ایرانتکنولوژی

جهرمی: ویز فیلتر نشده، ایران را تحریم کرده است

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد که رشد دو مسیریاب بومی «بلد» و «نشان» ربطی به فیلترینگ اپلیکیشن خارجی نداشته و آن‌ها در یک فضای رقابتی یکسان رشد کرده‌اند. به گفته او اپلیکیشن مسیریاب «ویز» فیلتر نشده و عدم دسترسی به آن به دلیل تحریم است.

محمدجواد آذری جهرمی در یکی از اتاق‌های گفت وگوی اپلیکیشن کلاب هاوس که درباره فعالیت مسیریاب‌های بومی تشکیل شده بود، درباره فیلتر شدن «ویز» (Waze) برای رشد مسیریاب‌های بومی گفت: این مسیریاب خارجی فیلتر نشده بلکه ایران را تحریم کرده است. تحریم هم به این دلیل است که این اپلیکیشن دیتاهای خود را روی کلادهایی (Cloud فضای ابری) برده است که IP  های ایران (آدرس اینترنت) را بسته‌اند.

سیاست‌های فیلترینگ در ایران حساب و کتاب ندارد

آذری جهرمی با تاکید بر این که عمده از دسترس خارج شدن «ویز» موضوع بستن ip های ایران است، گفت: «البته معنای حرف من این نیست که سیاست‌های فیلترینگ در کشور حساب و کتابی دارد، بلکه موضوع «ویز» فیلتر نیست. موضوع بعدی این است که برخی مسئولان ادعا می‌کنند که مسیریاب‌ها می‌توانند نقاط ترافیکی را به سمت‌های خاص سوق دهند و ایجاد ترافیک کنند یا جایی را در مناطق شهری به نوعی با سر ریز کردن ترافیک‌ها مختل کنند، صاحبان مسیریاب‌ و نقشه‌های بومی باید درباره این مسئله صحبت و آن را شفاف کنند.دو مسیریاب نشان و بلد نمونه‌های خوبی از رقابت درست استارتاپ‌ها در ایران هستند که بقیه استارتاپ‌ها می‌توانند از آن‌ها الگو بگیرند.»

رقابت اپلیکشن‌های بومی با سرویس‌های مشابه خارجی

گفتنی است که در حال حاضر بیشتر کابران ایرانی برای جهت‌یابی از مسیریاب‌های بومی چون بلد و نشان استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، مسیریابی توسط اپلیکیشن‌ها هم در ایران رواج پیدا کرد و دو برنامه مسیریاب بلد و نشان از بازیگران اصلی این حوزه به حساب می‌آیند که هر کدام حدود ۵ میلیون کاربر دارند.

چندی پیش با فعال شدن سرویس گوگل‌مپس در ایران، شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر فیلتر شدن این سرویس برای امکان رشد مسیریاب‌های بومی از سوی کاربران مطرح شد. حسین بخشایی، مدیر استراتژی نقشه و مسیریاب نشان در گفت‌وگو با آی‌تی ایران درباره نحوه رقابت با اپلیکیشن‌های خارجی گفته بود: «حضور این برنامه‌ها باعث ایجاد رقابت جدید بین ما شده و در نهایت باعث رشد خواهد شد. حتی اگر درها روزی باز شود، شاید بتوانیم با هم همکاری‌هایی نه تنها در ایران بلکه در منطقه داشته باشیم.»

همچنین او اعتقاد دارد که فیلتر این برنامه‌ها نه تنها باعث رشد مسیریاب‌های ایرانی نمی‌شود، بلکه باعث آزار کاربران هم خواهد شد. به گفته او فیلتر کردن سرویس‌های خارجی نه تنها باعث رشد اپلیکیشن‌های بومی نخواهد شد بلکه ذهنیت بدی از آن‌ها برای کابران به جای می‌گذارد.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا