تکنولوژی

فروش رایانه‌های شخصی به روند صعودی بازگشت

مرکز تحقیقاتی IDC در روزهای برگزاری نمایشگاه CES 2021، گزارشی را از میزان فروش جهانی پی‌سی یا همان رایانه‌های شخصی در سال 2020 منتشر کرد.

این گزارش چیزی خلاف آنچه را که در سال‌های قبل مشاهده کردیم، مشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی، میزان فروش رایانه‌های شخصی با رشدی 26.1 درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بود.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که رشد سالانه فروش رایانه‌های شخصی برابر با 13.1 درصد بوده که در طی ماه‌ها و سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده است. در این سه ماهه اخیر، 91.6 میلیون دستگاه رایانه شخصی عرضه شد که البته در گزارش IDC آمده که این میزان، تمامی‌سیستم‌های دسکتاپ، لپتاپ و ورک استیشن‌ها را شامل می‌شود.

سال‌ها بود که میزان فروش رایانه‌های شخصی روندی نزولی یا رشدی بسیار ناچیز را در پیش گرفته بود و این دسته از محصولات، در مقایسه با رشد فروش محصولاتی همچون گوشی‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند و تبلت‌های جدید حرفی برای گفتن نداشتند.

شرکت IDC در ادامه عنوان کرد که این میزان رشد فروش را در سال 2010 دیده بودیم. زمانی که هنوز گوشی‌های و تبلت‌های هوشمند به طور جدی و گسترده وارد بازار نشده بودند. به گفته این مرکز، رشد فروش اخیر بیشتر به دلیل اتفاقات پیرامون همه‌گیری کرونا و مجبور شدن افراد برای کار در خانه و یا دریافت آموزش‌ها از راه دور محقق شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در این سه ماهه، فروش نمایشگرها و پی‌سی‌های گیمینگ نیز رشدی محسوسی داشته است. محققان IDC پیش‌بینی کرده‌اند که این افزایش فروش هنوز به اوج خود نرسیده و قطعا طی ماه‌های آتی، رشد فروش بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.

در خصوص سهم شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری از این بازار و رشد فروش رایانه‌های شخصی باید گفت که لنوو با سهم 24 درصدی فروش، بهترین عملکرد را داشت و بعد از آن شرکت اچ‌پی و دل را می‌بینیم که به ترتیب 22.4 و 16.6 درصد از این بازار را به خود اختصاص دادند.

رده‌های چهارم و پنجم نیز به شرکت‌های اپل و ایسر رسید که به ترتیب 7.6 . 6.9 درصد از مجموع فروش رایانه‌های شخصی را از آن خود کردند. در این بین، دو شرکت اپل و ایسر بیشترین رشد فروش را به نسبت سال گذشته داشتند.

منبع
Arstechnica

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا