استارتاپایران

آمارهای ایسمینار از رشد آموزش آنلاین در دوران کرونا

برگزاری ۶ هزار وبینار و ۱.۱ میلیون ساعت نفر آموزش طی ۷ ماه

با آنکه در یک سال اخیر، پاندمی کرونا بسیاری از کسب و کارها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، اما برای دسته دیگری از کسب و کارها، خصوصا کسب و کارهای تکنولوژی محور، فرصت‌های زیادی برای رشد و شکوفایی ایجاد کرده است. محدودیت‌های ایجاد شده برای حضور جمعی افراد در کنار یکدیگر، دوره‌های آموزشی زیادی را به تعطیلی کشاند و همین می‌توانست موجب اختلالی جدی در روند آموزش شود، اما به لطف وجود ابزارهای متعددی در این زمینه، نه تنها فعالیت‌های آموزشی توانستند با حداقل اختلال ادامه یابند، بلکه صنعت جدیدی با عنوان صنعت وبینار را مورد توجه فعالان استارتاپی و سرمایه گذاران قرار داد.

استارتاپ ایسمینار که از استارتاپ‌های ایرانی برگزاری آنلاین رویداد و وبینار است، در گزارش ۶ ماهه‌ای که اخیرا از فعالیت نیم سال اول خود منتشر کرده است، از رشد ده برابر اقبال کاربران به برگزاری وبینار خبر داده است. این استارتاپ در گزارش اخیر، داده‌های آماری متنوعی از شاخص‌های مختلف برگزاری وبینار در مدت اخیر ارائه داده است.

یادگیری بدون مرز

در گزارش مذکور آمده است که این استارتاپ طی ۷ ماه اخیر، میزبانی بیش از ۶ هزار وبینار را بر عهده داشته و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آموزش ایجاد کرده‌اند. مدیران ایسمینار معتقدند این میزان ساعت آموزش برگزار شده، جایگزینی برای ۷۰۰ هزار بار شرکت در کلاس‌ها و سمینارهای حضوری بوده است. بر اساس داده‌های اعلام شده، در این مدت بیش از ۵ هزار مدرس اقدام به برگزاری وبینار کرده‌اند و بیش از ۲۰۰ هزار کاربر، برای شرکت در این وبینارها ثبت نام کرده‌اند. حاصل این دوره‌های برگزار شده، بیش از ۶۰۰ هزار دقیقه محتوای آموزشی است. مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمنیار معتقد است: کرونا باعث تغییر قابل ملاحظه‌ای در رفتار شرکت‌کنندگان وبینار شده و با فراهم کردن بسترهایی برای آموزش آنلاین، رویکرد کاربران به شرکت در دوره‌های آموزشی را تغییر داده است. اوهانجانیانس می‌گوید: هدف از برگزاری چنین گزارشی، در وهله اول ارائه اطلاعات مفید و استاندارد برای علاقه‌مندان به برگزاری وبینارها، رویدادها و کلاس‌های آنلاین و در وهله بعد اشاعه فرهنگ برگزاری وبینار است. وی تاکید می‌کند: از آنجا که وبینارهای آموزشی، فرصت‌هایی برابری را برای تبادل دانش و تجربه بر بستر وب ایجاد کرده و محدودیت‌های جغرافیایی، جسمانی، زمانی را حذف می‌کنند، طی سال‌های آتی رویکرد جدیدی به فرآیندهای آموزشی ایجاد خواهد کرد.

در گزارش مذکور آمده است که به لطف بهره گیری از مزیت‌های اینترنت و فناوری اطلاعات، این استارتاپ توانسته است میزبانی دوره‌های آموزشی متعددی از اساتید کشورهای مختلف اعم از آمریکا، انگلستان، کانادا، دانمارک، هند و… را برعهده داشته باشد.

به طوری که حدود ۲۰ هزار نفر از کاربران شرکت کننده در وبینارهای برگزار شده در مدت اخیر، از افراد دارای محدودیت‌های جغرافیایی بوده‌اند. همچنین حدود ۵هزار نفر از کاربران ایسمینار، افراد دارای معلولیت بوده‌اند به دلیل محدودیت‌های جسمانی اعم از نابینایی، ناشنوایی، قطع عضو و… برای شرکت در دوره‌های آموزشی حضوری معمول، با مشکل روبرو می‌شوند.

کاهش هزینه‌های برگزاری رویداد

علاوه بر مزایای خاص برگزاری وبیناری دوره‌های آموزشی برای شرکت کنندگان، این سبک از رویداد آموزشی برای برگزار کنندگان دوره‌ها نیز مزیت قابل توجهی ایجاد کرده است. در این گزارش آمده است که برگزاری رویدادهای آموزشی در قالب وبینار، با حذف هزینه‌های سالن برگزاری، استودیوی ضبط ویدئو، پذیرایی و… موجب کاهش قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های برگزاری رویداد شده است. برآوردها حاکی از آنست که هزینه‌های برگزاری یک کارگاه ۴ ساعته با ۵۰ نفر شرکت کننده در تهران، در برگزاری وبیناری (بدون صرف نهار) نسبت به حالت حضوری، کاهشی ۸۰ درصدی خواهد داشت.

وبینار، ابزاری جدید برای بازاریابی

در سالهای اخیر، روش‌های بازایابی برای محصولات و خدمات تحول زیادی داشته است و با فراگیری اینترنت، شاخه جدیدی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ به حوزه بازاریابی راه پیدا کرده است. ایمیل‌های شخصی سازی شده، محتواهای منتشر شده در وبلاگ‌ها و سایت‌های شخصی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، همه از فضاها و ابزارهای جدیدی هستند که به دنیای بازاریابان راه پیدا کرده اند. حال برآوردها نشان می‌دهد که برگزاری وبینار نیز یکی از روش‌های جدیدی است که این روزها افراد برای ارائه خدمات خود و یا پرسونال برندینگ مورد استفاده قرار می‌دهند.

بر اساس داده‌های ذکر شده در گزارش ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ ایسمینار، ۳۶ درصد از بازاریاب ها، از فرمت وبینار برای انتشار محتوای خود برای اهداف بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. همچنین از میان ابزارهای مختلف به کارگرفته شده در بازاریابی دیجیتال، ۳۱ درصد از بازاریابان رویدادی، رویداد آنلاین و وبینار را اثربخش‌ترین کانال بازاریابی خود دانسته اند. بر اساس اظهار این دسته افراد، برگزاری وبینار توانسته در اثربخشی از روش‌های دیگیر بازاریابی مانند بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی و بازایابی شبکه‌های اجتماعی پیشی بگیرد.

جزییات آماری وبینارهای برگزار شده

استارتاپ ایسمینار از دو نرم افزار ادوبی کانکت و اسکای روم (نرم افزار بومی) برای برگزاری رویدادهای خود استفاده می‌کند. کاربران وبینارها در انتخاب نرم افزار مورد استفاده آزادند. با وجود آنکه نرم افزار ادوبی کانکت در تایپ فارسی در بخش چت با اندکی مشکل روبروست، اما ۶۷ درصد کاربران این نرم افزار را به دلیل امکانات بیشتر و پایداری در کارایی، به نرم افزار اسکای روم ترجیح می‌دهند.

بر اساس گزارش ارائه شده، بیش از ۸۰ درصد وبینارهای برگزار شده در این ۶ ماه، زمانی کمتر از ۳ ساعت داشته اند.   وبینارهای ۲ ساعته با  کسب ۴۸ و نیم درصد از کل وبینارها، وبینارهای یک ساعت و نیم و کمتر با ۲۴ و نمی‌درصد از کل وبینارها و وبینارهای ۳ ساعته با ۱۰.۷ درصد از کل وبینارها، به ترتیب بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که مخاطبان اخیرا علاقه بیشتری به یادگیری سریع دارند.

از لحاظ دسته بندی موضوعی، بیشترین وبینارهای برگزار شده به ترتیب در موضوعات توسعه فردی (۱۴ درصد)، بازاریابی (۱۴ درصد)، مالی و سرمایه گذاری (۱۱ درصد) بوده اند. بیشترین سرعت رشد تعداد وبینارهای برگزار شده نیز متعلق به حوزه‌های هنری، مهاجرت، پزشکی و سلامت بوده‌اند.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط ایسمینار، ۵۵ درصد از وبینارهای برگزار شده طی این ۶ ماه، وبینارهای غیر رایگان بوده‌اند. در این میان وبینارهای غیر رایگان با موضوعات پزشکی و سلامت (میانگین۳۰ نفر در هر وبینار)، مالی و سرمایه‌گذاری (میانگین۲۴  نفر در هر وبینار)، حقوقی (میانگین۲۳ نفر در هر وبینار) بیشترین تعداد ثبت نام کننده را به خود اختصاص داده‌اند. در دسته وبینارهای غیررایگان نیز وبینارهای با موضوع مهاجرت با میانگین ۱۸۹ نفر ثبت نامی در هر وبینار، مهاجرت با ۱۶۹ نفر و هنری با ۱۵۵ نفر بیشترین شرکت کننده‌ها را داشتند.

در دسته اطلاعات مربوط به بازده مالی برگزاری وبینار برای برگزار کنندگان، وبینارهای مالی و سرمایه‌گذاری با میانگین فروش ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، بیشترین درآمدزایی را برای برگزار کننده داشته‌اند و وبینارهای با موضوع تحصیلی با میانیگن فروش یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و پزشکی و سلامت با میانگین فروش یک میلیون و۴۰۰ هزار تومان در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

پردرآمدترین وبینارهای برگزار شده در این ۶ ماه، وبیناری در دسته مهاجرت با فروش ۳۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، وبیناری در دسته مالی-سرمایه گذاری با فروش ۱۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و وبینار دیگری در دسته هنری با فروش ۱۶۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده‌اند.

63 درصد شرکت کنندگان در وبینارها مرد و ۳۷ درصد زن بوده‌اند. رنج سنی بیشتر شرکت کنندگان در وبیننارهای این مدت، در بازه ۲۵ تا ۳۴ سال بوده است.

روند یادگیری جهانی نشان می‌دهد که آموزش مبتنی بر موبایل، درصد قابل ملاحظه‌ای از آموزش را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. آمارهای ایسمینار نیز نشان می‌دهند که نزدیک به ۷۶ درصد از کاربران، از طریق پلتفرم موبایل در وبینارهای برگزار شده شرکت کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا