اپل

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

اپل در ماه نوامبر 2020 از مک بوک پرو M1 خود رونمایی کرد. محصولی مجهز به پردازنده اپل سیلیکون که اگرچه آغازگر مسیری جدید پیش روی مک بوک‌ها‌ی اپل بود، اما تغییر را در طراحی این محصول شاهد نبودیم.

حال به نظر می‌رسد که مهندسان اپل این روزها در حال کار روی دو مدل مک بوک پرو جدید با ظاهری متفاوت نسبت به مدل‌ها‌ی پیشین هستند. این دو دستگاه قرار است در دو نسخه 14 و 16 اینچی به بازار عرضه شوند و طراحی مک بوک پروها که از سال 2016 تاکنون تقریبا ثابت باقی مانده، تغییر دهند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به افشاگری‌ها‌ی مینگ-چی کو، تحلیلگر ارشد محصولات اپل و همچنین مارک گورمن، از کارشناسان حوزه آی‌تی بلومبرگ در خصوص این دو مک بوک پرو جدید.

طراحی

اپل دو مک بوک پرو با نمایشگرهای 14 و 16 اینچی را در دستور کار دارد. مدل 14 اینچی جایگزین نسخه 13.3 اینچی خواهد شد و مدل 16 اینچی نیز جای مک بوک پرو 16 اینچی که اکنون در بازار به فروش می‌رود، خواهد گرفت.

در مک بوک پرو 14 اینچی جدید، اندازه کلی قاب محصول تقریبا بدون تغییر باقی خواهد ماند اما اندازه نمایشگر با توجه به کم شدن میزان حاشیه‌ها‌ی کناری، افزایش خواهد یافت. با این حال، شاید اندک تغییری را در اندازه فیزیکی دستگاه نیز شاهد باشیم.

در هر دو مدل، تغییرات محسوسی اعمال خواهد شد. مینگ-چی کو معتقد است که مک بوک پروهای جدید همانند گوشی‌ها‌ی آیفون 12، به لبه‌ها‌ی کناری صاف یا همان فلت مجهز خواهند بود. بنابراین، خبری از لبه‌ها‌ی منحنی نخواهد بود.

گورمن نیز با نظر کو موافق است، اما می‌گوید که این لبه‌ها‌ی صاف، تنها تغییرات اپل در طراحی این لپتاپ‌ها‌ نخواهند بود و قطعا شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود. گفته می‌شود که در این دو مک بوک پرو، از همان طراحی لوله حرارتی استفاده خواهد شد که در مک بوک پرو 16 اینچی فعلی به کار رفته است.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

اپل در این مک بوک پرو، اندازه لوله حرارتی را افزایش داده و پدهای حرارتی بیشتری را اضافه کرده است به طوری که اندازه سینک گرمایی تا 35 درصد افزایش یافته است. این سیستم حرارتی جدید امکان انتقال بهتر جریان هوا و مدیریت بهتر گرما را فراهم می‌کند و در نتیجه، قدرت محاسباتی دستگاه را ارتقا می‌دهد. این یعنی شرایط برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها‌ و توان پردازشی تراشه‌ها‌ی جدید اپل سیلیکون در این محصول فراهم خواهد بود.

درگاه‌ها‌

اگرچه تغییرات اندکی را در شاسی دو مک بوک جدید شاهد خواهیم بود اما مینگ-چی کو بر این باور است که تغییراتی در چیدمان درگاه‌ها‌ اعمال خواهد شد. وی معتقد است که اپل درگاه‌ها‌ی بیشتری را به مک بوک پروهای جدید اضافه خواهد کرد اما مشخص نیست که چه درگاه‌ها‌یی به این دو محصول راه خواهند یافت.

اپل در سال 2016، مک بوک پرو خود را با درگاه‌ها‌ی مختلف به جز USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون عرضه کرد اما مدل‌ها‌ی قبلی سال 2012 و 2015، به کانکتور مگ‌سیف، درگاه‌ها‌ی تاندربولت، USB-A، HDMI، SD ریدر و جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز بودند. حال به نظر می‌رسد که در مدل‌ها‌ی سال 2021، شاهد بازگشت دوباره درگاه‌ها‌ی حذف‌شده باشیم.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

اما بعید به نظر می‌رسد که با توجه به تصمیم احتمالی اپل برای استفاده از USB-C و بدنه باریک این مک بوک پروها، جایی برای درگاه‌ها‌ی USB-A در نظر گرفته شود.

مگ‌سیف

همانطور که اشاره شد در مک بوک پروهای امسال، کانکتور مگ‌سیف احتمالا اضافه خواهد شد. هر دو تحلیلگر مذکور بر این عقیده‌اند که مک بوک پروهای جدید مجهز به این کانکتور عرضه خواهند شد تا بتوان از آن برای شارژ دستگاه استفاده کرد.

این درگاه، می‌تواند سرعت شارژ بیشتری را نسبت به درگاه USB-C به ارمغان آورد. همچنین اپل احتمالا از فناوری شارژ پیشرفته‌ای در مک بوک پروهای 2021 خود استفاده خواهد کرد و شاهد عرضه کابل شارژ مگ‌سیف و آداپتور ویژه آن خواهیم بود.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

نبود تاچ بار

اپل در سال 2016، تاچ بار را به دستگاه‌ها‌ی مک خود اضافه کرد. حال شواهد حاکی از آن است که این ویژگی نتوانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد و احتمالا در مدل‌ها‌ی 2021 مک بوک پرو، شاهد حذف تاچ بار خواهیم بود.

به اعتقاد مینگ-چی کو، تاچ بار در مک بوک پروهای جدید جای خود را به دکمه‌ها‌ی فیزیکی خواهد داد. گورمن نیز چنین عقیده‌ای دارد و می‌گوید که اپل در حال تست نسخه‌ها‌ی از مک بوک پرو بدون تاچ بار است.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

نمایشگر

گرومن می‌گوید مک بوک پروهای جدید به نمایشگرهای جدید با میزان روشنایی بیشتر و کنتراست بالاتر مجهز خواهند بود. وی اعتقاد دارد که مدل‌ها‌ی سال 2021 این خانواده، اولین مک بوک پروهای مجهز به نمایشگرهای مینیLED خواهند بود.

اگر اپل این تغییر را در دستور کار داشته باشد، این نمایشگرها از 10 هزار LED بهره خواهند بورد که اندازه هر کدام کمتر از 200 میکرون خواهد بود. فناوری نمایشگر مینیLED امکان ساخت محصولی باریک‌تر را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند و قادر است تصاویری باکیفیت‌تر را به نمایش درآورد.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

پردازنده

بی‌تردید، اپل در نسل جدید مک بوک پروهای خود از پردازنده‌ها‌ی اپل سیلیکون استفاده خواهد کرد. گفته می‌شود که این شرکت ساخت تراشه‌ها‌ی پیشرفته‌ای است که از 16 هسته برای پردازش‌ها‌ی سنگین و 4 هسته برای امور پردازشی سبک‌تر بهره می‌برد.

همچنین این شرکت توسعه فناوری تراشه‌ها‌ی گرافیکی (GPU) را نیز دنبال می‌کند و ساخت تراشه‌ها‌ی گرافیکی 16 و 32 هسته‌ای را در دستور کار دارد.

هر آنچه در مورد مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید اپل می‌دانیم

زمان عرضه

بر اساس پیش‌بینی‌ها‌، مک بوک پرو 14 و 16 اینچی سال 2021 در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهند شد.

منبع
Macrumors

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا