تکنولوژی

آی‌بی‌ام از اولین تراشه مجهز به فناوری ۲ نانومتری رونمایی کرد

شرکت آی‌بی‌ام (IBM) برای اولین بار در جهان از فناوری تولید تراشه ۲ نانومتری رونمایی کرد. دستاوردی که می‌تواند زمینه‌ساز تحولی عظیم در صنعت محصولات نیمه‌هادی باشد.

این فناوری جدید به تولیدکنندگان این اجازه را می‌دهد تا ۵۰ میلیارد ترانزیستور را روی تراشه‌ه‎ایی به ابعاد یک ناخن جا دهند. داریو گیل، مدیر مرکز تحقیقات آی‌بی‌ام معتقد است که این فناوری برای صنعت نیمه‌هادی و آی‌تی ضروری بود.

این شرکت مدعی است که با کمک فناوری جدید ۲ نانومتری می‌توان عملکرد تراشه‌ها را به نسبت تراشه‌های مجهز به فناوری ساخت ۷ نانومتری، تا ۴۵ درصد افزایش و مصرف انرژی آن را نیز تا ۷۵ درصد کاهش داد. به عبارتی دیگر، طول عمر باتری دستگاه‌های مجهز به چنین تراشه‌هایی تا چهار برابر ارتقا خواهد یافت.

این یعنی شارژ گوشی یا دیگر دستگاه‌های هوشمند هر چهار روز یکبار اتفاق خواهد افتاد و دیگر نیازی نیست که کاربر هر روز دستگاه را به شارژ متصل کند. از دیگر قابلیت‌های این فناوری می‌تواند به افزایش سرعت در تشخیص اشیا اشاره کرد که در خودروهای خودران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین سرعت و عملکرد لپتاپ‌ها نیز با کمک تراشه‌های مجهز به فناوری ۲ نانومتری به طور محسوسی ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر، شرکت TSMC از فناوری ۵ نانومتری برای تولید تراشه‌های خود بهره می‌گیرد و در تلاش برای دستیابی به فناوری ۲ نانومتری است.

سامسونگ نیز در اوایل سال جاری میلادی، تراشه‌ای با فناوری ساخت ۳ نانومتری را تولید کرد. اما برخلاف TSMC و سامسونگ، شرکت آی‌بی‌ام هیچ کارخانه‌ای برای تولید تراشه ندارد، بلکه فناوری‌های خود را در اختیار شرکای تجاری خود قرار می‌دهد.

آی‌بی‌ام از اولین تراشه مجهز به فناوری 2 نانومتری رونمایی کرد

این شرکت در سال ۲۰۱۰، قراردادی ۱۰ ساله را با شرکت آمریکایی GlobalFoundries امضا کرد. اخیرا نیز این شرکت از آغاز همکاری خود با شرکت‌های سامسونگ و اینتل خبر داد. اگرچه دستاورد مهندسان آی‌بی‌ام می‌تواند کل صنعت نیمه‌هادی را متحول کند، اما بیش از همه برای شرکت اینتل و بازار محصولات الکترونیک در آمریکا خوش‌یمن خواهد بود چرا که اینتل به دنبال افزایش ظرفیت‌های تولید تراشه خود است.

اگرچه آی‌بی‌ام دستیابی به این فناوری را اعلام کرده، اما نباید انتظار داشت که به این زودی‌ها شاهد عرضه محصولاتی مجهز به تراشه‌هایی با فناوری ۲ نانومتری باشیم. در حال حاضر، جهان با بحران کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و اگر این کمبودها جبران شود و این فناوری نیز در اختیار برخی تولیدکنندگان قرار گیرد، احتمالا در سال ۲۰۲۳ شاهد ورود اولین محصولات مجهز به این فناوری خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا