اسپیس ایکسفضا

اسپیس ایکس رکوردشکنی کرد؛ پرتاب بیشترین تعداد ماهواره به فضا با یک موشک

اسپیس ایکس به تازگی با پرتاب 143 ماهواره به فضا، رکورد ارسال بیشترین تعداد ماهواره به فضا از طریق یک موشک را به نام خود ثبت کرد.

ماموریت RTransporter-1 اسپیس ایکس روز گذشته در قالب برنامه SmallSat Ridesahre Program این شرکت انجام شد. برنامه‌ای که امکان ارسال ده‌ها ماهواره در ابعاد و اشکال مختلف را با هزینه‌ای کم به فضا میسر می‌کند.

در واقع، این طرح ویژه شرکت‌ها و دانشگاه‌هایی است که توان پرداخت هزینه‌های گزاف پرتاب ماهواره را ندارند. طبق اعلام اسپیس ایکس، هزینه پرتاب ماهواره‌ها با موشک‌های این شرکت، از یک میلیون دلار آغاز خواهد شد.

در واقع، شرکت‌ها و مراکز دانشگاهی می‌توانند با سهیم شدن در هزینه‌های ناشی از پرتاب موشک و البته پرداخت هزینه‌ای کمتر، ماهواره خود را در کنار سایر ماهواره‌ها در فضا مستقر کنند. قرار بود که پرتاب این ماهواره‌ها، روز شنبه اجرا شود اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، موشک فالکون 9 با 24 ساعت تاخیر پرتاب شد.

رکوردشکنی اسپیس ایکس در حالی انجام شد که پیشتر و در سال 2017 یک راکت هندی توانسته بود 104 ماهواره را در یک پرتاب، به فضا منتقل کند. از میان 143 ماهواره‌ای که با موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شدند، 48 ماهواره برای تصویربرداری از زمین، 17 ماهواره برای اهداف ارتباطی و 30 ماهواره کوچک دیگر برای سایر اهداف تحقیقاتی در مدار مستفر شدند.

ماموریت Transporter-1 در حالی انجام شد که چهار روز قبل از آن، اسپیس ایکس توانست 60 ماهواره استارلینک را به فضا پرتاب و مقدمات اینترنت‌رسانی ماهواره‌ای خود را بیش از پیش مهیا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا