تکنولوژی

حرکت اول امسال چقدر روی استارتاپها سرمایه‌گذاری می‌کند؟

حرکت اول در سال ۱۳۹۹، ۲۰۰میلیارد تومان روی ۵ استارتاپ همراه مکانیک، پینکت، جاجیگا، آلا و آدرس سرمایه‌گذاری کرده است. مدیرعامل این شرکت، برآورد حجم سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ را بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند.

محمد مهدی عباسخانی در گزارشی که توسط این شرکت منتشر شده  اعلام کرده این شرکت حدود ۴۰درصد سرمایه‌گذاری کل اکوسیستم استارتاپی کشور و بیش از ۷۰درصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مرحله میانی و بالاتر سراسر کشور را انجام داده است.

به دلایل شرایط اقتصادی و … طی سالهای اخیر بسیاری از سرمایه‌گذاران قدیمی فضای استارتاپی و شرکتهای سرمایه‌گذاری جسورانه حاضر به سرمایه‌‌گذاری روی استارتاپها نشدند.

حرکت اول که 98 درصد سهامش متعقل به همراه اول، همراه کسب وکارهای هوشمند، نقش اول کیفیت و پیشتازان تجارت ویستا هستند به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول فعالیت کرده ولی تا به امروز اندازه سرمایه‌گذاری آن چندان چشمگیر نبوده است.

بر اساس این گزارش حرکت اول در این مدت روی کسب‌وکارهایی چون «اوباره»، «آچاره» سرمایه‌گذاری کرده و در حال حاضر ۲۰/۹۴ درصد از سهام  این دو استارتاپ به ارزش ۲۰ میلیارد تومان متعلق به حرکت اول است.

در سال ۹۹ با بررسی ۲۰۵ استارتاپ روی کسب‌وکارهایی مانند همراه مکانیک، پینکت، جاجیگا و آلا در سطح داخلی و کسب‌وکار دیجی‌شی در سطح بین‌المللی را به پرتفوی خود اضافه کرده است. سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به دو شکل «سرمایه‌گذاری اولیه» مشارکت در اولین دور جذب سرمایه توسط استارتاپ» و سرمایه‌گذاری مجدد«ورود در دور دوم به بعد جذ سرمایه انجام می‌شود.

در این گزارش تاکید شده است که حرکت اول قصد دارد در ۷حوزه تجارت الکترونیک و رسانه، خدمات مالی و بیمه، حمل و نقل و گردشگری، تکنولوژی‌های نوآورانه، سلامت، آموزش و ارتباطات و رسانه سرمایه گذاری کند. در حال حاضر در سبد سرمایه گذاری حرکت اول، شرکتی در حوزه‌های سلامت، خدمات مالی و بیمه، ارتباطات و رسانه و تکنولوژی‌های نوآورانه دیده نمی‌شود و ازین رو احتمال میرود که در سال جدید حرکت اول روی این حوزه‌ها مذاکرات بیشتری انجام خواهد داد. عباسخانی در این گزارش اعلام کرده است که زنجیره ارزش داده و هوش مصنوعی، جز حوزه‌های جدید حرکت اول خواهد بود.

به گفت مدیر عامل حرکت اول این شرکت در لایه‌های پایینتر (بذری و پیش بذری) با سرمایه گذاری در شتابدهنده هاب شیراز (شرکت هوشمند اول برتر شیراز)، هاب اصفهان (شرکت هوشمند اول برنای اصفهان) و هاب بهشتی (شرکت هوشمند اول بهشتی) و دارا بودن بیش از ۵۰درصد سهام آنها با مشارکت دانشگاههای شیراز، اصفهان و شهید بهشتی، به شناسایی و حمایت از کارآفرینان و ایده‌ها در مراحل ذکر شده میپردازد.

حجم و تعداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان

در بخشی از این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۹،  ۱۴هزار و ۹۵۵ معامله به ارزش ۲۲۵ میلیون  و ۶۵۰  هزار دلار و در سال ۲۰۲۰، با کاهش نسبی، تعداد معاملات به ۱۳هزار و ۶۲۳ و مبلغ سرمایه‌گذاری به ۱۹۷میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسیده است. این ارقام مربوط به ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ است.

همچنین در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۹، تعداد معاملات ۵۷۳ با ارزش ۹۱۴ میلیون دلار اما در سال ۲۰۲۰، تعداد معاملات به ۴۹۶ عدد کاهش یافته اما ارزش سرمایه‌گذاری در این سال نسبت به سال ۲۰۱۹با عدد ۱.۰۳۱ میلیون دلار روندی صعودی طی کرده است.

در این گزارش آمده است طبق آمارهای انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران، این کشور از سرمایه‌گذاری خطرپذیر در خاورمیانه و شمال آفریقا، دارای روندی افزایشی است، بطوریکه از سال  ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا