تکنولوژیفضا

مریخ نورد ژورونگ چین در مریخ به حرکت درآمد

مریخ نورد ژورونگ (Zhurong) چین که هفته گذشته فرودی موفقیت‌آمیز را در مریخ تجربه و اولین تصاویر خود را به زمین ارسال کرد، اکنون روی سطح این سیاره سرخ به حرکت درآمده است.

طبق گزارش اداره ملی فضایی چین، این مریخ نورد بعد ورود به مریخ، از سطح‌نشین یا همان فرودگر چینی‌ها به پایین آمد و توانست خود را به خاک سیاره مریخ برساند. این حرکت تاریخی ژورونگ در مریخ روز شنبه 22 ماه مه ثبت شده است.

حال با این دستاورد بزرگ، چین به عنوان دومین کشور شناخته می‌شود که توانسته یک مریخ نورد را در این سیاره به حرکت درآورد. قرار است ژورونگ در منطقه‌ای به نام Utopia Planitia در مریخ به اکتشاف ناشناخته‌ها بپردازد و حدود سه ماه به دنبال نشانه‌هایی از آب و یخ و تحلیل مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده سطح این سیاره خواهد بود.

ژورونگ همچنین به قابلیتی مجهز است که دیگر مریخ نوردها از آن بی‌بهره‌اند. به گفته چینی‌ها، این مریخ نورد برای اولین بار، به یک سیستم تعلیق فعال مجهز شده که می‌تواند به حرکتی بهتر و روان‌تر از میان خاک‌های شنی و سطوح ناصاف این مریخ نورد کمک زیادی کند.

وزن مریخ نورد ژورنگ به 240 کیلوگرم می‌رسد و از لحاظ ابعاد و وزن، از مریخ نورد Perseverance ناسا کوچک‌تر و سبک‌تر است. تفاوت‌های دیگری نیز میان این دو مریخ نورد وجود دارد؛ انرژی مورد نیاز برای حرکت ژورونگ از نور خورشید و به واسطه پنل‌های خورشیدی نصب شده روی بدنه آن تامین می‌شود.

این در حالی است که مریخ نورد Perseverance از انرژی هسته‌ای و با استفاده از سیستم انرژی رادیوایزوتوپ برای تامین نیروی مورد نیاز به منظور حرکت بهره می‌گیرد. در گزارش‌ها آمده که با توجه به ضعیف بودن نور خورشید در این سیاره سرخ، پنل‌های خورشیدی مریخ نورد ژورونگ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به حرکت خورشید، تغییر موقعیت می‌دهند تا دقیقا روبه‌روی نور قرار گیرند و انرژی بیشتری را جذب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا