استارتاپ

آلفرد لین، مردی با انگشتان طلایی

سرمایه‌گذار پشت پرده دورداش و Airbnb کیست؟

حرف بی راهی نیست که پشت چهره بسیاری از استارتاپهای موفق یک سرمایه‌گذار موفق است که از قضا کمترین ارزشی که برای آن استارتاپ ایجاد کرده اصل سرمایه است. این سرمایه‌گذاران معمولا در پشت هیاهوی برندها و بنیانگذاران استارتاپ‌ها برای عموم ناشناخته باقی می‌مانند اما در خود صنعت بسیاری آنها را به خوبی می‌شناسند.

تنها در طی دو روز در سال گذشته میلادی آلفرد لین | Alfred Lin  نتیجه دو سرمایه‌گذاری از ۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگش را در بازار سهام دید. در نهم دسامبر سرویس سفارش آنلاین غذای دورداش | DoorDash در بورس نیویورک لیست و ارزش آن ۶۰ میلیارد دلار برآورد شد. روز بعد نوبت به دیگر سرمایه‌گذاری آقای لین رسید که او از نخستین سرمایه‌گذاران آن بود. استارتاپ مشهور Airbnb که این یکی بعد از ورود به بورس نزدک به ارزش ۷۹ میلیارد دلار رسید.

موفقیت این دو استارتاپ به تنهایی ۲۱ میلیارد دلار – حداقل روی کاغذ – برای آقای آلفرین لین و شرکت سرمایه‌گذاری‌اش سکویا  | Sequoia ثروت ایجاد کرد.

آلفرد لین اما صرفا یک ثروتمند کلاسیک که پول زیادی به ارث برده باشد نیست. او متولد تایوان است و در سن شش یا هفت سالگی به همراه والدینش به نیویورک مهاجرت کرد. او سالها بعد در رشته ریاضیات در هاروارد و بعد آمار در استنفورد تحصیل کرد او در هاروارد با تونی شی | Tony Hsieh بنیانگذار استارتاپ مشهور فروش کفش Zappos آشنا شد. در آن زمان آقای لین یک پیتزای کامل را می‌خرید و بعد برش‌های آن را جداگانه به دانشجویان دیگر می‌فروخت و توی شی یکی از بهترین مشتریان او بود.

مرتبط: چرا سکویا برترین سرمایه‌گذار جسورانه است ؟

در سال ۱۹۹۶ لین تحصیل دکتری خود را کنار گذاشت تا به مراه تونی شی ملحق شود لین به عنوان مدیر مالی به شرکت LinkExchange پیوست که بعدا مایکروسافت آن را ۲۵۶ میلیون دلار خریداری کرد. در فاصله ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰  به همراه تونی شی شرکت سرمایه‌گذاری Frogs را راه‌اندازی کرد یک یک انکوباتور ( شتابدهنده ) برای شرکت‌های نوپا بود. بعدا او به عنوان رییس هیات مدیره و مدیر مالی در شرکت Zappos فعالیت کرد. او تقریبا تمام عملیات مالی این خرده فروش کفش را برعهده داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ آمازون Zappos را به قیمت ۱.۲ میلیارد دلار خرید.

لین در سال ۲۰۱۰ شرکت Zappos را ترک کرد تا به عنوان پارتنر به یکی از مشهورترین شرکتهای سرمایه‌گذاری سیلیکون ولی بپیوندد: سکویا.

در سیلیکون ولی او مشهور به داشتن  “Midas touch” است چیزی به معنی « دست خدا » که در هر شرکتی که کار می‌کند آن شرکت توسط دیگر شرکتها خریداری می‌شود همین ماه مجله فوربس با تیتر انگشتان طلایی مطلبی درباره او نوشته که دست به هر چه می‌گذارد موفق می‌شود.

او در حالی این روزها در انتظار به بار نشستن دیگر سرمایه‌گذاری‌هایش است که دوست و شریک سابقش تونی شی سال گذشته در یک رخداد تراژیک در انبار خانه‌اش جان باخت. تونی شی در روزهای پایانی عمرش روزگار نامناسبی داشت و بخش مهمی از ثروتش را از دست داده و در اعتیاد و دیگر مشکلات شخصی غرق شده بود.

آلفرد لین و تونی شی دو روی متفاوت یک سکه در سیلیکون ولی هستند

تراژدی بنیانگذار Zappos : بهت سیلیکون ولی از مرگ چهره موفق خرده فروشی آنلاین

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا