متا

عینک هوشمند فیسبوک یک گام دیگر به رونمایی نزدیک‌تر شد

یکی از مدیران ارشد فیسبوک اعلام کرد که عینک هوشمند این شرکت به زودی روانه بازار خواهد شد.

طبق گزارش بلومبرگ، اندرو بوسورث، مدیر بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فیسبوک گفت که احتمالا در سال 2021 میلادی، علاقه‌مندان ‌‌می‌توانند عینک هوشمند این شرکت را خریداری کنند.

عینک هوشمند فیسبوک با همکاری شرکت Luxottica Group (شرکت مادر Ray-Ban) تولید خواهد شد اما گفته ‌‌می‌شود که در این عینک از فناوری واقعیت افزوده استفاده نشده است. اگر خاطرتان باشد مارک زاکربرگ در خلال رویداد «فیسبوک کانکت» سال گذشته، از آغاز همکاری با شرکت Ray-Ban خبر داد.

این رویداد فیسبوک با تمرکز روی فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برگزار شد و در جریان آن، فیسبوک اعلام کرد که فعلا از واقعیت افزوده در عینک هوشمند این شرکت خبری نخواهد بود چراکه باید یک تراشه اختصاصی برای بهره‌گیری از این فناوری طراحی و در دل این عینک تعبیه شود.

چند سالی است که زمزمه‌‌هایی مبنی بر تصمیم فیسبوک برای عرضه یک عینک هوشمند به گوش ‌‌می‌رسد و طبق آخرین اطلاعات، حدود شش هزار نفر در تیم‌‌های واقعیت افزوده، واقعیت افزوده و سخت‌افزار این شرکت برای طراحی و تولید این عینک مشغول به کار هستند.

هنوز مشخص نیست که علاوه بر این عینک که احتمالا در سال جاری عرضه خواهد شد، چند مدل دیگر در دست ساخت و توسعه قرار دارد اما قطعا در آینده نزدیک، فیسبوک عینک‌‌های هوشمندی مجهز به قابلیت واقعیت افزوده را روانه بازار خواهد کرد.

گواه این ادعا، پروژه‌ای در این شرکت تحت عنوان Project Aria است که روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تمرکز دارد. تاکنون اطلاعات دقیقی در خصوص این پروژه و اهداف آن به بیرون درز نکرده است اما عرضه عینک هوشمندی مجهز به فناوری واقعیت افزوده در دستور کار مهندسان این شرکت قرار دارد.

البته گوگل پیش از فیسبوک به این حوزه ورود کرد و در سال 2013، نمونه اولیه عینک هوشمند خود را عرضه کرد. البته در آن زمان، برای عینک‌‌های هوشمند آن‌چنان شناخته‌شده نبودند و نگرانی‌‌های زیادی نیز در خصوص حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران وجود داشت.

اما اکنون پس از گذشت سال‌‌ها، به نظر ‌‌می‌رسد که دیگر وقت عرضه این عینک‌‌های هوشمند فرارسیده و قطعا با استقبال عموم نیز مواجه خواهد شد. در این بین، شرکت اپل نیز در حال توسعه عینک هوشمندی اختصاصی است که گفته ‌‌می‌شود علاوه بر قیمت مناسب، مجهز به فناوری لیدار خواهد بود.

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا