تکنولوژی

توضیح بنیاد بازی‌‌های رایانه‌ای‌‌ای درباره یک خبر

به دنبال انتشار مطلبی با عنوان «اعتراض بازی‌سازان ایرانی به روند نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۵، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای پاسخی را برای آی تی ایران ارسال کرده است که متن کامل آن به شرح زیر است:

بررسی و رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال به عنوان یک مطالبه عمومی در عموم کشورهای توسعه یافته دنیا در حال انجام است تا براساس کنوانسیون‌های حقوق کودک از سلامت فکری و اخلاقی کودکان صیانت شود. بازی‌ها خصوصا برای کودکان و نوجوانان باید متناسب با نیازها و علایق و رشد سالم جسمی، روحی و عاطفی آنها تهیه شده باشد و این دو گروه سنی مهم باید در برابر تولیدات آسیب‌رسان در فضای مجازی محافظت شوند. از این رو در راستای لزوم حمایت از آنها به‌عنوان بخش مهمی از مخاطبان بازی‌های دیجیتال ایجاب می‌کند دستورالعمل‌هایی در حوزه صیانت و حمایت از این گروه تدوین شود.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای  نیز از زمان تاسیس در سال ۱۳۸۵ و بر اساس قانون با راه‌اندازی نظام رده‌بندی سنی «اسرا» سعی نموده که به روش علمی و فرهنگی مطالعه شده (تاکنون با تدوین ۹جلد مستندات در چند مرحله باز پیرایی شده است) به مسئولیت خود عمل کرده و با بررسی بازی‌ها از منظر روانشناسی، جامعه شناسی و مقتضیات فرهنگی ایران، بازی‌ها را جهت استفاده کاربران معرفی نماید.

  • نظام رده بندی سنی (اسرا) با بررسی شاخص‌هایی مانند ناهنجاری‌های اجتماعی، استعمال دخانیات، خشونت، یاس، ترس و… بازی‌ها را متناسب با فرهنگ عمومی ایران و مطابق قوانین و دستورالعمل‌های فرهنگی کشور مورد پایش قرار دهد.
  • شورای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای یک شورای فرابخشی متشکل از ۷ نفر از نمایندگان سازمان‌های فرهنگی ایران است که به منظور جلوگیری ازتصمیم‌گیری سلیقه‌ای تصمیم نهایی درباره بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده (اعم از وارداتی و تولیدی) فعالیت می‌کند و فقط ۳ عضو آن از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند.

  • فیلترینگ ارتباطی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارد و مرجع آن کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است.
  • بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای وظایف و کارکردهای خود جهت حمایت و توسعه صنعت بازی‌های دیجیتال در کشور و تأمین و صیانت از حقوق مادی و معنوی مصرف کنندگان بازی نیز وظایفی برعهده دارد که دقت نظر در خصوص مسائلی مانند شرط بندی، قمار و محتوای خلاف فرهنگ کشور بر همین مبنا انجام می‌شود.
  • مجوز انتشار بازی توسط بنیاد به استناد مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ و مصوبه سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای درشورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۴ که در حکم قانون است مورد تاکید قرار گرفته و هرگونه فعالیت مغایر آن مشمول قوانین مرتبط با جرائم سایبری است و بنیاد در هیچ یک از این موضوعات شان قانون گذاری و تولید رویه نداشته ولی بر اساس قانون مسئول اجرای این اسناد می‌باشد.
  • بازی‌سازان بازی‌های موبایلی می‌توانند به محض تکمیل تقاضای پروانه انتشار، تا مدت مشخصی حتی بدون مجوز بازی خود را منتشر کنند.
  • مسئولیت حذف بازی از استور به عهده فروشگاه‌های دیجیتالی است.
  • برای پروانه انتشار هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
  • معیارهای ارزیابی بازی‌ها شامل عدم تضاد با تربیت اخلاقی جامعه، تعیین سطح مهارت، خشونت، ترس، یاس وناامیدی، استعمال دخانیات و مواد مخدر، ناهنجاری اجتماعی، نقض ارزش‌های دینی و…  به صورت شفاف در آئین نامه‌های صدور مجوز و اسناد شورای رده‌بندی سنی بیان شده که در سایت و شبکه‌های اجتماعی بنیاد به صورت مکتوب و چند رسانه‌ای به سادگی قابل دسترسی است.
  • مرکز مشاوره و تماس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ پاسخگوی تماس‌های تلفنی مخاطبان از طریق شماره ۵۸۱۲.۰۲۱ خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا