ایران

بانک مرکزی ارتباط بانکی ۲.۵ میلیون کارتخوان بی‌هویت را قطع کرد

بانک مرکزی ارتباط بانکی حدود ۲.۵ میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال را قطع و اطلاعات ۴.۷ میلیون دستگاه دیگر را صحت‌سنجی کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد.

بانک مرکزی در خبری که منتشر کرده است، اعلام کرد که تاکنون اطلاعات ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت‌خوان و درگاه پرداخت که پیش از این در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نشده بود پس از تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است.

بنا بر اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی این نهاد بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدامات مهمی انجام داده و روند این عملیات با همکاری سازمان امور مالیاتی ادامه دارد.

در این خبر تاکید شده است که زیرساخت‌های فنی و مقرراتی لازم نیز به گونه‌ای فراهم شده که از بیستم دی ماه گذشته هر متقاضی جدید ترمینال پرداخت ابتدا ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی است و روال تخصیص ترمینال به متقاضی جدید تنها پس از ثبت نام در سامانه و دریافت کد رهگیری ادامه خواهد یافت و تاکنون بانک مرکزی علاوه بر این، دو میلیون و ۱۰۰ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال یا کم‌تراکنش نیز که فاقد پرونده مالیاتی بودند را قطع کرده است.

این تعداد علاوه بر ۳۶۰ هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی است که در مرحله قبل به علت نامعتبر بودن کد ملی و شناسه ملی نامعتبر یا پرونده مالیاتی غیرفعال قطع شده بودند.

همچنین به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به دنبال عملیاتی سازی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه سال جاری ۱۲۰ هزار پایانه فروشگاهی که پرونده مالیاتی نداشتند یا پرونده ناقص داشتند و یا دارنده پایانه فوت شده بودند، قطع شده است. او تاکید کرده بود که از اول بهمن ماه پرداخت‌یاران نیز مشمول این قانون می‌شوند.

در حالی ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اجرا می‌شود که پس از اعلام بانک مرکزی در آذر ماه مبنی بر اخذ مالیات از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و دستگاه‌های کارت‌خوان، جزئیات و نحوه اجرای این طرح، انتقادات زیادی از سمت انجمن فین‌تک و فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی به بانک مرکزی و سازمان مالیات صورت گرفت. در این قانون، اشخاص مشمول مکلفند تا در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی جدید اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان به سازمان اعلام کنند.

منبع
خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا