پوشیدنی هوشمندتکنولوژی

انرژی نسل جدید پوشیدنی‌های هوشمند از گرمای بدن تامین می‌شود

اخیرا محققان چینی موفق به ساخت یک مولد ترموالکتریک (TEG) شده‌اند که احتمالا در آینده نزدیک، جای باتری را در دل دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند خواهد گرفت.

این یعنی محصولاتی چون ساعت‌های هوشمند، ردیاب‌های سلامتی، سنسورهای نبض و غیره دیگر نیازی به باتری نخواهند داشت. البته هنوز این دستاورد در آغاز راه خود قرار دارد و به زمان بیشتری برای توسعه و استفاده به عنوان یک محصول تجاری نیاز دارد.

با این حال، نمونه اولیه این مولد ترموالکتریکی طراحی شده و طول آن برابر با 11.4 و عرض آن نیز برابر با 1.1 سانتیمتر عنوان شده است. این محصول به صورت رول، دور مچ دست کاربر قرار می‌گیرد و قادر است تفاوت میان گرمای بدن دستگاه و همچنین گرمای محیط را برای تامین نیروی روشن شدن یک LED تشخیص دهد.

برخلاف دیگر مولدها که از حرکات برای تامین انرژی استفاده می‌کنند، این مولد از هیچ قطعه یا بخش محرکی تشکیل نشده و از این رو، نگهداری آن‌ها بسیار آسان‌تر است. کیان ژانگ، از محققان موسسه فناوری‌هاربین به همراه همکاران خود نمونه اولیه این مولد ترموالکتریک انعطاف‌پذیر را طراحی و اعلام کرده که این محصول فعلا در مرحله تست و ارز یابی قرار دارد و قادر است تا 10 هزار بار بدون آنکه مشکلی برای آن به وجود آید، رول شود.

مزیت دیگر این مولد ترموالکتریک در این است که در ساخت آن از هیچ نوع فلز کمیابی که اغلب در نمونه‌های مشابه به کار می‌رود، استفاده نشده است. بنابراین، هزینه ساخت آن بسیار کمتر خواهد بود. البته برای اولین بار نیست که چنین محصولی تولید شده و پیشتر نیز برخی‌ها موفق به تولید دستگاه‌های پوشیدنی ترموالکتریک شده‌اند که هنوز هیچیک به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

با این حال، محققان موسسه فناوری‌هاربین اعلام کردند که در حال تلاش برای اتقای طراحی این محصول هستند تا بتواند گرمای بیشتری را از بدن جذب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا