ایران

انتخابات شاخه مشاوران و فروشگاه‌های سازمان نظام صنفی تجدید می‌شود

آزاد معروفی : 3 روز مانده به انتخابات 300 نفر عضو سازمان شدند! 

انتخابات پر حاشیه سازمان نظام صنفی بعد از گذشت دو ماه  هنوز به پایان نرسیده و حالا نتایج بخش‌هایی از آن ابطال شده است. 

آزاد معروفی رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی در گفت و گو با آی تی ایران اعلام کرد که انتخابات مجدد شاخه مشاورین و فروشگاهی ششمین دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای روز دوشنبه 13 بهمن 99 برگزار خواهد شد.

انتخابات ششمین دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای روز پنجشنبه 29 آبان به صورت آنلاین و بر بستر سامانه بلاکچین برگزار شد و قرار بود نتایج آن همان روز رای‌گیری مشخص شود اما بروز اشکالاتی به علت درخواست‌های دریافت یا ثبت اطلاعات دربستر بلاک‌چین  باعث به تعویق افتادن اعلام منتخبان شد. 

آزاد معروفی در گفت‌وگو با آی‌تی ایران با اشاره به آیین‌نامه و مشکلات دبیرخانه‌ سازمان گفت: «طبق این آیین‌نامه، مشاوران و اشخاص حقوقی در روزهای پایانی ثبت‌نام می‌توانند شرکت‌های خود را ثبت کنند. اما امسال سه روز مانده به شروع انتخابات، حدود 300 نفر اشخاص حقیقی عضو سازمان شدند که به علت کمبود زمان، فرصتی برای تایید مدارک و صلاحیت آن‌ها وجود نداشت. این افراد وابسته به تعدادی از شرکت‌های نامزد در گروه‌های مشخص بودند و با توجه به تعداد آن‌ها،‌ رایشان در  نتایج انتخابات تاثیر داشت. در سال‌های گذشته هم این قانون وجود داشته است اما تعداد این تعداد افرادی که به صورت اتوبوسی وارد سازمان شوند بسیار کم بوده است. در نهایت حدود 190 از 300 نفر، در 24 ساعت ارزیابی می‌شوند و به عضویت سازمان درمی‌آیند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند حق رای داشته باشند.»

او با اشاره به نحوه اجرای انتخابات گفت انتخابات که بر بستر یک پلتفرم بلاکچینی به صورت آنلاین برگزار شده است و در سلامت رای‌گیری آن مشکلی وجود ندارد اما پس از چند ساعت حملات سازمان یافته از نوع DDos که برای اختلال در انتخابات از طرف IPهای داخلی رخ داد که در نهایت انتخابات تا روز شنبه 1 آذر ادامه پیدا کرد. پس از اتمام انتخابات، 48 ساعت تا ثبت شکایت هیات نظارت فرصت بود. در این میان مشخص شد که در حوزه مشاوران و اشخص حقیقی؛ تعداد زیادی از آن افراد اتوبوسی که در لحظات آخر عضو سازمان شدند، شرایط منطبق با آیین‌نامه را از نظر تحصیلی و سابقه کاری نداشتند.  یعنی حدود 32 نفر از این 192 نفر صلاحیت لازم برای رای‌ دادن را نداشتند. از سوی دیگر در صندوق فروشگاهی هم مشخص شد که برخی از آن‌ها اصلا در حوزه آی تی فعالیت ندارند و تعدادی فروشگاه مجازی اینترنتی هستند که صرفا بخاطر داشتن اینماد توسط دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران پذیرفته شده‌اند.»

به گفته معروفی در نهایت هیات نظارت در بررسی‌ها انجام شده با توجه به تاثیر گذاری به نتایج آرا در شاخه فروشگاهی، نتایج صندوق را باطل اعلام کرده‌اند و در شاخه مشاوران هم با توجه به تاثیرگذاری 23 نفر از افراد رد صلاحیت شده در انتهای لیست و انتخاب عضو علی‌البدل، هیان نظارت آن را به تصمیم‌گیری مجمع سپرد.

او در ادامه با اشاره به اعلام نتایج اضافه کرد: «ما در نصرفراگیر با اصرار به اجرای قانون و آیین‌نامه‌های سازمان پیشنهاد اعلام باطل بودن آرا این صندوق را دادیم. اما این موضوع رد شد. آگهی اول توسط دبیرخانه سازمان با تایید هیات نظارت منتشر شد و اما آگهی دوم قبل از انتشار توسط هیات مدیره دوره ششم بدون اطلاع تغییر داده شد. این به این منظور بود که فرایند کار از قانون خارج شده بود.»

حال مجمع عادی به صورت فوق‌العاده با توافق هیات مدیره دوره پنجم و هیات نظارت تشکیل شد که در آن رای دو صندوق مشاورین و فروشگاهی به بررسی گذاشته شد که با تفاضل 50 تا 60 درصد از هر دو صندوق از نظر مجمع باطل شدند. در نهایت در دو شنبه آینده 13 بهمن این رای‌گیری مجدد انجام می‌شود.»

برنامه‌های دو گروه رقیب انتخابات سازمان نظام صنفی در حوزه صادرات و توسعه بازار

برنامه‌های دو گروه انتخابات نظام صنفی درباره واردات و زیرساخت‌های تامین کالا

معروفی گفت: «این مسائل با توجه و رعایت کردن قوانین موجود 15 ساله و آیین‌نامه‌های موجود در خود سازمان صنفی قابل حل بود و نیازی به ارائه نوشته‌های و بیانیه‌های تند به برخی رسانه‌های آنلاین و آفلاین نبود. ما در نصر فراگیر تنها راه حل برون رفت از این مشکلات را «ایجاد آگاهی در بدنه صنف و حاکمیت دانسته و بر این اساس اقدام به انتشار موارد مذکور» می‌دانیم. نتیجه رای‌گیری هفته آینده هر چه که باشد ما آن را کامل قبول داریم.»

پاسخ برگزار کنندگان انتخابات   

یک ماه قبل نصر فراگیر در اطلاعیه‌ای نسبت به نحوه تشکیل مجمع و تعیین تکلیف آرای مخدوش شاخه مشاوران و نحوه انتخابات شاخه فروشگاه‌ها اعتراض کرده بود. در این نامه که با امضا «آزاد معروفی» به نمایندگی از منتخبان ائتلاف منتشر شده، به مواردی از جمله ابطال صندوق شاخه فروشگاه ها و مخدوش بودن آرای صندوق مشاورین، حملات سایبری سازمان یافته توسط افرادی خاص در حین برگزاری انتخابات به صورت آنلاین، استقرار غیر قانونی هیات مدیره دوره ششم اشاره شده است. که چند روز بعد  محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان صنفی کشور به این نامه پاسخ داد. 

در این نامه تاکید شده بود که انتخابات شاخه مشاوران مشکلی نداشته و هیات نظارت بر انتخابات پس از دریافت کلیه شکایات، گزارش کاملی در این زمینه در روز ۱۵ آذر منتشر ساخته که این انتخابات تایید شده است. 

در ادامه آمده است که گزارشی مبنی بر تخلف دریافت نشده و این انتخابات عینا تایید شده است. «طبق تبصره ۳ ماده ۷ اساسنامه، اعضای حقیقی امکان شرکت در انتخابات بازرس را نداشته و ادعای نویسنده نامه شما در این مورد، ناشی از بی‌اطلاعی از روال انتخابات برگزار شده است. در این انتخابات مانند دوره‌های گذشته و بر اساس قوانین، به مشاورین در انتخابات بازرس مشارکت داشته و ادعای خلاف مطرح شده در نامه شما مردود است.»

در بخش دیگری از جوابیه سازمان نصر کشور درباره حملات سایبری که در نامه معروفی در مورد آنها صحبت شده بود، اشاره شده و با تایید بر وجود این حملات، اعلام شده که این موضوع در دو ساعت اولیه انتخابات رخ داده و به سرعت مهار شده است: «لیست تمام IPهای مهاجم در گزارش مستندی منتشر شده و انتظار می‌رود هیات مدیره ششم با پیگیری نسبت به شناسایی متخلفین احتمالی اقدام کند.»

بیانیه کمیسیون تامین کالا در واکنش به اختلافات 

به دنبال ادامه پیدا کردن اختلافات بین این دو گروه، کمیسیون تأمین کالا و تجهیزات فناوری اطلاعات در واکنش به اختلافات درون سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بیانیه‌ای منتشر کرده و به انتقاد از رفتارهای برخی از نامزدها، اختلافات داخلی و تنش‌های درون سازمانی پرداخته است. این کمیسیون ضمن یادآوری وظایف سازمان نظام‌صنفی تاکید کرد که برخی از مشکلات پیش آمده باید داخل صنف حل شود و حاشیه‌های آن نباید مانع وظایف اصلی این سازمان شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا