استارتاپایران

پونیشا ۱۸ میلیارد تومان سرمایه جذب کرد

بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره پونیشا اعلام کرد که مبلغ ۱۸ میلیارد تومان روی پونیشا سرمایه‌گذاری شده است که در مجموع ۸ میلیارد تومان آن از سمت صندوق مجموعه فیروزه، ۷ میلیارد تومان توسط شرکت ایران و فرانسه و ۳ میلیارد تومان هم توسط خود نیما نورمحمدی به عنوان سرمایه‌گذار فرشته بوده است. به گفته او این سرمایه‌گذاری که پس از ۹ سال اولین جذب سرمایه آن‌ها به حساب می‌آید، قرار است برای توسعه محصول، جذب نیروی متخصص و رشد کمی و کیفی پروژه‌ها، بخش R&D برای ورود به بازار خارج از ایران، ورود به بخش‌های بزرگتر مارکت داخلی و مارکتینگ استفاده شود.

او در نشست خبری که امروز (10 اسفند) به صورت آنلاین برگزار شد، توضیح داد: «این بازار پتانسیل زیادی برای رشد دارد که در حال حاضر بخشی از آن به صورت سنتی انجام می‌شود. برای مثال با توجه به اهمیت بخش تولید محتوا و ترجمه، ما هنوز حجم کمی از این بازار را داریم. در واقع این جذب سرمایه کمک می‌کند تا با توسعه این بخش‌ها که منجر به افزای پروژه و درآمد فریلنسرها خواهد شد، رشد خوبی در این زمینه‌ها اتفاق بیفتد. با اینکه پونیشا پیش از این جذب سرمایه هم درآمدزا بود و سودآوری خوبی هم داشت اما تمرکز پروژه‌های موجود در پونیشا بیشتر روی بیزنس‌های کوچک و متوسط است، در حالی که با توسعه آن می‌توانیم وارد مارکت‌های بزرگتر بشویم. بخشی از این سرمایه‌گذاری برای ورد به مارکت‌های خارج از ایران است که هم برای ما و هم کاربران گرفتن پروژه از کشورهای دیگر بسیار جذاب است، در حال حاضر پونیشا بیت‌کوین و پی‌پل هم برای کاربران ایرانی خارج از کشور قبول می‌کند. قسمت دیگر هم برای جذب نیروی انسانی و مارکتینگ خرج خواهد شد.»

نورمحمدی در پاسخ به سوال آی‌تی ایران در رابطه با ارائه قیمت‌های بسیار پایینی که کارفرماها داخل سایت قرار می‌دهند که حتی از حد نرمال هم پایین‌تر هستند و همواره موجب اعترض کارفرمایان است، گفت: «یکی از برنامه‌های ما ایجاد سگمنت‌های مختلف برای کارفرماین و فریلنسرها است. برای مثال بخشی به نام پونیشا آکادمی اضافه خواهد شد که برای آموزش، رتبه‌بندی و تست گرفتن از فریلنسرها استفاده می‌شود و بر اساس آن فریلنسرها و کارفرماها را با توجه به نوع و قیمت پروژه بخش‌بندی می‌شوند. در نهایت با یک رقابت طبیعی در پونیشا هر دو به درستی با هم کار کنند. یک سگمنتی هم برای کارفرمایان حرفه‌ای ایجاد خواهد شد که هم به جذب فریلنسرهای حرفه‌ای کمک می‌کند و هم مشکلات درآمدی حل خواهد شد.»

نیما نورمحمدی و روشنک علی‌طلب بنیان‌گذاران پونیشا، رادمان ربیعی معاون سرمایه‌گذاری‌های جسورانه گروه فیروزه مسعود حمیدزاده مدیر سرمایه‌گذاری‌های جسورانه گروه فیروزه

او در رابطه با تجربه‌کاربری فعلی پونیشا و ارتقای آن به آی تی ایران توضیح داد: «از یک سال و نیم پیش فرایند ریدیزاین UX و UI را شروع کردیم و در حال حاضر آماده است که بعد از تست جایگزین حالت فعلی خواهد شد و بسیاری از مشکلات فعلی حل می‌شود.» او همچنین در پاسخ به پرسش دیگر آی‌تی ایران در رابطه با اینکه با توسعه پیدا کردن پونیشا، آیا باز هم این پلتفرم به دورکاری ادامه خواهد داد یا خیر؟ گفت: «از ۹ سال پیش پونیشا طوری طراحی شده است که افراد بتوانند به صورت ریموت کار کنند. از سه سال پیش ۸۰ درصد از تیم پونیشا به صورت دورکار بودند و بعد از شروع قرنطینه تمام نیروها ریموت شدند و به احتمال زیاد به جز مدیران اصلی آن بقیه به دورکاری ادامه دهند. باز هم ممکن است مدیران کلیدی آینده برای حضوری و ریموت کار کردن آن تصمیم متفاوتی بگیرند. اما با توجه به تجربه خوبی که ما در ریموت کار کردن داشتیم، استخدام افراد از جاهای مختلف برای ما جذاب است.» او گفت دفتر منطقه آزاد انزلی به تهران منتقل نخواهد شد ولی ممکن است برای نیروهای استخدامی در تهران دفتر جدید یا از فضای کار اشتراکی‌ها استفاده کنند.

نورمحمدی همچنین اعلام کرد که سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومانی او روی پونیشا اولین سرمایه‌گذاری او به عنوان سرمایه‌گذار فرشته است و قصد دارد با کسب تجربه بیشتر، به جای راه‌اندازی کسب‌وکارهای دیگر در آینده وارد حوزه سرمایه‌گذاری به صورت فرشته شود. او می‌گوید که از دو تا سه سال پیش مدیرعامل پونیشا نبوده است و تخصص و علاقه اصلی او بیزنس دولوپر است و در حال حاضر به عنوان رئیس هیئت مدیره در پونیشا فعالیت می‌کند.

به گفته نورمحمدی از اندازه بازار فریلنسرها در ایران رقم و اعدادی مشخصی وجود ندارد، اما این بازار پتانسیل بالایی دارد. او تاکید کرد که ۴۷هزار کاربر در این مجموعه ثبت‌نام کرده است که ۱۰۰ هزار آن‌ها کارفرمایان بودند. میزان تراکنش‌های انجام شده روی پونیشا در دوران کرونا از مرز ۱۲ میلیارد تومان عبور کرده است.

به گفته بنیان‌گذار پونیشا تمام مراحل مذاکره برای جذب سرمایه با صندوق فیروزه به صورت ریموت و به مدت ۲ ماه انجام شده است و درباره چرایی انتخاب فیروزه گفت: «من به مدت ۲ سال با این مجموعه آشنا شده بودم و به واسطه اینکه پویا محمودیان یکی از کوفاندرهای داستان من که از این مجموعه جذب سرمایه داشتند، با نحوه همکاری آن‌ها آَشنا شده بودم. همچنین در این مدت تعامل صحیح و درستی بین ما شکل گرفت. با توجه به اینکه فیروزه در بورس است، برای ما یک فرصتی است تا پونیشا را هم برای ورود به بورس در سال‌های آینده آماده کنیم.» به گفته او آن‌ها در فرایند مذاکره برنامه ۵ سال آینده پونیشا را از نظر رشدی پیش‌بینی کرده‌اند.

پلتفرم پونیشا بستری است برای برون‌سپاری پروژه‌های آنلاین مانند برنامه‌نویسی، طراحی، تولید محتوا و … که با تعامل میان کارفرما و فریلنسر انجام می‌شود. پونیشا به کارآفرینان و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق ایجاد پروژه بتوانند نیروی متخصص مورد نیاز خود را پیدا و از طریق پرداخت‌امن با آنها به صورت غیرحضوری کار کنند. به این صورت که کارفرما مبلغ پروژه را به پونیشا پرداخت می‌کند و پس از تحویل و رضایت از کار، پونیشا مبلغ را به فریلنسر تحویل می‌دهد.

رادمان ربیعی؛ نایب رئیس هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه، در رابطه با دلیل این سرمایه‌گذاری می‌گوید: «پونیشا به عنوان یکی از استارتاپ‌های مطرح زیست‌بوم فناوری کشورمان توانسته موفقیت‌های بسیار خوبی از ابتدای فعالیتش داشته باشد و آغاز این همکاری می‌تواند بیش از پیش، مسیر نقش‌آفرینی و ارزش‌آفرینی این استارتاپ برای تمامی ذینفعان از جمله جامعه استارتاپی، کارفرمایان و فریلنسرها را هموارتر سازد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا