تکنولوژی

چارلز گشکه، هم‌بنیانگذار ادوبی و خالق PDF درگذشت

چارلز چاک گشکه، هم‌بنیانگذار ادوبی و کسی که نقشی تاثیرگذار را در ساخت PDF ایفا کرد، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

شانتانو ناراین، مدیرعامل ادوبی طی ایمیلی به کارمندان این شرکت نوشت از دست دادن گشکه،   غم بزرگی برای مجموعه ادوبی و صنعت فناوری است. همچنین این ضایعه برای کسانی که او دهه‌ها نقش یک راهنما و قهرمان را برایشان ایفا می‌کرد، سخت و دردناک است.

در ادامه این پیام آمده است: چاک گشکه و جان وارناک به عنوان بنیانگذاران ادوبی، نرم‌افزاری بدیع و پیشگام را طراحی کردند که نحوه تولید محتوا و ارتباط میان انسان‌ها را متحول کرد. انگیزه چاک گشکه برای نوآوری در شرکت، تمام‌نشدنی بود و این تلاش به طراحی نوآوری‌های تحول‌آفرینی در عرصه نرم‌افزار همانند PDF، Acrobat، Illustrator، Premiere Go و Photoshop ختم شد.

گشکه پس از اخذ مدرک دکتری خود از دانشگاه کارنیج ملون پیتسبورگ، کار در مرکز تحقیقاتی Xerox Palo Alto را آغاز کرد که در آنجا با وارناک آشنا شد. این دو نفر در سال ۱۹۸۲، شرکت زیراکس را ترک و شرکت Adobe را تاسیس کردند.

اولین محصول آن‌ها Adobe PostScript نام داشت که یک زبان برنامه‌نویسی برای چاپگرها محسوب می‌شود. گشکه بین دسامبر ۱۹۸۶ تا ژوئیه ۱۹۹۴ به عنوان مدیرعامل مدیر ارشد اجرایی ادوبی فعالیت داشت و از آوریل ۱۹۸۹ نیز ریاست این شرکت را برعهده گرفت.

بعد از بازنشستگی در  آوریل ۲۰۰۰، گشکه در سپتامبر ۱۹۹۷ تا ژانویه ۲۰۱۷ به همراه وارناک، ریاست هیات مدیره را برعهده داشت و تا آوریل ۲۰۲۰ نیز به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت فعالیت داشت.

وارناک طی پیامی‌در واکنش به مرگ گشکه نوشت: من هرگز نمی‌توانستم شریکی بهتر و تواناتر از گشکه را تصور کنم. ما یک شخصیت بزرگ را در زندگی خود از دست داریم و کسانی که گشکه را می‌شناختند، این موضوع را تایید خواهند کرد.

اتفاق جالب در زندگی گشکه، نجات از ایک آدم‌ربایی در سال ۱۹۹۲ بود. او در آن سال بعد از ورود به محل کار خود، توسط دو آدم‌ربا ربوده شد. آدم‌رباها، گشکه را چهار روز نگه داشتند و از این طریق به دنبال باج‌گیری بودند. اما در نهایت و با کمک پلیس فدرال آمریکا، گشکه نجات یافت.

گفتنی است باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در سال ۲۰۰۹، مدل ملی فناوری را به وارناک و گشکه اعطا کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا