فضاگوناگون

ارسال تصاویری از ابرهای مریخ توسط کاوشگر Curiosity ناسا

کاوشگر Curiosity به تازگی تصاویری را از سیاره مریخ به زمین ارسال کرده که در آن، حرکت ابرها بر فراز این سیاره سرخ به وضوح قابل رویت است.

به گفته ناسا، به ندرت می‌توان ابرها را در اتمسفر نازک و خشک مریخ که چگالی آن ده‌ها برابر کمتر از چگالی زمین است، مشاهده کرد. اما در برخی از اوقات سال و در زمان‌هایی که دمای هوا به طور محسوسی کاهش می‌یابد، این ابرها شکل می‌گیرند.

دانشمندان حدود دو سال پیش به این موضوع پی بردند که ابرهایی در سطح مریخ در حال شکل‌گیری است که با توجه به فرآیند کُند تشکیل آن‌ها، احتمالا امسال می‌توانیم این ابرها را مشاهده کنیم. تصاویر ارسالی از کاوشگر Curiosity به محققان ناسا کمک کرد تا به اطلاعات بیشتری در خصوص شرایط آب و هوایی در این سیاره دست یابند.

به گفته ناسا، ابرهای به اصطلاح Martian بیشتر nv فاصله تقریبی 37 مایلی (60 کیلومتر) سطح مریخ قرار می‌گیرند و از یخ آب تشکیل می‌شوند. اما ابرهایی که در ارتفاع بالا مشاهده می‌شوند از کربن دی اکسید منجمد و یخ خشک  تشکیل می‌شوند.

خوشبختانه این کاوشگر توانست در کنار عکس‌های سیاه و سفید، عکس‌های رنگی را نیز از ابرهای موجود در مریخ به زمین ارسال کند. به گفته محققان، عکس‌های سیاه و سفید می‌توانند جزییات را به طور دقیق‌تر نشان دهند. عکس‌های رنگی نیز که ترکیب چند عکس با یکدیگر ثبت شده، اطلاعات قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد.

ارسال تصاویری از ابرهای مریخ توسط کاوشگر Curiosity ناسا

ارسال تصاویری از ابرهای مریخ توسط کاوشگر Curiosity ناسا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا