ایرانتکنولوژی

ماجرای درخواست فیلترینگ صفحه پیوندها توسط وزارت ارتباطات

۴ دستگاه موافقت کردند یک دستگاه اعلام کرد قبلا فیلتر شده است

وزیر ارتباطات شب گذشته در یکی از اتاق‌های کلاب‌ هاوس با تاکید بر ادامه‌دار شدن اختلال‌های به وجود آمده از سمت اپراتورها در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت که روز یکشنبه ۱۲ اردیبشهت، کمیته تخلفات تشکیل می‌شود و رای به کاهش مدت پروانه آن‌ها داده خواهد شد. او در ادامه از ساز و کار کارگروه فیلترینگ انتقاد کرد و گفت: «کمیته تعیین مصادیق طبق قانون ۱۲ عضو دارد که ۶ نماینده آن دولتی و ۶ نماینده آن غیر دولتی هستند که هر دو هفته یکبار برگزار می‌شد.  از سال ۱۳۸۸، طبق آیین‌نامه قرار بر این شد که برای تصمیم‌گیری سریعتر در مسائل اخلاقی و فساد، جلسات به صورت آنلاین برگزار شود که فقط ۵ عضو از ۱۲ عضو آن به شکل آنلاین در تصمیم‌گیری‌ها شرکت می‌کردند که شامل دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات، وزرات ارتباطات و سازمان فرهنگ ارشاد یعنی ۳ نماینده غیردولتی و ۲ عضو داخل دولت می‌شوند.»

اما به گفته آذری جهرمی با توجه به عملکرد این کارگروه در دولت دوازدهم، قرار بر این شد که برای سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که مخاطبان زیادی دارند، در جلسات آنلاین تصمیم‌گیری نشود. او در ادامه گفت که به شوخی یک‌بار درخواست فیلتر سایت پیوندها را به این کارگروه داده است، که ۴ دستگاه با فیلتر آن موفق و ۱ دستگاه هم با کلیک کردن روی لینک و مشاهده کردن سایت پیوندها در توضیحات، اعلام کرد که این سایت از قبل فیلتر شده است. او در ادامه در این‌باره توضیح داد: «ما اعتقاد داشتیم که این روال غیرقانونی است. زیرا که تشکیل جلسات صراحت قانونی دارد و با اکثریت نسبی است و جلسات هم باید در محل برگزار شود. این فرایند راه‌حلی شد تا برخی دستگاه‌هایی که به دنبال فیلتر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بودند، به راحتی نام این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را در این سایت‌ها بارگذاری می‌کردند و رای به فیلتر آن صادر می‌شد. ما همین موضوع را به صورت مکتوب نوشته و به مسئولین وقت توضیح دادیم که نظام تصمیم‌گیری شما در برابر فیلترینگ به این صورت عمل کرده است.»

همچنین وزیر ارتباطات درباره فیلتر کلاب‌هاوس و اختلال به وجود آمده از سمت اپراتورها که حدس و گمانه‌های زیادی درباره دستور فیلتر این شبکه‌اجتماعی توسط کارشناسان مطرح می‌شود، گفت: «حال اگر دستگاهی بر اساس نظرهای کارشناسی شخصی مشخصات کلاب‌هاوس را روی این سایت به رای‌گیری گذاشته است و مشخص نیست که رای به آن داده شده است یا خیر. این عمل غیرقانونی است، زیرا که طبق آیین‌نامه کلاب‌هاوس مصادیقی نیست که به صورت آنلاین روی آن تصمیم‌گیری شود.»

دستور فیتلرینگ باید در چارچوب قانونی انجام شود

او با اشاره به اینکه دستور فیلتر باید در چارچوب قانونی انجام شود و هزینه آن هم پرداخت شود، گفت: «دادستانی کل کشور هنوز فیلتر کلاب‌هاوس را به رسمیت نشناخته است و اعلام نکرده است، چونکه بر خلاق آیین‌نامه بوده است. اقدامات اپراتورها کاملا غیرقانونی است. باید در نظر داشت که ما بر اساس نظام قانونی و حقوقی عمل می‌کنیم. درست است که اپراتورها خلاف کرده‌اند اما نباید چکشی برخورد کرد. برای مثال پیش‌تر هم آن‌ها بر خلاف مقررات تعرفه‌ها را دو برابر کردند. همان موقع هم ما طبق قانون آن‌ها را مجبور به این کردیم که پول مردم را پس بدهند و قیمت‌ها را به حالت عادب برگردانند. در حال حاضر هم طبق قانون آن‌ها را جریمه کرده‌ایم و به صورت جدی هم این مسئله را دنبال می‌کنیم. اگر اپراتورها این کار را انجام ندهند. یکشنبه این هفته کمیته تخلفات کاهش مدت پروانه تشکیل می‌شود و رای به لغو پروانه‌های آن داده می‌شود که طی آن دو سال از میزان فعالیت مدنی آن‌ها با دولت کاسته می‌شود. از آن جایی که آن‌ها در بورس هستند دچار یک ضربه سنگینی می‌شوند. جریمه به عنوان حقوق دولت محسوب شد که اگر کسی آن را باطل کرد مشخص می‌شود چه کسی پشت آن بوده است.»

حدود یک ماه از گزارش کاربران درباره اختلال اپراتورها در کلاب‌هاوس می‌گذارد و علیرغم برخوردهای قانونی وزرات ارتباطات و رگولاتوری با آن‌ها، هنوز دسترسی بدون فیلترشکن به این شبکه اجتماعی مقدور نیست. طبق مصوبه‌ای که در هیات دولت به پیشنهاد وزیر ارتباطات تصویب شد، اپراتورها از شنبه، چهارم اردیبشهت اگر اقدام به رفع این اختلالات نکنند، روزانه ۵۰ میلیارد تومان جریمه و در صورت ادامه،  برای آنها ۲ سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد. از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات نیز جزئیات اختلال ایجاد شده را روی سایت خود منتشر کرده است.

طبق این گزارش هیچ‌گونه دستور اختلال یا فیلتر این شبکه اجتماعی توسط کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) یا دستور مقام قضایی در این‌باره نبوده است و این اپراتورها با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. در گام اول و طبق اطلاعات این گزارش شرکت همراه اول با تغییر در DNS موجب اختلال در کلاب هاوس شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا