ایران

وزیر ارتباطات: ترس مردم از شبکه ملی اطلاعات به دلیل تبلیغات اشتباه است

«وزارت ارتباطات قاضي كيفيت اينترنت و مسوول پايش و نظارت بر كيفيت است و دستگاه مجري نيست.» این پاسخ وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در رابطه با وضعیت و بررسی اینترنت است. او در این گفت‌وگو با اشاره به برخي موانع و مشكلات فضاي مجازي از شبکه ملی اطلاعات گفته تا تاثیر وی‌پی‌ان‌ها در کشور. همچنین او در این ‌گفت‌وگو درباره فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات صحبت کرده است.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ترس مردم از «شبكه ملي اطلاعات» به علت تبلیغات اشتباه از این موضوع است. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد که اینترنت ملی یک کلمه جعلی بوده و وجود ندارد. او با تاکید بر این موضوع که امکان درست کردن یک شبکه ملی وجود ندارد، گفت: «امکان درست کردن یک شبکه ملی وجود ندارد. ما در شبكه ملي اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنيا نيستيم. ما دنبال بازار منطقه‌اي هستيم. اگر ايده هر كسي در كشور اين باشد كه چيزي به اسم «اينترنت ملي» ساخته شود اصلا از نظر فني امكان‌پذير نيست. هيچ‌گاه يك انديشكده با ظرفيت 80 ميليون فكر از يك انديشكده با ظرفيت 8 ميليارد فكر برتر  نيست و كسي كه دنبال اين برود، خيانت است. مسوولي مي‌آيد  و مي‌گويد فلان جرم انجام شده و اگر شبكه ملي اطلاعات بود مي‌توانستيم از آن جلوگيري كنيم. خب اين سيگنال بدي به مردم مي‌دهد كه قرار است مردم كنترل شوند.»

جهرمی: وی‌پی‌ان‌ها ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها هستند

جهرمی توضیح داد که مسدود کردن وی‌پی‌ان‌ها ممکن نیست و در برخی از شرایط آن‌ها ابزاري براي خنثي‌سازي تحريم‌ها هستند. به گفته او افرادی که وي‌پي‌ان مي‌فروشند، حساب بانكي روشني دارند و با گردش مالي چند صد ميلياردي در حال فعاليت هستند و هيچ‌گاه با برخوردي مواجه نمي‌شوند. او گفت: «حوزه مسووليت وزير ارتباطات وي‌پي‌ان‌ها و فيلترينگ نيست كه درباره‌اش گزارشي بدهد. امروز به محض اينكه تصويري در شبكه‌هاي اجتماعي كه آزاردهنده يا توهين‌آميز است، منتشر مي‌شود و احساسات عمومي را جريحه‌دار مي‌كند به سرعت و شايد ظرف 24 ساعت اعلام مي‌شود كه فرد مقصر در اين موضوع دستگير شده است. وضعيت طوري شده كه وي‌پي‌ان به راحتي فروخته مي‌شود و شماره حساب داخلي داده مي‌شود و تراكنش‌ها هم مشخص است و ما هم گزارش مي‌دهيم. اما برخوردي نمي‌شود. يك نظام ساماندهي شده‌اي در پشت فروش وي‌پي‌ان هست. ما اطلاع داديم افرادي كه اقدام به فروش فيلترشكن مي‌كنند بنا بر همين فرآيندهاي پايش عادي مشخص هستند.»

انتخابات و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

به گفته وزیر ارتباطات قبل از انتخابات حركاتي براي محدودسازي شبكه‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد. او توضیح داد که در اسفند 91 كميسيون امنيت مركز ملي فضاي مجازي مصوبه‌اي را ابلاغ كرد كه طي آن تمام فيلترشكن‌ها بايد مسدود مي‌شدند. در انتخابات 94 مباحثي پيرامون وايبر صورت گرفت. در سال 96 فشار زيادي براي فيلترينگ تلگرام صورت گرفت كه موفق نبود. در انتخابات 98 نسخه‌هاي فارسي تلگرام مسدود شدند. جهرمی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تاکید کرد که برخي گروه‌هاي سياسي، دستگاه‌هايي كه در حوزه امنيت مسووليت دارند، اعتقاد دارند كه شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند موجب بحران شوند و چون مديريت بحران را مشكل مي‌دانند، راهكار مسدود‌سازي را پيشنهاد مي‌دهند.» او در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: «البته من مسوول فيلترينگ نيستم؛ اما تا جايي كه مي‌دانم با توجه به شرايط اقتصادي اينستاگرام فيلتر نمي‌شود.

انحصار مخابرات ذاتی است

محمد جواد آذری جهرمی همچنین در حاشیه ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا اعلام کرد که با تکنولوژی 5G FWA به مقابله با انحصار سیم مسی اقدام کرده‌اند. او گفت که رونمایی اپراتورها از سایت‌ عمومی 5G از دلایلی است که مخابرات باید دست از سیاست‌های غلط خود بردارد و در رقابت به درستی شرکت کند. او با اشاره به انحصار ذاتی که مخابرات دارد، در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا گفت:‌ « اينكه هر جایی مخابرات حرکت کند، فناوری توسعه می‌یابد و هر جا کاری نکند، توسعه متوقف مي‌شود، به معني انحصار ذاتي آن است. ایجاد یک شبکه شبیه شبكه مخابرات و رفع انحصار آن کار ساده‌ای نیست اما نشدنی هم نیست. یکی از راه‌ها میدان دادن به 5G FWA است که به آن فکر می‌کنیم و بر همین اساس هم حرکت می‌کنیم.»

به گفته وزير ارتباطات مخابرات نباید تعرفه‌ها را به مردم تحمیل کند. او توضیح داد: «همگرايي خدمات ارتباطي ثابت و موبايل مسير سرمايه‌گذاري آينده است و تصميمي است كه بايد بگيرد. البته در برنامه استراتژي شركت مخابرات ايران هم اين موضوع تصويب شده اما هنوز اجرايي نشده است و نمي‌توانيم تعرفه‌ها را به مردم تحميل كنيم.  نباید هزینه‌های توسعه و سو مدیریت را از جیب مردم برداشت.» جهرمي افزود: «در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی در پنج استان اپراتور ایرانیان‌نت پهنای باند B2B ارایه می‌کند و انحصار مخابرات در این پنج استان شکسته شده است. در حوزه B2B درون شهری هم در تهران طبق مذاکرات بپروانه‌ای به شهرداری می‌دهیم که به عنوان اپراتور B2B وارد شود و ظرفیت ايجاد كند. با دريافت پروانه بايد حدود 70 مرکز مخابراتی ایجاد کند و شرکت‌ها بتوانند استفاده از ظرفیت مکانی شهرداری را برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشند. آن بخشی از شبكه که در لایه دسترسی در انحصار شبکه سيم مسی مخابرات است با استفاده از Smart Cell و 5G FWA پوشش خواهيم داد.»

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزیر بهداشت به منظور تشکیل کمیسیون سلامت دیحیتال به منظور سیاست‌گذاري در اين حوزه خبر داد.

او در بازديد از ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء با اعلام اين خبر گفت: در حوزه سلامت الكترونيك كارها خوب پيش رفته اما در حوزه سلامت ديجيتال خوب پیش نرفتیم و اجازه ورود تستارتاپ‌ها را نمی‌دادند. با امضاي تفاهم‌نامه‌اي با سعيد نمكي، وزيربهداشت مقرر شده نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور با ریاست وزیر بهداشت، عضویت نهادهاي مرتبط و نمايندگان بخش خصوصی مشابه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شکل بگیرد که اقدامی در راستای سیاست‌گذاری حوزه سلامت ديجيتال است.»

او توضیح داد: «اينترنت اشيا سه سال پيش در حد ایده بود و امروز به کسب و کار تبدیل شده و در مسیر رشد هستند. مرحله بعد سیاست‌گذاری است و برای اینکه به کاربردهای اتقتصاد دیجیتال تبدیل شوند، چند حوزه را هدف‌گذاری کردیم. باید کاربردها در داخل کشور به کسب و کار تبدیل شوند و کسب و کارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. در همين راستا، شرکت‌های متعددی در حوزه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و شبکه‌های ارتباطی اینترنت اشیا کار کرده‌ند.»

وزير ارتباطات با  اشاره به تفاهم‌نامه‌اي در حوزه نيرو براي راه‌اندازي ميترينگ ديجيتال نيز گفت: «میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و به همین دلیل هم وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در اندازه‌گیری‌های ديجيتال اجرایی کند. البته جزو برنامه‌های آنها هست اما عملیاتی نشده است.»

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا