سامسونگ

درخواست مجازات ۹ سال زندان برای وارث سامسونگ

دادستانهای کره جنوبی برای نایب رییس شرکت سامسونگ الکترونیکس در پرونده مربوط به رشوه ای که رسوایی سیاسی در این کشور به بار آورد، مجازات ۹ سال زندان را درخواست کردند.

به گزارش ایسنا، دادستانهای ویژه این مجازات را در جلسه دادگاهی که روز چهارشنبه در دادگاه عالی سئول برگزار شد، درخواست کردند. این دادگاه حکم نهایی درباره سرنوشت “جِی وای لی”، وارث سامسونگ و نایب رییس این شرکت را در ۱۸ ژانویه اعلام خواهد کرد. دادستانهای کره ای در متن درخواستشان اعلام کردند تاثیرات مثبت زیادی که این مدیر سامسونگ در جامعه داشته است، قابل انکار نیست اما تنها به دلیل یک مشارکت اقتصادی، نباید در اجرای قانون تردید کرد.

این میلیاردر ۵۲ ساله با اتهامات سوءاستفاده در محاکمه مجدد مبارزه می کند. این پرونده نخستین بار چهار سال پیش آغاز شد و باعث زندانی شدن وی و برکناری پارک گئون هی، رییس جمهور سابق کره جنوبی شد. نتیجه این پرونده ممکن است مسئله جانشینی در سامسونگ را پیچیده کند زیرا انتظار می رفت لی پس از مرگ پدرش در اکتبر، رسما سکاندار این غول موبایل و الکترونیک شود.

لی متهم است هدایایی داده تا کنترل خود بر بزرگترین سازنده تلفن هوشمند جهان را تحکیم کرده و جانشینی اش را هموار کند. لی یک سال در زندان ماند و پس از این که محکومیت پنج ساله اش توسط دادگاه تجدیدنظر نصف و معلق شد، در سال ۲۰۱۸ آزاد شد. اما دادگاه عالی در اوت حکم مذکور را باطل کرد و این مدیر را دوباره روانه دادگاه کرد. لی این بار با مجازات شدیدتر حداقل پنج سال زندان روبروست زیرا میزان رشوه ای که از سوی دادگاه متهم به پرداخت آن شده، افزایش پیدا کرده است.

با این حال با نزدیک شدن محاکمه به پایانش، کارشناسان احتمال زندانی شدن وی را اندک می دانند. قضات در دادگاه عالی از شرکت سامسونگ و شخص لی خواستند تدابیری را وضع کنند تا از فعالیت غیرقانونی جلوگیری شود و اعتبارپذیری در گروه سامسونگ بهبود پیدا کند. لی یک کمیته مستقل انطباق تشکیل داده و در ماه مه نسبت به تخلفات مربوط به پروسه جانشینی شخصا عذرخواهی کرد. وی همچنین قول داد رهبری بزرگترین شرکت کره جنوبی را به فرزندانش واگذار نکند. فعالیتهای کمیته انطباق احتمالا در مجازات احتمالی لی مورد لحاظ قرار می گیرد.

اتهامات رشوه مربوط به ادغام جنجالی سال ۲۰۱۵ بین دو واحد سامسونگ است که کمک کرد لی کنترل این گروه را بدست بگیرد. دادستانها استدلال می کنند که سامسونگ از طریق واسطه هایی اسب و هدایای مالی عرضه کرده بود تا اعتماد رییس جمهور سابق کره جنوبی را برای حمایت دولت از این توافق جلب کند.

لی که از سمت مدیر داخلی کناره گیری کرد، نایب رییس و رهبر سامسونگ مانده است. در حالی که لی کان هی، پدر وی و رییس سامسونگ در اکتبر درگذشت اما گروه سامسونگ لی را بلافاصله به عنوان رییس جدید انتخاب نکرد و احتمالا منتظر پایان محاکمه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لی همچنین درگیر پرونده دیگری مربوط به ادغام جنجالی سال ۲۰۱۵ شده است. دادستانها در سپتامبر علیه وی اعلام جرم کردند و محاکمه قرار است در ۱۴ ژانویه ازسرگرفته شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا