اپلتکنولوژیویروس کرونا

اپل واچ می‌تواند ویروس کرونا را قبل از بروز علائم در فرد تشخیص دهد

بررسی‌های اخیر نشان داده که دستگاه‌های پوشیدنی همچون اپل واچ می‌توانند ابتلای فرد به ویروس کرونا را تا هفت روز زودتر از بروز علائم در وی تشخیص دهند.

اپل واچ به قابلیت‌های متعددی مجهز شده که در برخی مواقع می‌توانند جان انسان‌ها را نیز نجات دهند. ویژگی‌هایی که این روزها در برخی از دستگاه‌های پوشیدنی مشاهده می‌شود و با توجه به فراگیری این قبیل محصولات، بهتر است تمامی‌ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند مجهز به چنین قابلیت‌های عرضه شوند.

در همین رابطه، اخیرا دو پژوهش جداگانه روی عملکرد ساعت اپل واچ انجام شده که نشان می‌دهد این ساعت می‌تواند ابتلای فرد به ویروس کرونا را تا یک هفته قبل از آنکه علائمی‌در وی بروز کند، تشخیص دهد.

در یکی از پژوهش‌ها که توسط مرکز Mount Sinai صورت گرفته، محققان از اپل واچ برای شناسایی تغییرات جزیی در ضربان قلب را که یکی از علائم اولیه ابتلا به کروناست، کمک گرفتند. آن‌ها دریافتند که اپل واچ می‌تواند ورود ویروس کووید۱۹ به بدن فرد را تا هفت روز پیش از بروز احساس بیماری و یا مشخص شدن نتیجه مثبت تست نشان دهد.

محققان در این برررسی، تغییرات ضربان قلب را مورد بررسی قرار دادند تا از این طریق، عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارزیبابی کنند. افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند تعییراتی در ضربان قلب آن‌ها به وجود می‌آید که می‌توان با تشخیص زودهنگام آن، فورا ابتلا به بیماری را تشخیص داد.

راب هیرتن، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی می‌گوید: هدف ما استفاده از ابزارهای موجود برای شناسایی بیماری در زمان وقوع و یا قبل از آنکه فرد از بیمار شدن خود مطلع شود، بود. ما از قبل می‌دانستیم که با بروز التهاب در بدن، تغییراتی در ضربان قلب به وجود می‌آید و ویروس کووید۱۹ نیز منجر به بروز التهاب داخلی و نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.

پژوهش دیگری که در این زمینه صورت گرفته، از سوی محققان دانشگاه استنفورد بوده است. در این بررسی، ۵۰۰۰ داوطلب حضور داشتند که از ساعت اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند ساخت سایر شرکت‌ها همانند فیت‌بیت، گارمین و غیره را بر دست داشتند.

در این بررسی مشخص شد که ۸۱ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا، ۹.۵ روز قبل از بروز علائم این بیماری، تغییراتی را در ضربان قلبشان شاهد بودند. در این تحقیق، افراد مبتلا به کووید۱۹، افزایش ضربان قلب را نشان دادند.

محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ساعت‌های هوشمند، توانستند دو سوم از مبتلایان به ویروس کرونا را بین ۴ تا ۷ روز قبل از بروز علائم بیماری در آن‌ها شناسایی کنند. آن‌ها همچنین یک سیستم هشداردهنده را طراحی کردند که در صورت تغییر ریتم ضربان قلب، پیام هشدار ارسال می‌کرد.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا