تکنولوژی

دومین پرواز موفقیت‌آمیز هلیکوپتر ناسا در مریخ

هلیکوپتر Ingenuity ناسا توانست دومین پرواز خود در سیاره مریخ را با موفقیت پشت سر بگذارد.

این دستاورد در حالی حاصل شد که این بار، کار برای Ingenuity سخت‌تر از دفعه قبل بود. بدین معنی که در پرواز دوم، هلیکوپتر ناسا توانست حدود 52 ثانیه و تا ارتفاع 4.9 متری از سطح سیاره مریخ فاصله بگیرد. همچنین بعد از یک چرخش 5 درجه‌ای، حدود 2.1 متر حرکت کرد.

به گفته ناسا، در این پرواز، هلیکوپتر Ingenuity توانست به لطف دوربین‌های رنگی خود عکس‌های مختلفی را از زوایای متعدد ثبت کند. در این در حالی است که در پرواز نخست، تنها عکس‌های سیاه و سفید ثبت شده بود.

هاوارد گریپ، از محققان مرکز JPL ناسا در این خصوص می‌گوید: به نظر ساده می‌آید اما اطلاعت ناشناخته زیادی درباره چگونگی به پرواز درآوردن یک هلیکوپتر در مریخ وجود دارد و ما برای کشف همین ناشناخته‌ها، اینجا حضور داریم.

نیروی جاذبه در مریخ، یک سوم جاذبه‌ا است که ما در کره زمین تجربه می‌کنیم و چگالی هوا در این سیاره یک دهم جو زمین است. به همین دلیل، پرواز و کنترل هلیکوپتر بسیار دشوار است. حال محققان ناسا از طریق این پروازها سعی دارند تا به اطلاعاتی در خصوص نحوه پرواز در این سیاره و دیگر سیاره‌ها دست یابند.

در تصویر زیر، عکسی که Ingenuity در دومین پرواز از خود ثبت کرده، آمده است. همانطور که مشاهده می‌کنید سایه این هلیکوپتر بر سطح مریخ سیاره قابل رویت است.

دومین پرواز موفقیت‌آمیز هلیکوپتر ناسا در مریخ

باب بلارام، از مهندسان ارشد ناسا ‌می‌گوید: تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این هلیکوپتر نشان ‌می‌دهد که این پرواز مطابق با انتظارات بوده و از دقت مدل سازی‌های کامپیوتری ما حکایت دارد. ما پروازهای دیگر را نیز پیش رو داریم و این یعنی چیزهای بیشتری را باید یاد بگیریم.

گفته ‌می‌شود که مهندسان ناسا قصد دارند تا در طی روزهای آتی، سه بار دیگر هلیکوپتر Ingenuity را بر فراز سیاره مریخ به پرواز درآورند. در پرواز نخست، این هلیکوپتر به مدت 40 ثانیه و تا ارتفاع 3 متری سطح مریخ به پرواز درآمد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا