گوناگون

نکاتی که پیش از تغییر موقعیت شغلی باید بدانید

افراد به دلایل مختلفی ممکن است به دنبال تغییر موقعیت شغلی باشند و بخواهند شغل جدیدی برای خودشان انتخاب کنند. برای مثال، پیشرفت شغلی می‌تواند مهم‌ترین ملاک به ‌منظور تغییر شغل برای بسیاری از افراد به حساب بیاید. انتخاب مشاغل با امکان پیشرفت، می‌تواند فرصت خوبی برای رشد شما در طول مدت زمان اشتغال‌تان باشد. پیشرفت در جایگاه شغلی برای بسیاری از افراد می‌تواند جذاب باشد؛ این دسته از افراد صرفاً به شغلشان به‌عنوان یکی از وظایف روزمره و یا راهی برای امرارمعاش نگاه نمی‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند تا با کار بیش‌تر و یادگیری چیزهای جدید به موفقیت‌ها و مدارج بالاتری دست یابند. برخی از شغل‌ها به هیچ عنوان امکان پیشرفت ندارند و در برخی دیگر امکان پیشرفت محدود است. بهترین راه برای تشخیص این ‌که شرکت یا سازمانی امکان پیشرفت دارد یا نه، نگاه به جایگاه کارمندان سابق و یا صحبت با کارمندان فعلی در این زمینه است.

نداشتن علاقه به کار و عدم رضایت شغلی، یکی دیگر از مواردی است که افراد را ترغیب به تغییر موقعیت شغلی خواهد کرد. افرادی که از کار خودشان رضایت نداشته باشند دچار مشکلات روحی و فکری بسیاری خواهند شد و این در درازمدت می‌تواند برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود آورد. رضایت شغلی همیشه به معنای حقوق و درآمد بالا نیست. گاهی ممکن است موضوعات زیادی موجب دلسردی افراد از شغل فعلیشان شود. مثلاً برخی از مشاغل هستند که با وجود درآمد بالا از شان و جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند و شاید از نظر برخی افراد شغل مناسبی نباشند. عدم سازگاری شغل و شخصیت، یکنواختی، نبود احترام متقابل در محیط‌های کاری هم از جمله عوامل مهم دیگری است که می‌تواند در علاقه‌ی شما به کارتان نقش مهمی داشته باشد.

اما اگر به هر دلیلی مجبور به تغییر موقعیت شغلی شدید، باید به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم توجه داشته باشید.

فهرستی از چیزهایی که می‌خواهید را تهیه کنید

پیش از آن‌که اقدام به تغییر موقعیت شغلی نمایید، باید فهرستی از خواسته‌های خود تهیه و اهدافتان را مشخص نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا تمام تمرکز و حواستان را برای موفق شدن و رسیدن به ایده‌آل‌هایتان تنظیم کنید. البته پیشنهاد می‌شود که در کنار تهیه‌ی این لیست، فهرستی از کارهایی که توانایی انجام آن‌‌ها را ندارید نیز تهیه نمایید و مورد بررسی قرار دهید. تهیه‌ی چنین فهرست‌هایی، مسیر موفقیت را برای شما آسان‌تر و هموارتر خواهد کرد و شما می‌توانید با بررسی‌های دقیق‌تر، شرایط لازم را برای تغییر شغل فراهم سازید و پس از پرداختن به آن نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

مهارت‌های برتر را بشناسید و آن‌ها را در خودتان تقویت کنید

برای تغییر موقعیت شغلی و استخدام شدن در شغل جدید، باید استعدادها و مهارت‌های خود را شناسایی کنید و به تقویت آن‌ها بپردازید. نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی افراد لیست بلند بالایی از مهارت‌هایشان ندارند و این موضوع ممکن است کمی آن‌ها را ناامید کند. اما باید متذکر شویم که جای هیچ‌گونه یاس و نگرانی وجود ندارد و همیشه وقت برای یادگیری و کسب مهارت‌های جدید وجود دارد. به جرات می‌توان گفت که به کمک یادگیری مهارت‌های جدید می‌توانید شغل جدیدتان را با موفقیت شروع نمایید. این روزها در کشور ایران، یادگیری مهارت‌های شغلی، حرف اول را می‌زند. هرچند که بیش‌تر افراد به آن بی‌توجه هستند. اما چنانچه به‌دنبال کسب یک شغل تضمینی و ایده‌آل هستید بهتر است در نظر داشته باشید که مهارت‌‌آموزی می‌تواند نقش ویژه‌ای برای کمک به شما در این مسیر داشته باشد.

پیش از تغییر موقعیت شغلی حتماً مهارت‌های خود را به روز نمایید

اگر به دنبال تغییر موقعیت شغلی هستید، حتماً باید مهارت‌های خود را به‌روز نمایید. متاسفانه بسیاری از افراد خود را چنان غرق موقعیت فعلیشان می‌کنند که از تغییر و تحول و به‌روز شدن غافل می‌شوند. در دنیای پیشرفته‌ی امروز، همه چیز به سرعت در حال عوض شدن است. با نگاهی به چندین آگهی استخدام متوجه خواهید شد که فرصت‌های شغلی هر روز برای جذب نیروهای کاری، شرایط خود را آپدیت می‌کنند. بنابراین، به‌روز نگه داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر برای ورود به موقعیت‌های شغلی جدید آماده شوید.

برای تغییر موقعیت شغلی از کسب تجربه غافل نشوید

به دست آوردن تجربه یکی از اموری به حساب می‌آید که توجه به آن شرایط مناسب‌تر و بهتری را به منظور تغییر موقعیت شغلی برای شما رقم خواهد زد. اما شاید به خودتان بگویید که چگونه می‌توانید تجارب خود را افزایش دهید و در این زمینه چه اقداماتی لازم است تا انجام دهید. شما می‌توانید برای به دست آوردن تجربه، به صورت داوطلبانه در کسب و کارهایی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت دارند یا نزدیک هستند، مشغول شوید. با ثبت کردن این تجارب در رزومه‌ی خود می‌توانید به سوابق کاری خود افزوده و شانس خود را برای ورود به جایگاه‌های شغلی بهتر افزایش دهید.

تمام مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به شما کمک می‌کنند تا برای تغییر موقعیت شغلی موفق‌تر عمل نمایید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید از دوره‌های آموزش آنلاین چراغ کمک بگیرید. چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی است که با تلفیق خدمات آموزش و کاریابی به شما برای موفقیت در کار و سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا