تکنولوژیفضا

خطر تصادف با یک زباله فضایی از بیخ گوش ایستگاه فضایی بین المللی گذشت

ناسا روز گذشته اعلام کرد که ایستگاه فضایی بین المللی در معرض برخورد با یک زباله فضایی قرار داشت که با تلاش فضانوردان و تغییر مدار این ایستگاه، خطر رفع شد.

بر اساس این گزارش، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه برخورد احتمالی با این زباله فضایی، عملیاتی را تحت عنوان مانور اجتناب از برخورد انجام دادند تا خود را از این زباله دور کنند.

به گفته ناسا، از تراسترهایی متعلق به فضاپیمای باری متصل به ایستگاه فضایی بین المللی برای تغییر مدار این ایستگاه کمک گرفته شد. در طی این مانور، همه فضانوردان به قسمت روسی این ایستگاه منتقل شدند تا در نزدیکی سفینه فضایی سویوز قرار بگیرند.

مانور اجتناب از برخورد تقریبا 150 ثانیه به طول انجامید و بعد از اتمام فرآیند و اطمینان از دور بودن هرگونه تهدید، فضانوردان فعالیت‌های قبلی خود را از سر گرفتند. هنوز به طور دقیق مشخص نشده که این زباله فضایی چه بوده اما ناسا اعلام کرد که مهندسانی در‌هاستون با کمک فرماندهی فضایی ایالات متحده، در حال ردیابی این شی هستند. با این حال، برخی منابع خبری مدعی شدند که این شی از بقایای یک موشک ژاپنی بوده است.

به گفته ناسا در صورت عدم تغییر مسیر، فاصله این زباله فضایی در مقطعی به 1.39 کیلومتری ایستگاه فضایی بین المللی هم ‌می‌رسید. البته موضوع زباله‌های فضایی و تهدیدهای آن‌ها برای ایستگاه فضایی بین المللی تازگی ندارد.

در گذشته نیز این ایستگاه با یک شی سرگردان در فضا برخورد داشت و چندین بار نیز با جابجایی‌های خود، توانست از برخورد اجتناب کند. در سال 2015، این ایستگاه به منظور جلوگیری از برخورد با بقایای موشگ Minotaur، مدار خود را تغییر داد.

جیم بریدنشتاین، مدیر ناسا با انشتار پستی در توییتر اعلام کرد که وضعیت زباله‌های فضایی روز به روز در حال بدتر شدن است و تنها در سال 2020، ایستگاه فضایی بین المللی به منظور جلوگیری از برخورد با این زباله‌ها، سه بار مدار خود را تغییر داد.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا