ایران

تعرفه‌ اینترنت پلتفرم‌های داخلی نیم‌بها محاسبه می‌شود؟

به دنبال اعتراضات کاربران مبنی بر اینکه اینترنت آن‌ها هنگام استفاده از پلتفرم‌های داخلی نیم بها استفاده نمی‌شود و اینکه اپراتورها برای تعرفه بین‌المللی روشن بودن فیلترشکن را عنوان کردند؛ معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر اعلام کرده است که برخی اپراتورها که طبق دستورالعمل‌های ابلاغی ملزم به محاسبه ترافیک رسانه‌های صوت و تصویر داخلی با تعرفه نیم‌بها بودند، با تبلیغات اغواکننده مبنی بر مشاهده رایگان سریال، بدون اطلاع دادن به کاربر تعرفه ترافیک اینترنت آنها را به نرخ بین‌الملل محاسبه می‌کردند. این در حالی است که
براساس مصوبه شماره ۲۵۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات؛ اپراتورهای تلفن همراه ملزم به اعمال تعرفه نیم‌بها و سرعت متفاوت و بسته‌های ترجیحی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی هستند و کلیه اپراتورهای داخلی موظف‌اند امکان تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل را اعمال و تعرفه مصرف دیتای محتواهای داخلی را به صورتی ترجیحی و به میزان حداکثر ۵۰ درصد تعرفه دیتای بین‌الملل محاسبه کنند.

همچنین این معاونت اعلام کرد پرونده جهت بررسی و صدور حکم به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شده است. در صورت تأیید این شکایت، رسانه‌های صوت و تصویر ملزم خواهند شد ضمن شفاف‌سازی، نسبت به اصلاح قراردادهای خود و نحوه قیمت‌گذاری حق اشتراک و ترافیک به نفع استفاده‌کنندگان اقدام کنند. همچنین انتظار می‌رود بر اساس حکم صادره ساترا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات نیز نسبت به اصلاح این شیوه نامطلوب درآمدزایی توسط اپراتورهای تلفن همراه، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد.

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که نه تنها هنگام استفاده از پیام رسان‌های داخلی تعرفه یک سوم بین‌المللی نیست بلکه هنگام مشاهده کنسرت‌ها، فیلم و سریال‌ها هم که از سوی اپراتورها تعرفه نیم‌بها اعلام می‌شود هم از آن‌ها هزینه بین‌المللی کسر می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا