اوبرتکنولوژی

رای دادگاه بریتانیا به نفع رانندگان اوبر صادر شد

بعد از پنج سال تلاش و به نتیجه نرسیدن سه دادخواست، بالاخره دادگاه عالی بریتانیا به اتفاق آراء با صدور حکمی‌اعلام کرد که شرکت اوبر می‌بایست رانندگان خود را به عنوان کارکنان خود در نظر بگیرد و نمی‌تواند از آن‌ها‌ به عنوان کارگران آزاد استفاده کند.

با این تصمیم سرنوشت‌ساز، از این پس هزاران راننده اوبر که از اپلیکیشن این شرکت برای ارائه خدمات حمل‌ونقل به مسافران استفاده می‌کنند، از مزایایی همچون مرخصی با حقوق و دریافت حداقل مزد بهره‌مند خواهند شد و حتی در تعطیلات نیز حقوق آن‌ها‌ پرداخت شد.

اوبر در این دادگاه عنوان کرده بود که نقش یک واسطه را ایفا می‌کند که این دادگاه، استدلال‌ها‌ی مطرح‌شده از سوی اوبر را نپذیرفت و به نفع رانندگانی که از اپلیکیشن این شرکت استفاده می‌کنند، رای داد. با این تصمیم، اوبر مجبور شد تا به رانندگان بریتانیایی خود حداقل حقوق و مزایای مصوب را پرداخت کند.

این رانندگان از سال 2016 تاکنون از این حقوق بی‌بهره بودند. یاسین اسلام، رئیس اتحادیه App Drivers & Crouisers بریتانیا در واکنش به حکم دادگاه عالی بریتانیا گفت: من فکر می‌کنم که این یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود چراکه توانستیم در برابر یک شرکت بزرگ پیروز شویم.

با این حال، اوبر اعلام کرد که این قانون تنها شامل آن دسته از افرادی می‌شود که این شکایت را حدود 5 سال پیش امضا کردند. در همین رابطه، الکس وود، از کارشناسان دانشگاه اکسفورد می‌گوید که این حکم قدرت اجرایی کافی را ندارد و شامل همه رانندگان اوبر نمی‌شود. نادیده گرفتن 40 هزار راننده باقی مانده برای اوبر بسیار راحت است.

در آمریکا اما شرایط کاملا برعکس است. دادگاه کالیفرنیا در ماه نوامبر گذشته، شرکت‌ها‌ی بزرگ همانند اوبر و لیفت را از طبب‌بندی رانندگان خود معاف کرد و این رانندگان از کمترین میزان حق وحقوق برخوردارند. حال باید دید که با این حکم جدید از سوی دادگاه عالی بریتانیا، واکنش دیگر رانندگان در سایر کشورهای جهان چگونه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا