استارتاپایران

گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری استارتاپی شرکت توسعه کارآفرینی بهمن

میانگین ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها در سال ۹۸ و ۹۹ چقدر است؟

در سال ۱۳۹۸، یک استارتاپ با سن ۱.۵ تا ۳ ساله که به صورت متوسط ارزش آن ۷.۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شده، در سال ۹۹ ارزشی برابر ۱۱.۶ میلیارد تومان پیدا کرده است. به گزارش شرکت توسعه کارآفرینی بهمن که از وضعیت درخواست‌های سرمایه‌گذاری در یک سال و نیم گذشته در بخش کسب و کارهای آنلاین منتشر کرده است، هزینه تجمعی یک استارتاپ با سن ۳ تا ۵ سال در سال ۹۸ برابر با ۱.۵ میلیارد تومان بوده که این مقدار برای سال ۹۹ برابر با ۲.۸ میلیارد تومان است. علاوه بر این درآمد تجمعی برای همین استارتاپ‌ها برای سال ۹۸ برابر با ۴۶۵ میلیون تومان بوده که برای سال ۹۹ برابر با ۲.۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

هزینه تجمعی یک استارتاپ با سن ۳ تا ۵ سال در سال ۹۸ برابر با ۱.۵ میلیارد تومان بوده که این مقدار برای سال ۹۹ برابر با ۲.۸ میلیارد تومان است.

نکته حائز اهمیت در این گزارش، تحت تاثیر قرار گرفتن تعداد درخواست‌های سرمایه‌گذاری در آبان ۹۸ به جهت قطع اینترنت و در اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا است. شرکت توسعه کارآفرینی بهمن در مدت ۴ سال فعالیت خود هم در استارتاپ‌های ارلی استیج‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و هم در کنار شرکای سرمایه‌گذار به صورت کواینوستور فعالیت دارد. این گزارش خلاصه‌ای از وضعیت استارتاپ‌ها مراجعه‌کننده به این شرکت در بخش نرم‌افزاری در بازه زمانی تیر ۱۳۹۸ تا انتهای آبان ۱۳۹۹ است که تعداد آن‌ها حدود ۴۰۶ طرح است. همچنین در این گزارش به مواردی چون توزیع جغرافیایی، تعداد و جنسیت بنیانگذاران، موارد مصرف سرمایه، هزینه و درآمد ماهانه و تجمعی استارتاپ‌ها، سرمایه درخواستی و ارزشگذاری مد نظر آن‌ها اشاره شده است.

در نمودار زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تعداد طرح‌های ورودی در دو سال به صورت تقریبی یکسان بوده است و در ماه‌های اسفند و فروردین به دلیل شیوع بیماری کرونا این تعداد کاهش پیدا کرده اما دوباره رشد صعودی داشته است و در تیرماه ۹۹، بیشترین تعداد طرح به این شرکت ارائه شده است.


از ۴۰۶ طرح ارائه شده بیشترین طرح‌های ورودی به بخش خرید و فروش کالا با ۱۷.۸ درصد، خدمات آموزشی با 6.3 درصد، بازی و سرگرمی با 6.1 درصد، خدمات عمومی و پزشکی و توریسم و گردشگری حدود 5 درصد بوده‌اند. بخش‌های مدیریت مالی، آرایشی و بهداشتی و لجستیک، فریلنسرینگ، امنیت و احراز هویت هم سهم ۱.۳ درصدی داشتند. اقتصاد اشتراکی و تاکسی‌های اینترنتی و خدمات رویداد هم هر کدام سهم یک درصدی داشتند.

بیشترین درخواست سرمایه‌گذاری با ۷۶.۳ درصد متعلق به شهر تهران بوده است، استان‌های فارس و اصفهان با فاصله زیادی حدود ۴ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند و تنها 0.8 درصد درخواست‌ها متعلق به شهرهای گلستان، آذربایجان شرقی، قزوین، یزد و کرمان است.

 

به گزارش شرکت توسعه کارآفرینی بهمن به طور متوسط تعداد بنیان‌گذاران هر استارتاپ درخواستی ۲ تا۳ نفر بوده است که ۸۴ درصد آن‌ها به صورت کامل آقا، ۱۳ درصد هم خانم و آقا و ۳درصد هم فقط خانم‌ها بودند.

طبق گزارش ارائه شده به صورت میانگین عمده سرمایه درخواستی از سمت استارتاپ‌ها با ۳۹ درصد هزینه در بخش بازاریابی، ۲۲درصد در منابع انسانی، ۱۸ درصد در توسعه محصول، ۱۷ درصد در مخارج سرمایه‌ای، ۳درصد در بخش عملیات، ۱درصد در عرضه محصول و خدمات جدید مصرف می‌شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا