استارتاپایران

رونمایی از سامانه بوم‌سرمایه؛ بستر تعامل سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها

سامانه‌های «داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه ایران نوآفرین» و «درگاه یکپارچه زیست‌بوم نوآفرینی» توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران به صورت آنلاین رونمایی شد. خدمت بوم‌سرمایه یک بستر تعامل بین سرمایه گذاران و کسب‌وکارهای نوپا است که شرکت‌ها و تیم‌های نوپا ایده‌های خود را برای درخواست سرمایه در این سامانه ثبت می‌کنند و سرمایه‌گذاران با ثبت نام در سامانه ایران نو آفرین و دریافت تاییدیه آن امکان مشاهده ایده‌های مطرح شده در تالار سرمایه‌گذاران و انتخاب ایده مناسب جهت سرمایه‌گذاری را خواهند داشت. کلیه اطلاع رسانی‌ها در هر مرحله به سرمایه‌گذار خصوصی و سرمایه‌پذیر از طریق پیامک اعلام می‌شود. هر ایده در تالار عمومی می‌تواند توسط چندین سرمایه‌گذار تایید اولیه شود و در نهایت اولین سرمایه‌گذاری که ایده را تایید نهایی کند به عنوان سرمایه‌‌گذار نهایی شناخته می‌شود.

همچنین در داشبورد عمومی، داده‌های بخش‌های این سامانه به نمایش گذاشته می‌شود. به گفته وزیر ارتباطات وجود این سامانه‌ها باعث شفافیت داده‌ها می‌شود. او در این مراسم با تاکید بر اینکه کارکرد اصلی سامانه ایران نوآفرین، ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌ها در بخش‌های داخلی و خصوصی است، گفت: «وقتی در ایران از از شفافیت صحبت می‌کنیم، اشاره ناخواسته‌ای به فساد می‌شود و درواقع شفافیت را یک نظارت عمومی برای مقابله با فساد می‌دانند. در حالی که شفافیت در داده‌ها علاوه‌بر مقابله با فساد، مجموع اطلاعاتی است که پژوهشگران بتوانند با استفاده از آن برای تصمیم‌گیری در اکوسیستم نوآفرینی و استارتاپی هم در سطح‌های مختلف استفاده کنند. درواقع داده‌های واقع‌گرایانه این سامانه می‌تواند به این بخش‌ها کمک کند تا ادبیات مدیریت استراتژیک را شناسایی کنند.» به گفته او تغییرات ایجادشده در این سامانه  ابزاری برای بهینه‌سازی وضعیت استان‌های کشور در حوزه استارتاپی است و از اتلاف منابع که به واسطه تصمیمات نادرست اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه سامانه بوم سرمایه امکان ملاقات بین سرمایه‌پذیر و سرمایه‌‌گذار را برقرار می‌کند، توضیح داد: «دلیل اینکه این پلتفرم در بخش خصوصی راه‌اندازی نشد این است که ممکن بود کسی از خود شرکت‌های وی‌سی مسئول آن شود و به علت ذینفع بودن، برای رقبا باعث کم اعتمادی شود. این سامانه به شناسایی بهتر سرمایه‌گذاری‌ها و بسته‌های تشویقی کمک می‌کند و به صورت هدفمند ارائه می‌شود. » ناظمی معتقد است که مهمترین نکته در این سامانه هدفمند کردن روند سرمایه‌گذاری بوده و باعث کاهش کلاهبرداری و استفاده نامطلوب از منابع دولتی می‌شود.

رونمایی از سامانه بوم‌سرمایه؛ بستر تعامل سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها

آمارهایی از عملکرد سامانه نوآفرین

در بخش دیگری از این مراسم شهره‌ ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات آماری از عملکرد سامانه نوآفرین در فعالیت دو ساله آن ارائه داد. به گفته او در این سامانه نه هویت تعریف برای کاربران در نظر گرفته شده است. در حال حاضر نقش‏‌های موجود در سامانه  شامل شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت بزرگ رشد یافته، شتابدهنده­‌ها و مراکز رشد، سرمایه­‌گذاران، ارائه دهنده فضای کار اشتراکی، علاقمند به حوزه نوآفرینی، شخص جویای کار و فرشتگان کسب و کار می‌شود. به گفته این سامانه میزبان حدود ۱۰ هزار هویت و به عبارتی ذی‌نفع بوده که بیش از ۷۸۰۰ درخواست خود را در ۱۲ گروه‌بندی ارایه کرده‌اند.  از بین خدمات برتر سامانه می‏توان به خدمت بوم‏واره، خدمت ارائه کدپستی به شرکت‏های مستقر در شتابدهنده‏ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد.

ناصری در ادامه اضافه کرد: «سامانه نوآفرین رشد ۳۸ درصدی در ثبت‌نام هویت‌های کاربری و رشد ۶۸۰ درصدی در میزان درخواست خدمات در این مدت داشته است. هم‌چنین در میان شرکت‌های نوپای ثبت‌نام‌شده، بیشترین سهم متعلق به شرکت‌های فناوری اطلاعات با تخصیص ۵۰ درصد، سپس آموزش و یادگیری و بهداشت و درمان است. سایر حوزه‌ها که شامل تبلیغات و بازاریابی، سفر و گردشگری، رسانه و سرگرمی و… می‌شود هم ۴۰ درصد است.»

به گفته او کلیه شرکت‌های که دارای رشدی قابل توجه هستند یا شرکت‌های غیر نوپای دارنده پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (شامل پروانه‌های ارتباطات سیار و ارتباطات ثابت) یا شرکت‌های معرفی شده توسط آن‌ها که طرح معرفی کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا بوده و حداقل ۵۱ سهام آن‌ها متعلق به بخش غیردولتی باشد؛ می توانند حداکثر ۴ میلیارد تومان با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت نمایند. همچنین سقف تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان غیر نوپا ۲/۵ میلیارد تومان و شرکت‌های با توانمندی بالا ۴ میلیارد تومان است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا