ایران

آذری جهرمی: پهنای باند یک مسئله دستوری نیست

وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اهمیت فضای مجازی و لزوم به روز شدن صدا و سیما، وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور در مدت فعالیتش توضیحاتی داد. به گفته او «بستن فضای مجازی جواب نمی‌دهد، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مسئله دستوری نیست. مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان نوع مصرف را به کسی اجبار کرد.»

محمدجواد آذری جهرمی در برنامه زنده تلویزیونی «تیتر امشب» گفت: مردم چند شب قبل در فضای مجازی درباره صدای آژیر قرمز صحبت کردند و گفتند در مناطقی صدای آژیر قرمز شنیده و هواپیمایی نیز در آسمان دیده شده است. من همان زمان تلویزیون را روشن کردم و تمام شبکه‌های تلویزیون را گشتم هیچ کدام از شبکه‌ها درباره چنین چیزی صحبت نمی‌کردند. پس ازحدود ۳ ساعت دیدم که صدا و سیما درباره این آژیر صحبت می‌کند.

وی افزود: زمانی که پای فضای مجازی به میان می‌آید ساختار عمکلردی تفاوت می‌کند. اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکه‌ها جلوی راه توسعه را بگیریم. راهش این است که محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.

جهرمی خاطرنشان کرد: مدتی قبل یک گزارش ورزشی پخش شد، مردم دوست داشتند این گزارش را در شبکه داخلی خودمان و با گزارش مجری محبوب‌شان بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. با همین تصمیم در حالی که می‌شد این برنامه ترافیک داخلی باشد، اما در شبکه خارجی پخش شد و ترافیک خارجی را به خود اختصاص داد.

او تصریح کرد: همیشه با بستن فضای مجازی نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید، گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. پهنای باند یک مسئله دستوری نیست که به مردم بگوییم چه چیزی مصرف کنند، مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند.

وزیر ارتباطات گفت: درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. برخی می‌گویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا نکرده است. عده‌ای می‌گویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر گرفتن این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در این‌باره تصمیم بگیرد.

صدا و سیما باید خودش را به روز کند

جهرمی افزود: اما باید بگویم در این بین سازمان‌هایی هستند باید فرهنگ‌سازی کنند، اما به جای این که بودجه را صرف فرهنگسازی کنند، صرف انتقاد می‌کنند، اگر پهنای باند انجام نشده بود در ایام کرونا چطور می‌توانستیم آموزش، سلامت و کسب و کار را پیش ببریم؟ نگاه افزایش پهنای باند، بدون در نظر گرفتن ضوابط فرهنگی ذهنیت اشتباهی است، باید جنس فرهنگ‌سازی را تغییر دهیم. دیگر نمی‌توان جامعه را با مکانیزم صداوسیما پیش برد، صداوسیما باید خودش را آپدیت کند.

وی درباره امنیت در فضای مجازی گفت: وضع ما از نظر امنیت وضع مناسبی است اما باید دراین زمینه کار کرد، چون تفکر دست‌اندازی به قدرت ما زیاد است و افرادی وجود دارند که در این حوزه خرابکاری می‌کنند. باید به این نکته توجه کنیم که فضای مجازی دسترس‌پذیر است و مورد هجوم قرار می گیرد. ما سپر دفاعی دژفا را اجرایی کرده‌ایم تا جلوی اتفاقات را بگیرد.

هدف مان اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها است

آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت اتصال روستاها به اینترنت گفت: بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور به شبکه پهن باند متصل هستند. ارزیابی‌های مختلف نشان می‌دهد ایران از نظر تعداد مشترک تلفن همراه و توسعه زیرساخت‌های ICT بالاترین دسترسی را دارد. البته پوشش روستایی پهن‌باند هنوز ضریب ۱۰۰ درصدی ندارد و تمام تلاش ما بر این است که تا قبل از پایان دولت، پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.

وی افزود: به لطف سرمایه‌گذاری خوبی که از سال ۹۲ تا کنون در حوزه فناوری انجام شده است، توانسته‌ایم از نظر شاخص‌های کیفی و قیمت در بین کشورهایی باشیم که ارزان‌ترین خدمات پهن باند را از نظر پرداختی ارائه می‌دهند. دررابطه با مقرون به صرفه بودن خدمات نیز رتبه دوم را داریم. آمار دیگری وجود دارد که بر اساس آن توانسته ایم رشد ۳۰ درصدی استارتاپ‌ها نیز تجربه کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند. در برخی مناطق کشور مانند زنجان،  شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان چالش‌هایی داشتیم که اتصال روستاها را با کندی مواجه می‌کرد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان دولت اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها به اینترنت را شاهد خواهیم بود.

او درباره شبکه دانش‌آموزی شاد و مشکلاتی که برخی از دانش آموزان در دسترسی به آن دارند گفت: برای توضیح بهتر این مسئله مثالی می‌زنم. گاهی اوقات تصویری از فردی در حال گدایی در فضای مجازی منتشر می‌شود، این صحنه نامناسب و دردآور است و برخی این تصویر را به کل کشور تعمیم می‌دهند در حالی که اینطور نیست.

خرید تبلت برای دانش آموزان به وزارت ارتباطات مربوط نیست

در شرایط کرونا ۱۳ میلیون دانش آموز، ۱۴ میلیون دانشجو، ۱ میلیون معلم، ۱۴۰ هزار استاد دانشگاه داشتیم که به واسطه زیرساخت‌های ارتباطی در ایام کرونا به تحصیل و آموزش ادامه دادند. اگر عده ای از دانش آموزان به دلایل مختلف مشکلات ارتباطی داشتند نباید آن را به کل کشور تعمیم داد.
جهرمی افزود: البته ما به تمام تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، توجه و به محل آن ها سرکشی کردیم. تصویر از یکی از دانش آموزان روستاهای سیستان و بلوچستان منتشر شد که خانه‌ای با سنگ درست کرده بود تا بتواند در آن نقطه که به اینترنت متصل است مستقر شود و درس بخواهند، شخصا به محل زندگی او مراجعه کردم و روستای آنها به اینترنت متصل شد. در این خصوص مردم هم به ما خیلی کمک کردند. در روستای بشاگرد سه تا چهار گروه جهادی و در سیستان و بلوچستان بزرگان محل و نیروی انسانی برای کمک به ما پیشقدم شدند.
او درباره عدم دسترسی دانش آموزان به سخت‌افزاری مانند تبلت افزود: اکنون سه میلیون دانش آموز به تبلت دسترسی ندارند، هزینه تامین تبلت برای آن‌ها، ۹ هزار میلیارد تومان است. برخی اعتقاد دارند، تامین این تبلت‌ها باید برعهده وزارت ارتباطات باشد این در حالی است که بودجه تخصیصی وزارت ارتباطات ۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، تقریبا یک ششم مبلغی که برای خرید تبلت نیاز است. البته که ما تمام تلاش خودمان را کرده‌ایم تا بتوانیم از اعتبارات، ظرفیت اجتماعی، کمک‌های مردمی و اپراتورها برای تامین تبلت استفاده کنیم اما نیاز گسترده‌تر از اینهاست و اصلا به حوزه کاری وزارت ارتباطات برنمی گردد.

اگر سال ۹۲ کرونا آمده بود

محمدجواد آذری جهرمی درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: اکنون بیش از ۸۰ درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات مستقر است. اگر در بحران شیوع کرونا آموزش، سلامت، خرید و فروش بدون مشکل انجام شد، همگی به علت وجود زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات بود. اگر سال ۹۲ این بیماری شیوع پیدا می‌کرد چگونه دوام می‌آوردیم.
وی تاکید کرد: ما در بخش زیرساخت اطلاعاتی مشکلاتی داریم که باید بخش خصوصی با حمایت بخش دولتی آن را پیش ببرد. این بخش را با جدیت پیگیری می‌کنیم و از بخش باقی مانده زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات به زودی گزارش مکتوب ارائه خواهیم کرد. مرجعی که برای سنجش میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، مرکز ملی فضای مجازی است. ما مستندات را منتشر می‌کنیم تا آن‌ها نظر بدهند. باید تاکید کنم این مرکز در گزارش‌های مربوط به زیرساخت ارتباطی خدشه‌ای به  وارد نکرده است اما درباره اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دو مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات در دهه فجر و منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تا قبل از پایان امسال افتتاح خواهد شد.

رشد 3 برابری اقتصاد بخش فناوری اطلاعات

او درباره قیمت اینترنت گفت: ما با دو مکانیزم به اپراتورها نظارت می‌کنیم. یکی از طریق سامانه‌هایی مانند نت سنج پلاس که کیفیت اپراتوها را از طریق نصب ۶ هزار سنجه نشان می‌دهد و دیگری سامانه‌ ۱۹۵ که برای ثبت شکایت مردم در نظر گرفته شده است. ابزار نظارتی ما بیش از هر چیزی تذکر و امکانی برای قیاس اپراتورها با یکدیگر است. در گام‌های بعدی از تنبیه‌ مالی نیز استفاده می‌کنیم همانطور که مدتی قبل دو اپراتور قیمت اینترنت را افزایش دادند و ما پس از در نظر گرفته جریمه برای آن‌ها، قیمت را به قبل برگرداندیم.
وی در پایان تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید تعداد مشترکین اینترنت از ۴ میلیون به ۷۰ میلیون نفر رسید، اینترنت تثبیت شد، تورم بخش ICT از ۱۱ درصد گذر نکرد و اقتصاد بخش فناوری اطلاعات ۳ برابر شد. این‌ها بزرگ‌ترین اقداماتی است که در حوزه فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا