل عدم پیشرفت در صنعت بیمه برگزار شد.

در ابتدای این پنل حامد عابدینی، معاون نوآوری و برنامه‌ریزی شرکت بیمه البرز با بیان اینکه تا رسیدن به تحول دیجیتال فاصله زیادی داریم گفت: »از نظر نوآوری تحول چندانی در صنعت بیمه رخ نداده است و نوآوری در صنعت بیمه به کندی پیش می‌رود. در حال‌حاضر تحول دیجیتال را تنها در فروش بیمه نامه‌ها می‌بینیم و این در حالی است که این تحول باید در همه ارکان صنعت بیمه نمایان گردد.»

 

محمود کریمی مدیرعامل مرکز نوآفرینی پلنت در ادامه این پنل گفت: «ما به مسائل نگاه دیجیتالی نداریم و اگر با دیدگاه تفکر دیجتال به موضوع نگاه میشد به تغییر در صنعت بیمه میرسیدیم. از سوی دیگر نه تنها رگولاتوری در ایران برای قانون‌گذاری کم تحرک است بلکه از سوی صنعت بیمه نیز مطالبه جدی برای تحول در این صنعت شکل نمی‌گیرد.»

 

گفتنی است؛ پانزدهمین رویداد فیناپ به دلیل محدودیت‌های کرونایی در مرکز نوآفرینی پلنت بصورت آنلاین برگزار شد. علاقه‌مندان به رویداد فیناپ و حوزه فین‌تک می‌توانند آخرین اخبار، اطلاعات و تصاویر رویدادهای فیناپ را در وب‌سایت این رویداد به نشانی http://finupevent.ir  و شبکه‌های اجتماعی آن با آی‌دی finupevent مشاهده کنند.

بررسی نوآوری‌های صنعت بیمه در فیناپ پانزدهم

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا