وبینار

نقش ‌BPM در افزایش بهره وری سازمان خلاق

تحولات دنیای کسب‌وکار در عصر همه‌گیری کرونا توجه به مفاهیم پیشرو مثل مدیریت فرآیند و نقش‌BPM  در افزایش بهره وری در سازمان‌های خلاق را برجسته‌تر کرده است.

مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) مبنای کارآمدسازی منابع سازمانی مانند منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و نحوه ارتباط با طرف‌های تجاری در فرآیندها است.

بهینه‌سازی نحوه ارتباط این اجزا و منابع، درنهایت باعث خدمت‌رسانی بهتر به مشتری، تحقق اهداف استراتژیک و افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها می‌شود. بررسی ابعاد مختلف و راهکارهای عملیاتی بهینه‌سازی بوسیله BPM نیاز به موشکافی دقیق و تعیین ابعاد و گستره مفاهیم مرتبط دارد. BPM و سازمان خلاق ازاین جمله‌اند.

تعریف سازمان خلاق

سازمان‌های پیشرو رویکرد اجرایی خاصی به بحث بهره وری از دریچه خلاقیت و نوآوری دارند و شاید برای شناخت ابعاد این رویکرد لازم باشد در ابتدا به سئوال «سازمان خلاق چیست؟» پاسخ داده شود. سازمان خلاق در تاروپود خود با مدیریت تغییر در آمیخته و استفاده نوآورانه از منابع سازمانی را مدنظر دارد.

صنایع خلاق به طور مستمر ایده‌ها و روش‌های جدید را امتحان می‌کنند تا خدمات و محصولات بهتری ارائه دهند و مدام با خواست‌های مشتریان و مخاطبان و شرایط بیرونی در سازمان خود سازگار می‌شوند.

استفاده از شیوه‌ها و ابزارهایی که فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه مدیریت ارايه می‌کند از نتایج این رویکرد در سازمان‌های خلاق است.

 

تعریف مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM)

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) در واقع مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که توسط یک گروه همکار به منظور دستیابی به هدفی واحد اجرایی می‌شوند.

این فعالیت‌ها در راستای تحقق اهداف کسب و کار طراحی و اجرا می‌شوند. BPM که مخفف Business Process Management است، تلاش دارد تا فرآیندهای سازمان را با استراتژی سازمان همسو نگه دارد و در پی آن به هدفی بزرگتر یعنی رضایت مشتری برسد. BPM اثرات فرآیندهای کسب و کار یک سازمان را تحلیل می‌کند تا آنها را بهبود دهد و در برخی مواقع آنها را قابل پیش‌بینی کند.

 

نقش ‌BPM در نوآوری سازمانی

مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) در سازمان‌های خلاق به عنوان یک سیستم مدیریتی بکار می‌رود که هدف آن بهبود عملکرد سازمان و مدیریت مناسب منابع است.  در دنیای تجارت امروز که به سرعت در حال تغییر است، مدیریت فرآیند کسب و کار یا BPM باعث می‌شود مشاغل مدام در حال تکامل باشند و روندها و جریان مدیریتی مشاغل نیز تکامل یابند.

در صنایع خلاق، مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار (BPM) تقریبا برای همه مشاغل و روندهای سازمانی صرف نظر از اندازه، گستردگی و تعداد ذینفعان درگیر در فرآیند، مقرون به صرفه و در دسترس خواهد بود.

در سازمان‌ها و صنایع نوآور، BPM و نرم‌افزار BPMS بستر اصلی اجرای فرآیندها خواهند بود. در حال حاضر نرم‌افزار BPMS برای پشتیبانی از فرآیندهای پیچیده و تغییرات مداوم، توسعه یافته است. نحوه بکارگیری BPM در صنایع خلاق، قابلیت‌های متنوعی برای پشتیبانی از روال‌هایی مثل تجزیه و تحلیل فرآیندها، مدیریت محتوا، بهبود تجربه مشتری و بهبود عملکرد و تجربه منابع انسانی فراهم می‌کند.

بهره‌وری در عملکرد کارکنان صنایع خلاق

 

بهره‌وری در عملکرد کارکنان صنایع خلاق

صنایع خلاق به نقش ‌BPM در افزایش بهره وری کارکنان از همان مراحل ابتدایی استقرار مدیریت فرآیندهای کسب وکار توجه می‌کنند. برای سازمان‌های خلاق مشارکت کارکنان و افراد سازمان در تمام جنبه‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کاری امری پذیرفته شده و قابل اجراست.

مشارکت کارکنان در فعالیت‌های سازمان نه تنها مطابق با اصول مدیریت مشارکتی امکان بروز نظریات و اندیشه‌ها را ممکن می‌کند بلکه خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی را برای بکارگیری شیوه‌های نوین عملکرد سازمانی، پرورش می‌دهد.

مدیریت مشارکتی، رضایت مشتریان و مخاطبان را نیز تقویت می‌کند، چون در این سازمان‌ها، کارکنان چابک و خلاق هستند و می‌توانند بر روی نیازهای مشتریان تمرکز داشته باشند و کمتر برای فرآیندهای خسته‌کننده و زمانبر دستی و تعارضات ارتباطات شخصی، وقت صرف ‌می‌کنند.

 

بهره‌وری در سازمان خلاق و کارآمدکردن سیستم‌ها و روش‌ها

اینکه سازمان‌ها و صنایع خلاق در بن‌مایه خود اهمیت زیادی به بهره وری و استفاده کارآمد از منابع سازمانی می‌دهند و نقش ‌BPM در افزایش بهره وری را جدی‌ تلقی می‌کنند، مستقیما به تاثیر شگرف BPM در بهبود عملکرد سازمان‌ها در بخش‌های مختلف مرتبط است.

استفاده از سیستم‌ها و روش‌های مدیریت فرایند در سازمان با افزایش سرعت عملیات اداری و کاهش چشم‌گیر خطای کاربری، زمان را به موئلفه موفقیت سازمان خلاق در بازار رقابت تبدیل می‌کند.

در حوزه های گوناگون تولید و خدمات از ارتباط و تعامل با تامین‌کنندگان و خرید مواد اولیه گرفته تا روال‌های درون سازمانی طراحی و مهندسی تولید، مکانیزه کردن فرآیندها اثربخشی بالایی در تسهیل و سرعت‌بخشی ایفا می‌کند.

روندهای برون سازمانی از جمله انواع خدمات به مشتریان و مخاطبان و نیز ارتباط با سازمان‌های بالاسری و حاکمیتی مانند روال‌های گوناگون تهیه گزارشات و اخذ مجوزها با استفاده از BPM بهینه‌تر خواهند شد.

 

چارگون برگزار می کند : وبینار « BPMS در سازمان خلاق»

وبینار « BPMS در سازمان خلاق» با هدف ارائه تجربیات سازمان‌های مشتری چارگون در پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار و نرم‌افزار BPMS در ۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

 

ثبت نام در وبینار BPMS در سازمان خلاق

ثبت نام در وبینار « BPMS در سازمان خلاق»

 

در این وبینار بخش‌های متنوعی برای معرفی معیارهای موفقیت مدیریت فرآیندها در سازمان‌ها اختصاص دارد. اینکه شناسایی، بازمهندسی و طراحی مکانیزه فرآیندهای داخلی و بیرونی سازمان چگونه ممکن می‌شود، نقش ‌BPM در افزایش بهره وری سازمانی چیست و نرم افزار BPMS چگونه به عنوان یکی از ابزارهای مهم در توسعه سازمان‌های خلاق عمل می‌کند.

مخاطبان این وبینار گروه‌های مختلفی از مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران و کارشناسان واحدهای توسعه سیستم‌ها و روش‌ها در سازمان‌ها و نیز دانشجویان رشته‌های مدیریت و صنایع هستند.

واحدهای فناوری اطلاعات با شناسایی و بازمهندسی روال‌های پیچیده و طراحی خلاقانه فرآیندهای مکانیزه در سازمان‌ها ارزش‌آفرینی می‌کنند و مدیران و کارشناسان این حوزه می‌توانند از این رویداد برای دانش‌افزایی استفاده کنند. از سوی دیگر در دوران کرونا که مدیریت هزینه‌ها و حفظ بهره‌وری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نقشی حیاتی دارد، BPMS به عنوان یک ابزار مدیریت کارآمد برای مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مفید خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا